Journalister som selvudgivere
Mens de store mediehuse og dagbladene lider, starter journalister egne projekter og beholder styringen.
I 2007 var der 36 danske dagblade på hverdagene. I 2014 var det reduceret til 32. I samme periode faldt det samlede oplagstal fra i alt 1,7 mio. eksemplarer dagligt til 1,1 mio. eksemplarer dagligt, et fald på hele 36% på 7 år. Dagbladene strammer egen økonomi, og mediehusene styrker den strategisk baserede styring.
Dette er en del af baggrunden for, at såvel etablerede som uetablerede journalister vælger at gå egne veje.
Initiativerne
Allerede i 2012 startede Den korte avis, et projekt i høj grad styret af stifternes journalistiske og politiske vilje. Udgangspunktet er, at der er historier og analyser, som ikke bliver fortalt gennem andre medier. Den korte avis får mediestøtte (150.000 kr. i 2016).
I november 2015 startede webinitiativet Føljeton. Føljeton udkommer dagligt med nye historier, ifølge eget udsagn om “det som er vigtigst i verden”. Læserne kan fast følge fem områder, som skiftes ud, når andet er vigtigere. Holdet bag Føljeton er erfarne journalister, som tydeligvis savner medier, som går både i dybden og i længden. Føljeton har modtaget 4 mio. kr. fra mediestøttens innovationspulje. Herudover har Føljeton skaffet sig 3 mio. kr. fra private investorer. Føljeton koster 49 kr./md.
Også Zetland har hentet 4 mio. kr. fra mediestøttens innovationspulje, men hele 8 mio. kr. i privat finansiering. Zetland etablerede sig som det første medie, der udgav såkaldte singler (korte bøger/meget lange artikler). Fra midt i marts vil Zetland bidrage med fem daglige artikler, ikke til nyhedsstrømmen, men til baggrundsstrømmen. Zetland kalder sine læsere for medlemmer, medlemsskabet koster 99 kr./md.
1. februar startede POV.international, et journalistisk styret site, som lader en række erfarne freelancere skrive om det, de synes er vigtigt. Det fælles redaktionelle er altså i høj grad afløst af det individuelle. POV.international modtager (endnu) ikke nogen offentlig støtte, er gratis – og håber på donationer fra læserne.
På vej er korrespondenterne.dk, et initiativ som også handler om at bringe lange artikler. I denne sammenhæng fra korrespondenter, som i forvejen er ude i verden, men som samler stof, der ikke altid passer ind i de øvrige mediers formater og begrænsninger. Korrespondenterne.dk forsøgte med en crowdfundingkampagne at indsamle 1 mio. kr. i efteråret 2015. Det mislykkedes. Men initiativtagerne har tilsyneladende ikke mistet modet, så man kan forvente at høre mere fra korrespondenterne i løbet af 2016.
River pyramiderne ned
Fælles for alle initiativer er, at de er webbaserede og dermed teknisk set billige i drift. Formålet er journalistisk, skribenter der har historier, de brænder for at få ud, som regel historier, der ikke passer ind i etablerede mediers konceptuelle tænkning. Der er ikke nogen formulerede målgrupper for initiativerne – måske indirekte andre journalister.
den publicistiske ambition er ikke længere at påvirke den fælles samtaleTil forskel fra mediehusene har alle disse initiativer valgt at bryde de almindelige hierarkier ned. Naturligvis vil der være behov for styring, Zetland har fx en administrerende direktør. Men der er langt færre – hvis overhovedet nogen – mellemledere.
Der er åbenbart en stærk lyst blandt journalister til at skrive om det, man selv synes er væsentligt og interessant. Den almindelige konkurrence om de dagsaktuelle nyhedshistorier nedprioriteres. Breaking er åbenbart bandlyst.
Om man finder læsere til de enkelte medier er fortsat uvist. Men den publicistiske ambition er ikke længere at påvirke den fælles samtale. Derimod håber man, at etablere en slags “klubstemning”.