Brugerdrevne bøger
Nettets nye finansieringsmodel, crowdfunding, har nu også fundet vej til bogbranchen. Det er det engelske site Unbound, som prøver den brugerdrevne model.
Forfattere sender et resume, et uddrag fra bogen og en biografi ind til Unbound, som herefter tager stilling til, om man vil gå videre med projektet eller give afslag. Går man videre, lægges reklametekst ud på sitet og så opfordres brugerne til at give bidrag. Afhængigt af bidragets størrelse, præmieres bidragsyderne med alt fra at følge bogens videre tilblivelse i nær kontakt med forfatteren til at blive takket i bogen eller sågar spise frokost med forfatteren. Man får selvfølgelig også den færdige bog tilsendt.
Unbound kombinerer flere at de gængse forlags problemer:
– det hævdes ofte, at man kun behøver læse få sider for at vide, om en bog er værd at satse på; Unbound sikrer sig mod at læse for meget ved kun at bede om et uddrag.
– flere gode manuskripter får afslag begrundet i manglende salgspotentiale. Unbound sikrer sig ved at få potentielle læsere til ligefrem at investere i den kommende bog.