Når en bog vinder en pris, falder bogen i læsernes vurdering. Det er konklusionen i et studie af bøger indstillet til priser som MAN Booker eller America’s National Book Award. To forskere delte bøger op efter, om disse havde fået priserne eller blot var blevet indstillet, men netop ikke havde fået priserne. I alt gennemgik man 32 sådanne par af bøger og 39.000 anmeldelser på goodreads.com.
Læservurderingerne af bøgerne var samstemmende op til prisuddelingerne. Men herefter gav læserne dårligere anmeldelser til de bøger, der var blevet prisbelønnede.
Forklaringen synes ifølge forskerne Amanda Sharkey og Balazs Kovacs at være, at priserne så at sige lokker “de forkerte” læsere til bøgerne – læsere som måske ikke er interesserede i den specifikke genre, forfatter eller setup i øvrigt. Studiet offentliggøres i Administrative Science Quarterly, men kan læses her.
Dette er måske værd at glæde sig over, også hvis en Oscarnominering af en dansk film ikke giver den eftertragtede statuette.