Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • Lige mange kulturpenge til vest som øst

        maj 2, 2022

      • Den langsomme ligestilling og flere gamle kunstnere

        maj 2, 2022

    Aktuelt · Kunst og museer

    Museumstoppen

    • april 5, 2015
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Der er Louvre, og der er de andre. I Danmark kan kun Louisiana blande sig mellem de mest besøgte museer.

    Louvre er fortsat uden konkurrence, når det handler om at være verdens mest besøgte kunstmuseum.  Med 9,3 mio. besøg i 2014 (uændret fra 2013) er der langt ned til British Museum på andenpladsen, som havde 6,7 mio. besøg. Det fremgår af The Art Newspapers årlige opgørelse over besøgstal for kunstmuseer over hele verden.

    De ti mest besøgte kunstmuseer i 2014 var (i parentes placeringen i 2013):

    1. Louvre (Paris) 9.260.000 (1)
    2. British Museum (London) 6.695.213 (2)
    3. National Gallery (London) 6.416.724 (4)
    4. Metropolitan Museum of Art (New York) 6.162.724 (3)
    5. Vatican Museum (Vatikanet) 5.891,332 (5)
    6. Tate Modern (London) 5.785.427 (6)
    7. National Palace Museum (Taipei) 5.402.325 (7)
    8. National Gallery of Art (Washington D.C.) 3.892.459 (8)
    9. National Museum of Korea (Seoul) 3.536.677 (14)
    10. Musée d’Orsay (Paris) 3.500.000 (10)

    Udenfor kategori er Palads Museet i Den Forbudte By i Beijing (Kina). Der var over 15 mio. besøgende i 2014, men da museet er en integreret del af Den Forbudte By, indgår det ikke i sammenligningen blandt selvstændige museer.

    Det eneste skandinaviske museum på top 100-listen er Louisiana, som med 647.857 besøgende i 2014 kniber sig ind på en 92’ende plads.

    Ming dynastiet trækker

    Den mest velbesøgte udstilling i 2014 var Taipei’s National Palace Museums udstilling Great Masters of The Ming Dynasty: Tang Yin. Udstillingen trak 12.861 besøgende dagligt i tre måneder. Men Taipei-museet kommer også på andenpladsen med udstillingen The All Complete Qianlong: Emperor Gaozong (12.727 dagligt besøgende) og på tredjepladsen med Quianlong C.H.A.O.: New Media Art Collection (10.622 dagligt besøgende).

    Centro Cultural Banco do Brazil i Rio de Janeiro har hele seks udstillinger blandt verdens 20 mest besøgte  (men der er også gratis entré). Kun to europæiske udstillinger trak tilstrækkeligt med besøgende til at nå blandt de tyve mest besøgte, Van Gogh/Artaud på Musée d’Orsay i Paris trak 6.524 dagligt besøgende og Premonotion: Ukrainian Art Now på Saatchi Gallery i London trak 5.498 daglige gæster (uden entré).

    Den mest besøgte skandinaviske udstilling var Nils Dardel and the Modern Age på Moderna Museet i Stockholm (1.845 daglige besøgende). Moderna Museet havde seks af de ti mest besøgte skandinaviske udstillinger i 2014, Louisiana tre.

    Den skandinaviske top-10 liste ser sådan ud:

    1. Nils Dardel and the Modern Age på Moderna Museet i Stockholm (1.845)
    2. Moment: Lena Svedberg på Moderna Museet i Stockholm (1.826)
    3. Georges Adéagbo: the Birth of Stockholm på Moderna Museet i Stockholm (1.803)
    4. Hilma af Klint abstrakt pioner på Louisiana (1.755)
    5. Spaces of Abstraction/Theodor Kittelsen på Nasjonalmuseet i Oslo (1.736)
    6. Moment: Maria Miesenberger på Moderna Museet i Stockholm (1.445)
    7. Dance Machines: from Léger to Kraftwerk på Moderna Museet i Stockholm (1.414)
    8. Jorn & Pollock på Louisiana (1.352)
    9. Gabriel Orozco: Natural Motion på Moderna Museet i Stockholm (1.190)
    10. Emil Nolde på Louisiana (1.152)

    Eneste danske konkurrent til Louisiana var Ny Carlsberg Glyptoteket med udstillingen Som Forvandlet – Antik skulptur i farver (794 dagligt besøgende).

    Yayoi Kusamas retrospektive udstilling "Infinite Obsession" blev set af i alt over 2 mio. besøgende på museer i Sydamerika. En efterfølgende retrospektiv med værker Kusama fejrer tilsvarende publikumstriumfer på en række asiatiske museer.

    Yayoi Kusamas retrospektive udstilling “Infinite Obsession” blev set af i alt over 2 mio. besøgende på museer i Sydamerika. En efterfølgende retrospektiv udstilling med værker af Kusama fejrer tilsvarende publikumstriumfer på en række asiatiske museer.

    • Tilbage For lavere moms på ebøger
    • Næste Græske kulturreformer

      Læs også:

    • Verdens top-kunstmuseer maj 2, 2022
    • NFT: Bidt af bits april 4, 2022
    • Oslos nye Nasjonalmuseum februar 7, 2022
    • Prisparadokset på museerne august 2, 2021
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • At redde Ukraines online-kulturarv
      • Fotografiska udvider igen
      • Radikale kulturønsker
      • Konservative fastholder VLAK-kursen
      • E-sport på folketingets dagsorden
    • Mest læste

      • Færrest biblioteksbøger i København
      • Bibliotekerne: øgede materialeudgifter
      • Bibliotekerne: Teenagere som superlånere
      • Teatre: Mindre publikum, bedre økonomi
      • Yderligere fald i biblioteksudlån
    • Arkiv

      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      Alternativet biblioteker biografer Birgitte Bergman Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Naser Khader Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Museumstoppen
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.