Aktuelt · Clip · Medier og internet
Facebook i frit fald
I 2021 var 68 procent af befolkningen mellem 15 og 75 år dagligt på Facebook. Denne andel faldt til 65 procent i 2022 og yderligere til 59 procent i 2023. Det fremgår af Medieudviklingen 2023 udarbejdet af DR Analyse. Faldet er størst blandt de unge. I 2022 benyttede 69 procent af de 15-24 årige Facebook dagligt. I 2023 faldt dette til 47 procent, altså under halvdelen.
Også de andre sociale medier mistede tiltrækningskraft i 2023.
Analysen fra DR Analyse bekræftes af den seneste kulturvaneundersøgelse fra Danmarks Statistik. Heraf fremgår af andelen af den samlede befolkning som læser eller ser nyheder på de sociale medier er faldet fra 41 procent i tredje kvartal 2022 til 38 procent i tredje kvartal 2023. Mest markant er faldet dog blandt de 16-24 årige. Her er andelen som får nyheder fra sociale medier faldet fra 66 procent til 58 procent.