Giver gratis flere gæster?
Er gratis entré til museer altid det bedste? Det er i hvert fald ikke sikkert, at gratis entré giver flest gæster.
I diskussionen om gratis eller betalt adgang til museer antages, at gratis entré giver flere gæster. Det er umiddelbart et logisk ræsonnement.
Og det svarer også til de erfaringer, man har haft på henholdsvis Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst, siden man indførte gratis entré i 2006.
Begge museer oplevede en voldsom stigning i besøgstal umiddelbart efter etablering af gratis entré, men derefter fadede effekten ud.
67% flere på 10 år
Siden 2005 (det sidste år med betalt entré) har Statens Museum for kunst øget besøgstallet fra 254.000 i 2005 til 451.000 i 2015, en stigning over 10 år på 78%. Tilsvarende har Nationalmuseet (Prinsens Palæ) øget besøgstallet fra 363.000 i 2005 til 579.000 i 2015, en stigning på 60% på 10 år.
Målt som gennemsnit steg besøgstallet på de to museer med 67% i løbet af de ti år.
Til sammenligning steg besøgstallet for samtlige landets museer med 63% i løbet af de samme ti år. Heri indgår dog mange mulige fejlkilder, idet museumsstrukturen er ændret, og fx Rundetårn statistisk set pludseligt optræder som museum.
Andre museer trækker også
En mere reel sammenligning kan man opnå ved at sammenligne udviklingen i besøgstal på de to statslige museer med udviklingen på de 5 andre mest besøgte museer i 2005: Louisiana, ARoS, Den Gamle By, Rosenborg og Ny Carlsberg Glyptotek.
De 5 museer fik også flere besøgende i perioden fra 2005 til 2015. Som gennemsnit en stigning på 42%. Dette dækker over store forskelle, hvor ARoS har haft en stigning på 73% i løbet af tiåret, Rosenborg en stigning på 62%. I den lave ende har Glyptoteket blot haft en stigning på 10%.
De enkelte museer kan have store udsving fra år til år. Derfor kan nedslag på et enkelt år ikke anvendes som præcis målestok for effekten af en given politik.
Den isolerede udvikling i besøgstal på henholdsvis Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst kan dog ikke anvendes som argument for gratis entré.
Museers besøgstal afhænger af mange faktorer, museernes rammer, relevans, formidlingsstrategi, ledelse, prispolitik, markedsføring er blot nogle af elementerne.
Ovenstående beregninger er foretaget af Søndag Aften på baggrund af data fra Danmarks Statistik og de enkelte museers årsberetninger.