Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Most Popular

        This month

      • Grønt fokus: Arkitekturen skal tænke bæredygtigt

        8 kommentarer

      • Seneste

        Helt aktuelt

      • Grønt fokus: Arkitekturen skal tænke bæredygtigt

        maj 5, 2025

      • Kulturens huse fører an

        maj 5, 2025

    Teater og dans

    Privatisér Københavns Teater

    • juni 6, 2016
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Hvor længe skal Københavns Teater fortsætte? Pilen peger konstant nedad – tiden må snart være inde til grundlæggende forandringer.

    CulturCommentar:
    Som langt de fleste statsinstitutioner underlagt finansloven skal også Det Københavnske Teatersamarbejde gennemføre besparelser på 2% om året i fire år. Det betyder besparelser på godt 6 mio. kr. frem til 2018/2019.  For at klare dette, har bestyrelsen for Det Københavnske Teatersamarbejde besluttet at slå teatrene Østre Gasværk og Republique sammen. Desuden har bestyrelsen besluttet at nedlægge Nørrebros Teaters anneksscene Rialto på Frederiksberg.

    Dermed bliver det særlige københavnske teatersamarbejde reduceret til 4 teatre, Østre Gasværk/Republique, Nørrebro, Betty Nansen samt folketeatret.dk. Folketeatret.dk har samtidig en statslig særbevilling som turneinstitution (tidligere Det Danske Teater).

    Det særlige københavnske teatersamarbejde startede i 1976 som Den storkøbenhavnske landsdelsscene. Fra starten var der 8 teatre i ordningen, men gennem årene har der været utallige ændringer (se Søndag Aften arkiv).

    Den seneste væsentlige ændring skete i 2012 med omdannelsen til Det Københavnske Teatersamarbejde.

    Central eller decentral

    Et konstant stridspunkt har gennem alle årene været graden af central styring contra teatrenes selvbestemmelsesret. I de tidlige år symboliseret ved datidens bud på resultatstyring, de hyppigt udskældte “belægningsprocenter”. I 2006 etablerede man en såkaldt “koncernmodel” med strammere strategisk styring. Siden blev dette blødt op med stærkere og mere selvstændige bestyrelser ved de enkelte teatre.

    For de enkelte teaterledere har den kunstneriske frihed altid været i fokus. Og følt under pres.

    Alsidighed

    Ifølge bekendtgørelsen om Det Københavnske Teatersamarbejde, skal:

    [T]eatrene i ordningen tilsammen bidrage til, at der i hovedstaden opføres et alsidigt og kvalitetspræget repertoire bestående af såvel ældre som nyere dramatiske værker, samt bidrage til fremme af udvikling og nytænkning inden for scenekunsten. Det er Det Københavnske Teatersamarbejdes opgave at koordinere de enkelte teatres profiler til et samlet varieret udbud.

    En af metoderne til at sikre kunstnerisk alsidighed er naturligvis, at der er stor diversitet blandt teaterlederne. Jo flere teaterledere, desto større diversitet, må man i princippet antage.

    Et teater mindre giver således mindre diversitet, uagtet at flere scener slås sammen under samme ledelse.

    Smådriftsfordele

    Sammenlægningen af de to teatre bygger på den hyppigt gentagne påstand om, at man kan “begrænse udgifterne til administration og i stedet bruge pengene på aktivitet på scenerne” (Bertel Haarder, 2016). Denne stordriftsfordel har været gentaget hver gang, der er centraliseret og ved hver eneste sammenlægning af teatre. Det bygger på en tro på, at teatrenes funktioner udenfor selve scenen er uafhængige af nærheden til selve skuespillet. Altså at en hvilken som helst HK’er udenfor teatrene er bedre som bogholdere end HK’ere, der også får savsmuld på fingrene.

    Begrundelsen for denne sammenlægning kan lige så vel bruges som begrundelse for at slå samtlige teatre sammen.

    Centraliseringen underkender derved, at begejstringen for det kunstneriske arbejde er motiverende i sig selv, at tværfaglige indsigter kan være en styrke for den enkelte leder, og ikke mindst at den enkelte leder også motiveres ved selv at have ejerskab for de administrative løsninger, man når frem til.

    Retorikken fanger

    Københavns Teatersamarbejde begrunder sammenlægningen af de to teatre med rationelle fordele, men forholder sig ikke til risikoen for, at alsidigheden bliver mindre.

    Begrundelsen for denne sammenlægning kan lige så vel bruges som begrundelse for at slå samtlige teatre sammen. Der er samme afstand mellem Nørrebros Teater og folketeatret.dk som mellem Østre Gasværk og Republique. Men det er jo ikke den fysiske afstand, der kan begrunde teatersammenlægninger. Det bør være det kunstneriske perspektiv.

    Konstant fald

    Danmarks Statistiks teaterstatistik går tilbage til sæson 1981/1982. Dengang havde de københavnske teatre 914.000 tilskuere svarende til hele 31% af alt teaterpublikum i Danmark. De københavnske teatres publikumstal er faldet næsten konstant til et hidtil bundniveau med 208.000 tilskuere i sæson 2014/2015. Det svarer til 10% af teaterpublikum.

    Kilde: Danmarks Statistik.

    Kilde: Danmarks Statistik.

    Fra en position hvor en tredjedel af publikum gik til et af de københavnske teatre til nu en tiendedel. Hvis de københavnske teatre havde holdt stand, ville ingen kunne tale om teaterkrise i Danmark i de sidste 30 år.

    Københavns Teater har i løbet af denne årrække mistet hele 73% af sit publikum. Det er tankevækkende, at dette ikke har ført til seriøse politiske overvejelser, om det er selve konstruktionen, der er problemet. Det har ellers været sagt ganske mange gange fra omverden (se Søndag Aften arkiv).

    Selv med de foreløbige meldinger om publikumsfremgang i sæson 2015/2016 ændres dette billede ikke væsentligt. Fremgangen i indeværende sæson vil føre til det næstdårligste samlede publikumstal for den storkøbenhavnske teaterordning i  35 år.

    Vende magten

    Gennem alle årene har magten i det særlige københavnske samarbejde ligget centralt. Man kunne vende det om. Lade driftspengene til teatrene komme fra en af de statslige tilskudsmyndigheder, fx finansloven som for landsdelsscenernes vedkommende eller fra Statens Kunstfond som for øvrige teatre.

    Ønsker teatrene så billigere driftsløsninger (det er altid bogholderi og markedsføring, der nævnes som eksempel), kan man tilkøbe dette hos det privatiserede Københavns Teater. Det vil også betyde, at den private virksomhed kan tilbyde sine serviceydelser til alle andre teatre.

    Det privatiserede Københavns Teater skal så tilbyde disse serviceydelser på almindelige markedsvilkår. Magten havner hos kunden: de kunstnerisk producerende teatre.

     

    Tom Ahlberg
    Ansv. redaktør

     

    • Tilbage Facebook: kulturdebatter i maj
    • Næste Følger bibliotekerne i postvæsenets spor?
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Dansk film har det svært
      • Flere piger i musikskolerne
      • Facebook i april: DR fyldte 100 år
      • Tysklands kommende kulturminister
      • British Council overvejer at sælge af kunstsamlingen
    • Mest læste

      • Sundhedsreform koster kulturen 32 millioner kr.
      • Den kommende museumsstøtte
      • Finanslovsforslaget for 2025
      • Helt perfekt bliver det aldrig
      • 2025: Kommunernes top-10
    • Arkiv

      • maj 2025
      • april 2025
      • marts 2025
      • februar 2025
      • januar 2025
      • december 2024
      • november 2024
      • oktober 2024
      • september 2024
      • juni 2024
      • maj 2024
      • april 2024
      • marts 2024
      • februar 2024
      • januar 2024
      • december 2023
      • november 2023
      • oktober 2023
      • september 2023
      • juni 2023
      • maj 2023
      • april 2023
      • marts 2023
      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      Alternativet biblioteker biografer Birgitte Bergman censur Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov idræt Katrine Daugaard kommuner Konservative kulturarv København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Museer museumsreform Musik musikskoler Nationalmuseet Norge Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Teater og dans
    • Privatisér Københavns Teater
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.