Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • De eksklusive streamingtjenester

        marts 6, 2023

      • Bibliotekernes billige e-bøger

        marts 6, 2023

    Aktuelt · Musik

    Dyrt at lukke Copenhagen Phil

    • april 3, 2017
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Forslagene om lukning af Copenhagen Phil tager ikke hensyn til den bagvedliggende økonomi. Både kommuner og Tivoli kan ødelægge de simple regnestykker.

    På papiret ser regnestykket, som både Kulturministeren og Dansk Folkeparti har lanceret, let ud: Luk Copenhagen Phil, overfør musikerstillingerne til andre orkestre, primært landsdelsorkestrene.

    Det er en 0-løsning, som sikrer bedre orkestre i provinsen og dermed bedre geografisk balance, som er regeringens hensigt.

    Men både kulturministeren og Dansk Folkeparti gør i høj grad regning uden vært.

    Snydt af finansloven

    Landsdelsorkestrene er delvist finansierede af de lokale kommuner. Det fremgår af finansloven.

    Landsdelsorkestre 2017
    Orkester Staten Lokalt
    Aalborg Symfoniorkester 20,2 29,7
    Aarhus Symfoniorkester 20,6 20,4
    Odense Symfoniorkester 20,7 33,4
    Sønderjyllands Symfoniorkester 39,3 2,8
    Copenhagen Phil/Sjællands Symfoniorkester 40,3 0,2
    Alle beløb i mio. kr. i henhold til Finanslov 2017.
    Lokalt: kommuner

    Finansloven siger således tydeligt, at Staten står for næsten hele udgiften til Sønderjyllands Symfoniorkester og Copenhagen Phil, hvorimod de øvrige landsdelsorkestre nyder god økonomisk opbakning lokalt.

    Det umiddelbare blik på finansloven snyder dog, for der er velbegrundede historiske årsager til “skævhederne”.

    Før kommunalreformen

    De tre landsdelsorkestre i Aalborg, Aarhus og Odense var oprindeligt finansieret i samvirke mellem Staten og de tre bykommuner. Et mindre tilskud blev dog også givet fra de omkringliggende amter.
    Gennem en lang årrække var fordelingsnøglen: 50% staten, 50% lokalt.

    Sønderjyllands Symfoniorkester blev finansieret i samvirke mellem Staten og Sønderjyllands Amt.
    Netop på grund af manglen på storby til at medfinansiere, var fordelingen her: Staten 75%, lokalt 25%.

    Copenhagen Phil (dengang Sjællands Symfoniorkester) blev medfinansieret af samtlige sjællandske amter: Københavns kommune, Frederiksberg kommune (begge disse kommuner havde amtslig status), Københavns Amt, Frederiksborg Amt, Roskilde Amt og Storstrøms Amt.
    På grund af hovedstadens øvrige statsligt støttede orkesterliv (Det Kongelige Kapel og DR’s ensembler), var fordelingsnøglen: Staten 40%, lokalt 60%.

    Med en række mindre ændringen gennem årene var dette mønstret indtil kommunalreformen i 2007.

    Ifølge finansloven for 2007, var fordelingen denne i 2006:

     

    Landsdelsorkestre 2006
    Orkester Staten Lokalt
    Aalborg Symfoniorkester 18,5 22,8
    Aarhus Symfoniorkester 19,5 21,4
    Odense Symfoniorkester 19,7 27,8
    Sønderjyllands Symfoniorkester 27,3 12,5
    Copenhagen Phil/Sjællands Symfoniorkester 18,5 18,7
    Alle beløb i mio. kr. i henhold til Finanslov 2007.
    Lokalt: kommuner eller daværende amter

    Kommunalreformen

    Da amterne blev nedlagt i 2007 overgik den hidtidige amtslige del af finansiering af landsdelsorkestrene til Staten. Staten fik en merudgift. Denne blev dog modregnet gennem bloktilskudsberegningen mellem Staten og kommunerne.

    Der var to vigtige principper ved effektueringen af kommunalreformen:

    • den konkrete virksomhed – i dette tilfælde landsdelsorkestre – skulle holdes skadesløs. Det offentlige bruttotilskud til orkestrene skulle således være det samme før som efter.
    • kommunalreformen skulle ikke ændre i den samlede økonomiske belastning for kommuner/amter/stat.

    Dette betød, at i de tilfælde hvor tidligere amtslige opgaver blev overført til kommunerne, fik kommunerne tilsvarende penge overført fra amterne. Og i de tilfælde hvor staten overtog opgaver for amterne, fik staten penge overført fra amterne.

    Dette skete som en følge af det såkaldte Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT), som indebærer, at staten kompenserer kommuner og regioner for kommunale og regionale udgiftsændringer, som følger af blandt andet ny lovgivning.

    Når således Staten påtog sig at yde hele driftstilskuddet til Sjællands Symfoniorkester og altså overtog den tidligere amtslige forpligtelse, mindskedes det samlede bloktilskud til de kommuner, som udgjorde de tidligere amter, tilsvarende.

    Bloktilskud til ny debat

    Vælger Staten efterfølgende at nedlægge Copenhagen Phil, har kommunerne i området et berettiget krav på at få øget den samlede udligning med det gamle amtslige tilskud på 18,7 mio. kr. plus efterfølgende prisfremskrivninger.

    Dette vil indgå som en naturlig del i de årlige forhandlinger mellem Staten og kommunerne. Resultatet af disse forhandlinger er naturligvis ikke givet på forhånd. Men kommunerne vil have ganske gode kort på hånden.

    For selvfølgelig kan Staten ikke først trække ca. 19 mio. kr. fra kommunernes bloktilskud for at kunne finansiere en tidligere fælles aktivitet – for få år senere at lukke aktiviteten.

    Hvis Staten skal kunne begrunde, at en nedlæggelse af Copenhagen Phil ikke er omfattet af DUT-princippet, skal Staten kunne sandsynliggøre, at koncertaktivitetsniveauet i såvel København som resten af Sjælland vil være uændret efter nedlæggelse af Copenhagen Phil. Dette forekommer på ingen måde sandsynligt ud fra forslagene.

    Summen bliver således under alle omstændigheder mindre offentlig støtte til klassiske orkestre

    Godt halvdelen af den nuværende finanslovsbevilling til Copenhagen Phil risikerer således at havne i de 46 kommuner, som udgør Copenhagen Phils geografiske dækningsområde.

    Staten kan ikke forpligte disse kommuner til at anvende dette bloktilskud til nogen bestemt virksomhed. Pengene vil i så fald blot indgå i kommunernes samlede budgetter.

    Hvor det er stærkt tvivlsomt, om de 46 kommuners kulturforvaltninger vil kunne gøre krav på det øgede bloktilskud, er det langt mere sikkert, at Finansministeriet vil lade Kulturministeriets ramme beskære tilsvarende.

    Konsekvensen bliver meget nemt, at der er ca. 19 mio. kr. (plus prisfremskrivning) mindre i samlet offentligt tilskud til klassisk musik i Danmark.

    Dansk Folkepartis forslag til nedlæggelse af Copenhagen Phil imødekommer i et vist omfang dette tab. Partiet foreslår nemlig, at forudsætningen for at de øvrige landsdelsorkestre kan få tildelt ekstra midler er, at de lokale kommuner også bevilliger mere til orkestrene. Såfremt kommunerne omkring de tilbageværende landsdelsorkestre samlet vælger at bevillige yderligere 19 mio. kr. til orkestrene, vil den samlede offentlige støtte til orkestre være neutral.

    Dansk Folkeparti forventer ikke selv, at alle midler fra det nedlagte Copenhagen Phil vil blive fordelt til øvrige landsdelsorkestre. Summen bliver således under alle omstændigheder mindre offentlig støtte til klassiske orkestre.

    Tivoli

    Copenhagen Phil drives om sommeren som Tivoli Copenhagen Phil (tidligere Tivolis Symfoniorkester). Dette giver orkestret en årlig indtægt på ca. 7 mio. kr.

    Dansk Folkepartis plan, Sammen får vi mere musik, har indregnet denne indtægt som en del af det økonomiske grundlag for det fremtidigt udvidede Det Kongelige Kapel.

    Det er værd at huske, at Tivoli i denne sammenhæng er en selvstændig privat virksomhed. Driften af Tivoli Copenhagen Phil anses som en væsentlig del af Tivolis brand og historiske forpligtelse. Men Staten har ingen mulighed for at tvinge Tivoli til en bestemt løsning, endsige til at fortsætte med orkestervirksomheden.

    Tivoli kan vælge økonomisk set billigere orkesterløsninger (fx som social dumping ved at hente østeuropæiske orkestre hertil) end forpligtelsen til at drive et orkester 4 måneder årligt. Eller at ophøre med symfoniorkestre.

    Den foreslåede løsning ville også indebære, at Det Kongelige Kapel udelukkende skulle spille i Tivoli i sommerperioden og således helt ophøre med koncertvirksomhed, både selvstændig og i tilknytning til opera og ballet i hele sommerperioden. Altså tvunget sommerlukning i Det Kongelige Teater (bortset fra skuespillet).

    Lidt overraskende kan man faktisk betegne samarbejdet mellem Copenhagen Phil og Tivoli som et meget tidligt eksempel på den helt nutidige model for samarbejder mellem offentlige og private aktører, også kaldet OPP-samarbejder. Dette samarbejde kan nu sættes over styr.

    • Tilbage Serveretten er rykket fra venstre til højre
    • Næste Orkestre til debat

      Læs også:

    • De eksklusive streamingtjenester marts 6, 2023
    • 5 love på vej november 7, 2022
    • Søndag Aftens valgprogram oktober 3, 2022
    • Større frihed for DR oktober 3, 2022
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Syngende ur i Birmingham
      • Græsk museumsprotest
      • Facebook i marts: snyd med a-skat, moms og woke
      • Fyret for at vise Muhammed-maleri
      • Sikring af kulturarven
    • Mest læste

      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Medieaftale til 2025
      • Gratis tirsdag til museer for pensionister
      • Det internationale engagement fader ud
      • Finansloven 2023: Småpenge kommer, småpenge går
    • Arkiv

      • marts 2023
      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Dyrt at lukke Copenhagen Phil
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.