Aktuelt · Clip · Medier og internet
Gamle medier: de unge forsvinder
Den årlige rapport om Mediernes udvikling i Danmark, udarbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen, viser med al tydelighed, at gamle medier er ved at miste grebet om de unge.
For de 12-18 åriges vedkommende er det gennemsnitlige daglige tv-forbrug faldet fra 136 minutter i 2010 til 49 minutter i 2016, for de 19-34 åriges vedkommende er det daglige forbrug faldet fra 202 minutter til 124 minutter.
For dagbladene kan man konstatere samme udvikling: I 2010 nåede dagbladene 42% af de 12-18 årige, i 2016 er det reduceret til 20%. For de 19-34 årige er faldet tilsvarende, fra 46% i 2010 til 24% i 2016.
Rapporten har ikke samme detaljeringsgrad om radio, men konstaterer dog, at radiolytningen er steget fra 63 minutter dagligt i 2010 til 68 minutter dagligt i 2016 blandt de 12-18 årige.