Det kan næppe kaldes for en nyhed, men nu er det ganske tydeligt, at streaming står for fremtidens musikdistribution. Danmarks Statistiks årlige opgørelse over salg af musik viser, at streaming i 2016 stod for hele 80% af musiksalget. Fysiske medier stod for 11% af salget, downloads 9%.

Kilde: Danmarks Statistik.
I 2012 stod streaming for 26% af musiksalget. Det var i øvrigt det første år, hvor Danmarks Statistik opgjorde salget af streaming. Man kan altså tale om en ganske hurtig udvikling.
Det samlede musiksalg er nu steget fem år i træk, fra 408 mio. kr. i 2012 til 494 mio. kr. i 2016.
Der er til gengæld ikke så meget at glæde sig over for danske musikere. Det internationale salg tager så at sige hele stigningen. I 2012 stod dansk musik for 49% af musikomsætningen, i 2016 er dette reduceret til 34%. I faktiske tal er salget af dansk musik faldet fra 199 mio. kr. i 2012 til 167 mio. kr. i 2016.