Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • Medieaftale til 2025

        juni 7, 2022

      • 20 års medieaftaler

        juni 7, 2022

    Teater og dans

    (Åben) lukket scene

    • oktober 6, 2013
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Trods udtalt politisk velvilje lykkedes det ikke at etablere en åben teaterscene i København. Det var ikke blot den rette bygning der manglede – projektet var forkert defineret.

    CulturCommentar:
    I 2011 var en åben scene for de frie scenekunstnere det hotteste teaterpolitiske emne. Flere års arbejde for at skabe en åben scene fik politiske medvind – og et bredt flertal af folketingets partier (alle undtagen Enhedslisten) indgik en aftale om en åben scene.

    To år senere er ideen opgivet af de samme politikere. I stedet etableres en pulje, som kan bruges til at leje lokaler og lave markedsføring i forbindelse med gæstespil i Hovedstaden. Såvel teatre som frie teatergrupper kan søge om tilskud, som skal fordeles af det kommende Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for scenekunst. Betingelsen er, at forestillinger opføres på scener som ikke er ansøgers faste scene. Pengene kan også anvendes til festivaller og større events, som giver de frie teatergrupper større synlighed. Der er afsat 3,8 mio. kr. årligt fra 2014-2017 til formålet.

    Noget gik galt

    De ivrigste fortalere for en åben scene har været organisationerne Scenekunstnere uden Scene og Uafhængige Scenekunstnere.  På et tidspunkt troede organisationerne, at sejren var i hus – men noget gik åbenbart helt galt.

    De to organisationer fik lov til at specificere kravene til såvel teaterrum, faciliteter og ledelsesform. Ud fra dette så det i nogen tid ud som om Teater Republique måtte overlade en scene til den åbne scene (læs Søndag Aften arkiv). Men opbakningen til dette teater var for stærk.

    Dermed kom fortalerne for den åbne scene til at stå i modsætning til andre teatermiljøer.

    Kravspecifikationerne til den åben scene indebar et årligt budget på 8 mio. kr. – det dobbelte af, hvad den politiske vilje var til.

    Efterhånden kom det til at fremstå for folketingets partier som om Scenekunstnere uden Scene og Uafhængige Scenekunstnere kun repræsenterede en mindre del af de frie grupper og at de modeller for åben scene, man opererede med, i realiteten kunne ende som lige så ”lukkede”  scener, som øvrige teatre. I mellemtiden har fx den hyppigt udskældte organisation, Det københavnske teatersamarbejde, etableret samarbejder med en række huskompagnier, fundet blandt frie grupper.

    Performanceteatrenes tur

    Debatten om åben scene har været holdt meget diplomatisk. Afgørelsen om at skrinlægge planerne førte dog til stor skuffelse i organisationerne Scenekunstnere uden Scene og Uafhængige Scenekunstnere. Deres reaktion tyder på, at de ikke tror, at de miljøer, de repræsenterer, vil nyde særlig gavn af den kommende pulje.

    Denne negative reaktion fik Teatrenes Interesseorganisation (Tio) til at tage bladet fra munden: ” åben scene-problematikken i København ikke er løst ved at bygge en enkelt scene til performancemiljøet, for der er tale om en generel problematik, som ikke kan snævres ind til at handle om en enkelt scenekunstnerisk grupperings scenebehov”, skrev man.

    Og her er vi måske ved kernen i, hvorfor det gik galt: den åbne scene var blot et andet ord for en ramme for københavnske (og gæstende) performance-teatre.

    Og det er måske i virkeligheden det, man skulle have diskuteret: hvorfor har en storby som København ikke  en fast – men fleksibel – scene for performanceteater. Danseteatret har fået sin faste scene i Dansehallerne i Carlsbergområdet. Nu kunne det være performanceteatrets tur til et samlende udviklingscenter.

    Hvad ønsker de frie

    Men man kunne også spørge landets frie teatergrupper, hvad de allermest har brug for. Og så er svaret næppe en ny fast scene, svarende til tidligere Kanonhallen. I realiteten er det mest udtalte ønske flere penge. Ikke bare fordi man altid vil have flere penge, men fordi dette område har  haft økonomisk åndenød siden de voldsomme besparelser i 2002.

    En generationskonflikt mellem gamle og unge frie grupper tegner sig forude.

    De frie grupper tegner et dynamisk og nyskabende felt indenfor dansk teater. Men udvikling er vanskelig under de nuværende økonomiske betingelser. Skiftende scenekunstudvalg har haft mere end svært ved at give flerårige støttetilsagn til selv velrenommerede kompagnier. En generationskonflikt mellem gamle og unge frie grupper tegner sig forude.

    Kulturpolitisk er det aldrig en salgsvare at blot give 5 eller 10 millioner mere til en mere eller mindre anonym pulje. Der skal som regel konkrete overskrifter til.

    Formelt set er resultatet, at der er overført 4 mio. kr. fra Det københavnske teatersamarbejde til Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for scenekunst. Denne bevilling gælder indtil 2017.

    På det tidspunkt vil der være en kamp for at beholde pengene  – og sandsynligvis for at projektstøtteudvalget får friere rammer til anvendelsen af pengene.

    Det ekstra huslejetilskud, der ligger i den nye pulje, kan nemt blive en økonomisk sovepude uden kreativ anvendelse (men måske netop kreativ økonomisk tænkning). Udefra set kan det blive mere succesfyldt at gennemføre nogle af de festivaller og events, som puljen lægger op til. Projektstøtteudvalget kan med fornuft holde fast i festivalpuljen og lade de øvrige midler indgå i de almindelige tilskud.

    Tom Ahlberg
    ansvarshavende redaktør

    • Tilbage Svensk litteratursatsning
    • Næste Kommunerne giver mere

      Læs også:

    • Kulturen savner stadig publikum december 6, 2021
    • Rekordmange spørgsmål til ministeren oktober 4, 2021
    • Lokale i bestyrelser juni 7, 2021
    • Et kultur-tiår med vækst januar 6, 2020
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Facebook i november: finanslov, mediepolitik og woke
      • British Council skærer ned
      • Kulturen savner stadig publikum
      • Konservative fastholder VLAK-kursen
      • Munch-museum har indeklimaproblemer
    • Mest læste

      • Færrest biblioteksbøger i København
      • Yderligere fald i biblioteksudlån
      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Kulturpolitik fra oven
      • Det internationale engagement fader ud
    • Arkiv

      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      Alternativet biblioteker biografer Birgitte Bergman Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Teater og dans
    • (Åben) lukket scene
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.