De Correspondent viser nye medieveje
Hollandsk online-medie etableret gennem crowdfunding træder nye journalistiske veje.
Crowdfunding som finansieringsform vokser voldsomt i disse år. Det er dog sjældent, at man finder en succeshistorie som det hollandske online dag-medie De Correspondent.
De Correspondent indsamlede 1 mio. euro (7,5 mio. kr.) blandt 15.000 bidragsydere – på otte dage i marts 2013. Det var selvfølgelig en hjælp, at man opnåede omtale i TV
– og at grundlæggerne i forvejen var kendte journalister. I september 2013 begyndte man at udkomme.
Efter et år har De Correspondent 24.000 abonnenter, som betaler 60 euro (450 kr.) årligt. Der er 14 fuldtidsjournalister og 22 korrespondenter. Mediet klarer sig uden reklamer. Man
er udelukkende online – men på alle tænkelige platforme.
Nyheder – bare ikke breaking
Fra starten lancerede man et ti-punkts manifest, som redegjorde for en række journalistiske principper som:
– daglige nyheder – men ikke breaking news,
– brud med sædvanlig journalistiske opdelinger (indland/udland/erhverv etc.) til tværgående temaer som energi, privatlivs sikkerhed eller fremtidsøkonomi,
– åbenhed om valg af journalistiske metoder og hvorfra historierne stammer.
Det der dog primært adskiller De Correspondent fra andre medier er nok selve tilgangen til læserne. Ifølge mediets egen retorik “sælger man ikke læserne til annoncører”,
men “indhold til læserne”. Dette udmøntes dels gennem at der ikke er reklamer, dels ved at man ser læserne som “medlemmer”.
Læserne inviteres systematisk til at bidrage til historierne – som de eksperter de også er. Ikke blot som læserbrevsskribenter. Sprogligt udtrykkes dette ved at man betragter journalisterne som moderatorer og medlemmerne som bidragsydende eksperter.
Der er usædvanlig stor åbenhed om økonomien. “Medlemmerne” bliver bedt om at være med til at tage stilling til prioriteringen af mediets ressourcer. Mediet skal gerne generere overskud til ejerne, men 20% af det årlige overskud skal anvendes til at reinvestere i videre udviklingsprojekter.
Vil blive bedre
Ifølge De Correspondents egen evaluering er en af de fejl man har begået, at man udkommer med faste intervaller efter bestemte deadlines – ikke efter, hvornår
medlemmerne er online. Evalueringen peger også på, at man ikke i tilstrækkelig grad har brudt med dagbladsgenrens form og tematik, at man skal blive bedre til at
inddrage medlemmerne og at en række tekniske elementer skal være bedre, ligesom man skal styrke brugen af billeder og lyd.
Alle medier har ambitioner om sådanne forbedringer. Det er de færreste, som fortæller om disse så åbent.
De Correspondents egen præsentation på Vimeo.