Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • Den forskønnede finanslov

        september 4, 2023

      • Mere til København

        september 4, 2023

    Aktuelt · Politik

    Kulturpolitik i periferien

    • oktober 5, 2014
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Fremragende analyse af 40 års svensk kulturpolitik viser, at armslængdeprincippet har ført kulturpolitikken ud i periferien.


    CulturCritik:

    Sveriges kulturpolitik blev fastlagt i 1974. Og står groft sagt uforandret den dag i dag. Det er hovedkonklusionen på Bengt Jacobssons fremragende forskningsbaserede analyse Kulturpolitik, Styrning på avstånd, 2014.

    Naturligvis var der kulturpolitiske støttesystemer og institutioner før 1974. Men efter at Olof Palme blev uddannelsesminister i 1967 og nedsatte et første Kulturråd og efterfølgende tog initiativ til en omfattende kulturpolitisk redegørelse, blev svensk kulturpolitik fastlagt i 1974. I 1996 udarbejdedes næste kulturpolitiske redegørelse, som reelt ikke indeholdt ændringer og i 2009 den tredje redegørelse, som reelt kun indeholdt en enkelt ændring.

    1970’er-plan

    1974-kulturpolitikken blev vedtaget samtidig med, at man i øvrigt gennemførte en lang række andre omfattende politiske planer – i Danmark vil nogle huske samtidige perspektivplanredegørelser. Man samlede politikområder, satte mål og etablerede nye forvaltningsstrukturer.

    I 1974 var der to hovedformål: at sikre støtte til kunstnerisk produktion og at sprede kulturaktiviteterne mest muligt. Desuden det kontroversielle mål som stadig diskuteres i Sverige – og som 2009-redegørelsen gjorde op med – at “modvirke kommercialismens negative effekt på kulturområdet”.

    Mange af principperne i den svenske kulturpolitik kan genkendes i Danmark: armslængdeprincip, styrke ytringsfrihed, give mennesker mulighed for selv at udfolde sig, sikre kunstnerisk fornyelse. Det førte til et system af råd og nævn med Kulturrådet som helt central instans. Sådan er det fortsat.

    Ændringer kommer udefra

    De ændringer der siden er sket i svensk kulturpolitik er i høj grad præget af forhold udenfor kulturen: Da managementstyring drog ind over offentlige forvaltninger, skete dette også på kulturområdet. Da markedstilpasning blev et element i offentlig forvaltning, fulgte kulturområdet trop. Da Sverige trådte ind i EU, fulgte behov for både europæisk fundament og for nationale modstrategier. Da regionerne skulle styrkes, fulgte kulturområdet tilsvarende trop. Da forvaltningssamarbejder blev mode, tog kulturområdet favntag med erhvervssamarbejder. Da evalueringskultur tog magten, blev det også sådan i den kulturpolitiske styring.

    Gennem alle disse ændringer har grundstrukturen dog været uberørt, de samme regler, de samme formål, de samme støttesystemer og de samme ressourcefordelinger.

    “Der er næppe noget politikområde, hvor målformuleringer har spillet en større rolle, end indenfor kulturpolitikken … uden at målene nogensinde lader til at have nogen styrende effekt på den politiske praksis”, siges det tankevækkende.

    Politikernes rolle

    Tørt konstateres i analysen, at “efterspørgsel efter politisk styring indenfor kulturområdet er væsentligt større end udbuddet”. Altså: mange ønsker politisk styring, men de får det ikke.

    Når kunstnere efterspørger visionære kulturpolitikere, er der de facto tale om ønske om politikere, der kan sikre flere penge til området. Ikke politikere, der skal ændre i strukturelle forhold.

    Den politiske enighed om armslængdeprincippet har ført til, at kulturpolitikere ikke forholder sig til de kulturpolitiske kerneområder, støtten til kunstnere. Gennem 40 år har de politiske initiativer handlet om at etablere nye, tidsbegrænsede puljer langt fra kernefelterne. Så en pulje til regioner, så en til samarbejde med erhvervsliv, så en til EU-initiativer, så en til skolesamarbejde. Desuden har det politiske niveau haft til opgave at følge teknologiskift (udbud af TV- og radiokanaler og digitaliseringen).

    De politiske konflikter er nærmest begrænsede til at handle om distribution (museumsentré er aktuelt set den centrale debat) og om administrative grænser (mellem offentligt og privat og mellem public service og reklamefinansiering).

    Blandt årsagerne til dette vurderes, at kunstnerne “… i kraft af sin stærke organisering og fremgangsrige lobbyvirksomhed langt ind i regeringen, satte dagsorden for kulturpolitikken. Statens Kulturråd blev en megafon for kravene fra kunstnerne.”

    Ifølge analysen adskiller kulturpolitikken sig ikke grundlæggende fra andre kulturområder. Med den undtagelse, at politikerne har organiseret sig ud af feltet.

    2009-redegørelsen

    Den nu afgående borgerlige regering igangsatte en omfattende kulturpolitisk redegørelse (2009), som resulterede i regeringsinitiativet Tid för kultur samme år (se Søndag Aften arkiv). Der var en voldsom polemik omkring denne redegørelse, primært fordi mange i kultursektoren forventede væsentlige omlægninger. Det mest kontroversielle resultat blev, at sætningen om, at kulturpolitik skal modvirke de negative effekter af kommercialismen, blev slettet.

    Sletningen blev begrundet i, at modsætningen i dag føles uaktuel. I de seneste ti år har der været øget fokus på samarbejde mellem kultur og erhverv. Det er sådan set ganske påfaldende, at det udtrykkelige mål, at modstå kommercialisme, er erstattet af mål om at samarbejde med kommercielle virksomheder. I 1974 var kunstnerne støtteværdige – i dag er de entreprenører og samarbejdsparter.

    De kulturpolitiske udviklingstræk er naturligvis forskellige fra Sverige til Danmark. Men der anes også paralleller, som gør at den svenske analyse i høj grad kan betragtes som vedkommende ud fra dansk kontekst.

     

    9789144099941

    Bengt Jacobsson
    Kulturpolitik, Styrning på avstånd
    Studentlitteratur
    2014

     

    • Tilbage Arbejdsløs kunstner: luk din hjemmeside
    • Næste De Correspondent viser nye medieveje

      Læs også:

    • Svensk storsatsning på skolebøger april 3, 2023
    • Den nye svenske regering november 7, 2022
    • Museumsdirektør ny kulturminister i Sverige december 6, 2021
    • Coronaåret i Sverige november 1, 2021
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Facebooksommeren 2023: medieaftale og finanslov
      • Livemusikken er tilbage
      • Efterladt russisk graffiti
      • Mona Lisa: Hvordan ser resten ud?
      • Publikum er tilbage - bare ikke hos museerne
    • Mest læste

      • Gratis tirsdag til museer for pensionister
      • Prisen for at sidde i Statens Kunstfond
      • ChatGPT's Kulturpolitiske redegørelse 2023
      • Søndag Aftens valgprogram
      • De mange Kulturpolitiske redegørelser
    • Arkiv

      • september 2023
      • juni 2023
      • maj 2023
      • april 2023
      • marts 2023
      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      Alternativet biblioteker biografer Birgitte Bergman censur Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Kulturpolitik i periferien
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.