Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • Kommunerne: pæn stigning på kulturbudgetter

        februar 6, 2023

      • 2023: kommunernes top-ti

        februar 6, 2023

    Aktuelt · Teater og dans

    Viden som vision

    • juni 7, 2015
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Scenekunsten skal have et videnscenter, styret af et nyt kompleks af repræsentantskab og Advisory Board. Kan man virkelig kalde det for en vision?

    Ud af et såkaldt dialogforum om scenekunsten er kommet et samlet såkaldt “visionspapir”. Visionspapiret er udarbejdet i fællesskab blandt en række interessenter indenfor scenekunstområdet – med kulturministeren for bordenden.

    Visionspapirets mest kontante “vision” er etablering af et Videnscenter for Scenekunst. Bevillingen til dette indgår allerede i den netop godkendte tipsbevilling for 2015.

    Herudover peger visionspapiret på tre særlige områder:

    • publikumsudvikling
    • internationalisering
    • samarbejde på tværs

    Videnscenter

    Videnscenter for Scenekunst skal etableres som en enhed i Kulturstyrelsen. Der er afsat 1,5 mio. kr. i tipsbevillingen for 2015. Der forventes afsat 3 mio. kr. årligt i 2016-2018 og derefter 1,5 mio. kr. i 2019. Centret skal styrke vidensdeling, dokumentation, rådgivning og erfaringsudveksling. Tipsbevillingen i 2015 modsvarer tilsvarende besparelser på tipsbevillingen for scenekunstområdet i 2015. Finansieringen for de øvrige år fremgår ikke.

    Der foreligger ikke offentligt tilgængelige begrundelser for, hvorfor dette videnscenter skal placeres i Kulturstyrelsen. Naturligvis vil det sikre vidensdeling med den øvrige administration i Kulturstyrelsen. Men det vil også mindske videnscentrets uafhængighed og dermed troværdighed. Kulturstyrelsen er siden 2012 underlagt en stram koncernstruktur fra Kulturministeriet, hvorved det også vil være vanskeligt at forestille sig, at et videnscenter kan skabe debat om felter, som er udenfor den politisk formulerede interesse.

    Man kan fx sammenligne med Teatercentrum på børneteaterområdet, som har en langt mere selvstændig position i forhold til det politiske niveau.

    For at sikre, at Videnscenter for Scenekunst er i dialog med branchen, etableres et repræsentantskab med repræsentanter “fra hele branchen og fra hele landet”. Dette repræsentantskab udpeger et Advisory Board “med faglig viden og kunnen indenfor de aktuelle fokusområder”. Det må være tilladt at spørge: har scenekunsten virkelig brug for flere repræsentantskaber og rådgivende organer?

    Publikumsudvikling

    “Publikumsudvikling” er efterhånden et ofte forekommende ord i kulturministeriets vokabularium. Det handler ikke om, at publikum skal udvikles. Derimod om at kulturinstitutioner, i dette tilfælde scenekunstens – skal blive bedre til at finde andre publikumsgrupper, end dem man i dag når. “Mangfoldighed i publikumssammensætning” er det udtryk der anvendes – altså køn, geografi, etnicitet, alder osv.

    Mange institutioner arbejder allerede strategisk med at nå nye publikumsgrupper. Nu skal det skrives ind i rammeaftaler og lignende, som en egentlig forpligtelse. Og netop Videnscenter for Scenekunst får til opgave at opsamle erfaringer og videregive disse til de institutioner, som er mere famlende overfor opgaven.

    Internationalisering

    Hele scenekunstområdet skal interessere sig mere for internationalt samarbejde. Det kan være i form af koproduktioner med udenlandske institutioner, at danske teatre turnerer i udlandet og at sikre udenlandske gæstespil. Især festivalområdet skal kortlægges (en opgave for Videnscenter for Scenekunst).

    Det forekommer umiddelbart ganske naivt – og som en aldeles gratis omgang – at henlægge en vision til et ønske om, at andre skal betale for festen.

    Også på dette område er der behov for videndeling og erfaringsudveksling.

    Ifølge visionspapiret er det en særlig udfordring, at internationalt samarbejde kræver penge. Der skal derfor arbejdes mere målrettet på at sikre såvel EU-midler som nordiske støttepenge.

    Det forekommer umiddelbart ganske naivt – og som en aldeles gratis omgang – at henlægge en vision til et ønske om, at andre skal betale for festen. Som regel gavner det muligheden, hvis man selv har lidt penge at gøre godt med til formålet.

    Dette skal ses i sammenhæng med, at samtidig med at man etablerer Videnscenter for Scenekunst, ophører den hidtidige tipsbevilling til såvel “Danske Koncert- og Kulturhuse, til internationale gæstespil” og den landsdækkende scenekunstportal (scenen.dk).

    Prognoserne, for at visionen om større internationalt samarbejde kan lykkes inden 2020, ser ikke lyse ud.

    Samarbejde på tværs

    Visionen er, at scenekunstens aktører om 10 år skal være langt bedre til at samarbejde på kryds og tværs af alskens eksisterende organisatoriske og geografiske skel. Der er i forvejen, såvel hos de store institutionsteatre, som hos Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, gode bestræbelser på at skabe sådanne tværgående samarbejder.

    I et vist omfang begrænses sådanne samarbejder af de eksisterende strukturelle bindinger i form af forskellige ordninger, tilskudssystemer og planlægningspraksis. Videnscenter for Scenekunst får til opgave at vurdere de eksisterende ordninger og støtteprincipper og eventuelt komme med indspark til de politiske beslutningstagere om behov for ændringer.

    Der er ikke besluttet nogen evaluering eller egentlig opfølgning til visionspapiret.

    • Tilbage Forfatterskolen: fra afvisning til selve magten
    • Næste Musikhandlingsplan begrænser armslængde

      Læs også:

    • Store teatre klarer sig bedst januar 9, 2023
    • Kulturpublikum er tilbage december 5, 2022
    • Museerne halter stadig efter september 5, 2022
    • Det decentrale Kulturdanmark maj 2, 2022
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Fyret for at vise Muhammed-maleri
      • Manchesters kunstfabrik
      • Strejke på British Museum
      • Færre ansatte i kulturbranchen
      • Arbejdsplan for København
    • Mest læste

      • Færrest biblioteksbøger i København
      • Yderligere fald i biblioteksudlån
      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Medieaftale til 2025
      • Det internationale engagement fader ud
    • Arkiv

      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Viden som vision
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.