Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • Kommunerne: pæn stigning på kulturbudgetter

        februar 6, 2023

      • 2023: kommunernes top-ti

        februar 6, 2023

    Aktuelt · Musik

    Musikhandlingsplan begrænser armslængde

    • juni 7, 2015
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Armslængden kommer under angreb i musikhandlingsplanen for 2015-2018.

    Som en af de sidste gerninger, nåede SR-regeringen at offentliggøre musikhandlingsplanen for 2015-2018, Mere musik – fra en stærk fødekæde, inden valget blev udskrevet. Handlingsplanen følger efter regeringens plan for 2012-2015 og fortsætter i samme spor, som den forudgående.

    Den første musikhandlingsplan, Liv i musikken 2004-2007 blev udarbejdet under VK-regeringen. Planen var først og fremmest en reaktion på det stigende pres på pladeselskaber på grund af piratkopiering, fx var karenstid for musikudlån på bibliotekerne et centralt element. Planen medførte bevillinger på 26 mio. kr. årligt. De største puljer var til rytmiske spillesteder, musikskoler og landsdelsorkestres arbejde med børn og unge.

    Siden fulgte Nye Toner gældende for 2008-2011 med et bevillingsniveau på 21 mio. kr. I 2012 kom SR-regeringens første musikhandlingsplan for 2012-2015, Èn musikscene – mange genrer, med et årligt bevillingsniveau på 34 mio. kr. Planen for 2015-2018 opererer med et årligt bevillingsniveau på 37 mio. kr.

    Komponister og publikumsudvikling

    Økonomisk set er de væsentligste forskelle fra 2012-planen til den nye plan:

    • en merbevilling på 1 mio. kr. årligt til komponister og sangskrivere,
    • en pulje på 1 mio. kr. årligt til publikumsudvikling på spillesteder,
    • en bevilling på i alt 4 mio. kr. i perioden til Sangens Hus.

    Bevillingen til Sangens Hus er blot færdiggørelse af en i forvejen igangsat 5-årig bevilling. Den har ikke tidligere indgået i musikhandlingsplaner – men “tæller” altså pludseligt med fra 2015-2018 planen.

    I musikhandlingsplanen for 2012-2015 var der afsat 1 mio. kr. årligt til skabende rytmiske kunstnere til fordeling af Kunstfondens musikudvalg. Denne pulje øges nu til 2  mio. kr. og skal omfatte både det rytmiske og det klassiske felt. Pengene skal fordeles af Statens Kunstfonds Legatudvalg til musik.

    Ifølge overskriften på Kulturministeriets pressemeddelelse om musikhandlingsplanen “fordobles støtten til skabende musik”. Dette skal naturligvis læses med den væsentlige tilføjelse, at det kun er musikhandlingsplanens støtte til skabende musik, der fordobles. Legatudvalget til musik har i forvejen en væsentligt større bevilling til formålet.

    Der afsættes 3 mio. kr. til en pulje til såkaldt publikumsudvikling. Pengene skal fordeles af Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for musik, som derudover selv skal afsætte 1 mio. kr. til formålet.

    Puljen skal anvendes til “nytænkende projekter, som skaber nye koncertformer, nye formidlingsformer og nye kunstneriske udtryk. Også projekter til samarbejde mellem professionelle og amatørmusikere og sangere bør kunne søge støtte, samt projekter der involverer andre kunstarter foruden musik.”

    Hvad med armslængden?

    De hyppige diskussioner om armslængden for råd og udvalg er ofte komplekse. Èn dimension handler om, at medlemmerne i råd og udvalg selv skal bestemme, hvem man bevilliger penge til. Dette princip bryder musikhandlingsplanen ikke med.

    Musikhandlingsplanen er klart en begrænsning i udvalgenes selvstændige kompetence til at disponere mellem forskellige puljer.

    En anden dimension handler om, at politikerne skal bestemme, hvilke puljer og hvor mange penge udvalg skal fordele penge til. Ofte har udvalg beklaget sig over, at der politisk blev sat for snævre rammer for udvalgenes muligheder for selv at prioritere mellem forskellige formål og puljer.

    Med musikhandlingsplanen bryder kulturministeren med denne forståelse af armslængden. Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for musik får en merbevilling på 3 mio. kr. (over 4 år) til publikumsudvikling – foruden at udvalget pålægges selv at afsætte 1 mio. kr. (over 4 år) af egne midler til samme formål. Det fremgår ikke fra hvilke puljer, udvalget skal hente disse penge.

    På samme måde får Statens Kunstfonds Legatudvalg til musik 2 mio. kr. årligt til komponister og sangskrivere. Her er dog ikke nogen betingelser om medfinansiering fra udvalgets andre puljer.

    Musikhandlingsplanen er klart en begrænsning i udvalgenes selvstændige kompetence til at disponere mellem forskellige puljer.

    At tænke tanke

    Musikhandlingsplanen indeholder også nedsættelse af to såkaldte tænketanke. Den ene skal handle om musikskolernes fremtid, den anden om orkesterstruktur og samarbejdsmuligheder.

    Ministeren anvender blot begrebet tænketank som et popsmart udtryk for det, man ellers ville kalde for en arbejdsgruppe. I beskrivelsen af tænketanken for musikskolerne nævnes mindst 11 forskellige organisationer eller sektorer, som skal udpege repræsentanter. I tænketanken om orkesterstrukturen indgår mindst 9 organisationers repræsentanter. Kulturministeriet er blandt deltagerne i begge tænketanke.

    Hensigten er således på ingen måde at skabe et frirum for nye og anderledes tanker på disse områder. Tværtimod at etablere et samarbejds- og samtaleforum for relevante organisationer.

    Tænketanken for orkesterstruktur skal “komme med fagligt funderede anbefalinger for orkesterstruktur og samarbejdsmuligheder” og “vurdere, hvordan den professionelle udøvelse af den klassiske musik kan drage nytte af samarbejder og samtænkning, således at ressourcerne udnyttes optimalt”.

    Blandt deltagerne i tænketanken finder man bl.a. repræsentanter for landsdelsorkestre, basisensemblerne, Den Jyske Opera, DR og Det Kongelige Teater. Det må naturligvis anses for hensigtsmæssigt at etablere et samarbejdsforum for disse institutioner – det kan ses som et lille plaster på såret efter den vanskelige debat om DR Underholdningsorkestret.

    Man kan givetvis finde nyttige ting at tale sammen om og at arbejde sammen om. Men der vil typisk være tale om et udvalg, hvor man finder en passende konsensus. Skal der reelt ske ændringer i orkesterstrukturen, er det ikke i en sådan konsensus-tænketank, man finder udspillene.

     

    • Tilbage Viden som vision
    • Næste Børnene vandt i tips

      Læs også:

    • Kulturens årshjul for 2023 januar 9, 2023
    • 2022 – kulturåret der kommer januar 3, 2022
    • Det fik partierne i finanslovsaftalen december 7, 2020
    • Musikhandlingsplan 2019-2022 januar 7, 2019
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Fyret for at vise Muhammed-maleri
      • Manchesters kunstfabrik
      • Strejke på British Museum
      • Færre ansatte i kulturbranchen
      • Arbejdsplan for København
    • Mest læste

      • Færrest biblioteksbøger i København
      • Yderligere fald i biblioteksudlån
      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Medieaftale til 2025
      • Det internationale engagement fader ud
    • Arkiv

      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Musikhandlingsplan begrænser armslængde
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.