Med- eller modarbejdere?
Københavns Biblioteker indleder stor fyringsrunde. Medarbejderne tvivler på, at de nødvendige digitale løsninger er tilstede.
Onsdag den 9. september indledes det konkrete arbejde med afskedigelse af 33 medarbejdere i Københavns Biblioteker. Inden udgangen af oktober er processen afsluttet.
Principperne for personaletilpasning blev besluttet af HovedMED (det øverste samarbejdsudvalg) 10. juni. Samtidig besluttede man at etablere et såkaldt intelligent ansættelsesstop i hele forvaltningen. 9. september beslutter HovedMED principperne for afskedigelser, 10. september orienteres de lokale MED (de lokale samarbejdsudvalg), 17. september besluttes de konkrete afskedigelser, og 23. september foretages afskedigelserne.
Dermed afsluttes et halvt års nervøsitet blandt medarbejdere på de københavnske biblioteker.
Biblioteksledelsen håber, at antallet af egentlige afskedigelser kan begrænses gennem omrokeringer og frivillige aftrædelser.
Biblioteksplanen
Den omfattende fyringsrunde sker som et led i finansieringen af den store biblioteksplan, Styrk borgerne (Læs: Københavns biblioteksplan). Der skal som udgangspunkt afskediges 15 studenter, 12 bibliotekarer og 6 HK’ere.
Effektiviseringerne vil føre til en besparelse på 3,7 mio. kr. i 2016, 9 mio. kr. i 2017 og 14,6 mio. kr. i 2018. Den langsigtede besparelse er 14,6 mio. kr. årligt.
Kommunikationsstyring
Kultur- og Fritidsforvaltningen er opmærksom på, at igangsættelsen af bibliotekspakken kan give presseinteresse. Derfor er der udarbejdet en særlig instruks, hvoraf det fremgår, at “Pressehenvendelser varetages som udgangspunkt ikke af medarbejderne”. Derimod skal man som medarbejder orientere sin nærmeste leder og derefter henvise til Kultur- og Fritidsforvaltningens pressetjeneste.
Der er ligeledes udarbejdet en skabelon for, hvad medarbejdere skal svare gennem fx sociale medier. De svar, der her gives, er alle i den positive retning: “Længere åbningstider, bedre indretning, flere tilbud og flere muligheder online”. Ikke et ord om færre bøger eller færre medarbejdere.
Blandt svarene er også, at “På nogle biblioteker kan du booke en bibliotekar”. Dette til trods for at forsøget “Book en bib” fik disse ord med på vejen i 2013: “efterspørgslen nedadgående”, “ressourcerne, der kastes efter servicen, står ikke mål med afkastet”, “Book en bibliotekar er ved at være passé”.
Med- eller modarbejdere?
Ifølge kommunikationsplanen vil “ændringen af biblioteksbetjeningen påvirke medarbejdernes kerneopgaver og selvforståelse af, hvad det vil sige at være biblioteksmedarbejder”.
medarbejderne ønsker, at de digitale løsninger skal i luften og virke – før man igangsætter omfattende strukturændringerKommunikationsplanen opsummerer en række risikoelementer. Blandt disse er:
- “Medarbejderne har ikke overblik – over pakken i helhed og processen”
- “Medarbejderne agerer uhensigtsmæssigt i pressen eller via sociale medier”
Kommunikationen skal forholde sig til disse risici:
- “Borgerne bryder sig ikke om omlægningen og oplever en serviceforringelse”
- “Medarbejderne modarbejder projektet”
Der anes således en vis skepsis i ledelsen. Officielt er tilgangen til medarbejderne ellers udtrykt således:
“Strategien indebærer omstilling blandt bibliotekernes ledere og medarbejdere. Kultur- og Fritidsforvaltningen arbejder med tillid som en grundlæggende værdi både i forholdet mellem ledelse og medarbejdere og i forvaltningens samspil med borgerne. Indsatsområdet omfatter derfor både kompetenceudviklingsaktiviteter og en fortsat udvikling af en tillidsbaseret organisation med stadig tættere samspil med borgerne”.
Ved et medarbejdermøde i marts udtrykte deltagere en generel undren over topstyringen i biblioteksplanen. Der var stærk usikkerhed om konsekvenserne af den målrettede betjening af borgerne – og den deraf følgende differentierede betjening. Og der var tydelig markering af, at medarbejderne ønsker, at de digitale løsninger skal i luften og virke – før man igangsætter omfattende strukturændringer.