Aktuelt · Kommunerne · Politik
Kulturens Rotary
Skab nye samarbejder på tværs af kultur og erhverv. Kommunerne kan starte Kulturens Rotary.
CulturCommentar:
Når man er så heldig at have været indbudt til møder i lokale Rotary-klubber, kan man også nemt føle sig glad for, at man ikke er fast medlem. Ikke fordi det ikke er flinke og søde mennesker, det er det bestemt. Men simpelthen fordi det er en omgangsform, som ikke opleves som tidens. (Eksempelvis krævede det en amerikansk højesteretsafgørelse i 1987, før kvinder kunne blive fuldgyldige medlemmer). Trods alle Rotarys mulige fortræffeligheder: sjov og spræl er ikke på dagsorden.
Det er Christian Haves nye bog, Den Nye Guldalder, der fører mine tanker til Rotary. Mere om det senere.
Realisme giver visioner
Christian Have er både realist og visionær. Han har gennem mange år set, at det er vanskeligt at åbne de offentlige kasser for flere penge til kunst og kultur. Han har også set, at der er en øget efterspørgsel efter kunstnerisk baserede kvaliteter og værdier i erhvervslivet. Så hvis væksten ikke vil komme gennem øget engagement fra statens side, så kan et øget samarbejde med erhvervslivet være en vej.
Ligesom alle kunstnere er forskellige, er erhvervslivet også mangfoldigt. Det væsentlige i tankegangen er, at der kan etableres nye partnerskaber.
Hvis kulturfolket skal kunne indgå i sådanne sammenhænge, er det afgørende, at man frigør sig fra den tiggermentalitet, der ofte har præget sponsorsamarbejder. Ligeledes også glemme den ofte udtalte frygt for at virksomheder vil blande sig i det kunstneriske indhold. Det handler om samarbejde, om lige parter, om lige værdighed og om at afprøve nye muligheder.
Christian Have har samlet nyttige erfaringer fra utallige samarbejder og samarbejdsformer. Dette udmønter han i en række praktisk anvendelige råd.
Kunsten viser vej
For kulturens aktører er det centralt at erkende, at netop det kunstneriske arbejde indeholder en praksis, som efterspørges. Hvert eneste kunstneriske projekt indeholder nye erkendelser, kræver indsigt i nye materialer og former, er en afprøvning af egne og andres grænser og fører ad uprøvede veje. Det er jo netop det, der er i fokus hos enhver virksomhed, som er begunstiget med en eller anden slags udviklingsafdeling.
En mangfoldighed af driftige, kreative og initiativrige mennesker. Lad folk komme og gå. Det skal være sjovt. Det skal være såvel udfordrende som udviklende for alle.Alle virksomheder kan lave bedre dimser end dem, de lavede i går. Men hvis de nye dimser skal indeholde nye kvaliteter, nå nye målgrupper, blive bæredygtige eller bare blive flottere at se på, så er det processer svarende til de kunstneriske, der skal til. Vupti: tag kunstnere ind i processen.
Kulturens Rotary
Og så er det her Rotary kommer ind igen. Netværksstrukturen i Rotary er bygget op efter industritidens behov og værdier. Rotary er for erhvervsfolk, som vil mødes på tværs af brancher.
Det moderne netværksbaserede samarbejde er funderet på andre værdier: Mange vil gerne mødes i endnu bredere sammenhænge, man vil åbenhed og gennemsigtighed – ikke noget med hemmelige klubber. Der skal være højt til loftet, mødeformerne skal være events i sig selv. Og moderne mennesker vil gerne se resultater. Der skal ske noget.
Her ligger en fantastisk ressourcemulighed for de kommuner, som tager springet først. Lav de lokale Kulturens Rotary-klubber. En mangfoldighed af driftige, kreative og initiativrige mennesker. Lad folk komme og gå. Det skal være sjovt. Det skal være såvel udfordrende som udviklende for alle.
Kulturens Rotary vil være de, som ikke vil finde sig i de komfortable løsninger. De som ved, at ‘i morgen’ ikke bliver som ‘i går’.
Tom Ahlberg
Ansv. redaktør