Aktuelt · EU · Medier og internet · Politik
Danmark nr. 7 i EU
Hvor stor andel af BNP bør man bruge på kultur? Lige nu bruger vi 0,7%.
FN har sat mål for hvor stor del af bruttonationalproduktet de enkelte lande som minimum bør bruge til ulandsbistand (0,7%). NATO har tilsvarende sat mål for hvor stor del af bruttonationalproduktet, medlemslandene mindst bør bruge på forsvaret (2,0%).
En tilsvarende målsætning findes ikke for kulturområdet.
Danmark nr. 7
I forhold til de øvrige EU-lande ligger Danmark dog i den pæne ende. Ifølge den seneste statistik fra Eurostat bruger de 28 EU-lande i gennemsnit 0,5% af bruttonationalproduktet på “cultural services”. Ifølge samme statistik bruger Danmark 0,7%.
Danmark overgås kun af Letland (1,2%), Estland (1,1%), Malta (0,9%), Frankrig (0,8%), Ungarn (0,8%) samt Slovenien (0,8%). Polen har samme andel som Danmark. De øvrige 20 EU-lande har færre offentlige udgifter til kultur.
De EU-lande vi almindeligvis sammenligner os med, Sverige og Finland, har offentlige kulturudgifter svarende til 0,5% af bruttonationalproduktet. Ikke-EU-landet Norge har kulturudgifter svarende til 0,6% af bruttonationalproduktet.
Selv om det almindelige indtryk er, at der skæres på det offentliges kulturudgifter, har de offentlige kulturudgifters andel af bruttonationalproduktet stabilt været 0,7% siden 2009.
Offentlige kulturudgifter som andel af BNP | ||||||
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
Belgien | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Bulgarien | 0.3 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.5 | 0.6 |
Cypern | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.3 | 0.3 | 0.2 |
Danmark | 0.7 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | 0.7 |
Estland | 1.2 | 1.1 | 1 | 1 | 1.1 | 1.1 |
Finland | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Frankrig | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 |
Grækenland | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 |
Holland | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Irland | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.3 | 0.3 |
Italien | 0.4 | 0.4 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 |
Kroatien | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.7 | 0.6 |
Letland | 1.2 | 1.1 | 1 | 1.1 | 1.2 | 1.2 |
Litauen | 0.8 | 0.6 | 0.6 | 0.5 | 0.6 | 0.6 |
Luxembourg | 0.6 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Malta | 0.5 | 0.5 | 0.6 | 0.6 | 0.7 | 0.9 |
Polen | 0.7 | 0.7 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.7 |
Portugal | 0.4 | 0.4 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 |
Rumænien | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 |
Slovakiet | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Slovenien | 0.9 | 0.9 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 |
Spanien | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.5 | 0.4 | 0.5 |
Storbritannien | 0.4 | 0.4 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 |
Sverige | 0.6 | 0.6 | 0.5 | 0.6 | 0.6 | 0.5 |
Tjekkiet | 0.7 | 0.7 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 |
Tyskland | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 |
Ungarn | 0.7 | 0.8 | 0.8 | 0.7 | 0.8 | 0.8 |
Østrig | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.5 |
Kilde: Eurostat. |
Nr. 3 med mediestøtte
Også med hensyn til støtten til public service og medier ligger Danmark i den pæne ende i EU. Det offentliges udgifter til medier udgør 0,3% af bruttonationalproduktet. EU-gennemsnittet er 0,1%. Kun Kroatien og Slovenien (begge 0,4%) har relativt større offentlige udgifter til medier.