Medier: faldende omsætning, stigende overskud
En analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen af ”Mediebranchens økonomi og beskæftigelse” viser foruroligende dalende omsætning. Til gengæld er bundlinjen bedre.
Fra 2008 til 2014 faldt den samlede danske mediebranches (eksklusive tv-branchen) omsætning med 3,2 mia. kr., fra 17,5 mia. kr. til 14,2 mia. kr. Et fald på hele 19%. Det viser en analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen af Mediebranchens økonomi og beskæftigelse, som er udarbejdet i forbindelse med styrelsens rapportering om ”Mediernes udvikling i Danmark”.

Kilde: Danmarks Statistik samt Slots‐ og Kulturstyrelsen, ”Rapportering om mediernes udvikling 2016”.
Fra 2008 til 2014 har dagbladene mistet 1,3 mia. kr. i omsætning (svarende til 19%), distrikts- og annonceblade har mistet 0,6 mia. kr. i omsæstning (svarende til 17%) og magasiner og ugeblade har mistet 1,4 mia. kr. i omsætning (svarende til hele 31%).
I samme periode er omsætningen for såkaldt Uafhængig journalistvirksomhed steget med 50% svarende til 183 mio. kr. Dette skal næppe læses som udtryk for succes, men snarere som resultat af de øvrige mediebranchers strategiske skift med færre fastansatte.
Stigende overskud
I 2008 gav størstedelen af medierne underskud. Dette er vendt i løbet af perioden frem til 2014. Dagbladene har således vendt et samlet underskud på 155 mio. kr. i 2008 til et overskud på 277 mio. kr. i 2014. Distrikts- og annoncebladene har vendt et underskud på 389 mio. kr. i 2008 til et overskud på 117 mio. kr. i 2014.
Derimod har magasiner og ugeblade tabt med et overskud på 295 mio. kr. i 2008 til et overskud på 117 mio. kr. i 2014. Der er således fortsat overskud i 2014, trods et fald i omsætning på 31%.
Samlet har mediebranchen forbedret bundlinjen med 810 mio. kr. fra 2008 til 2014.
Færre journalister
Antallet af journalister i mediebranchen er samlet set faldet fra 2008 til 2014. Inklusive tv er antallet ansatte journalister faldet fra 3.987 i 2008 til 3.703 i 2014, et fald på 7%. I forhold til det store fald i omsætningen og i forhold til digitaliseringens mange rationaliseringsmuligheder er dette fald ikke i sig selv foruroligende for den samlede journalistik.
Dette dækker dog over store forskelle mellem de forskellige område indenfor mediebranchen. På dagladene er antallet af journalister faldet fra 1.533 i 2008 til 1.046 i 2014, et fald på hele 32%. Også magasiner og ugeblade har haft et voldsomt fald fra 503 ansatte journalister i 2008 til 326 ansatte journalister i 2014, et fald på hele 35%.
Modsat dette har andre dele af mediebranchen oplevet stigende beskæftigelse af journalister: distrikts- og lokalblade har øget antal ansatte journalister med 37% (fra 308 i 2008 til 422 i 2014), uafhængig journalistvirksomhed er steget med 30% (fra 146 i 2008 til 190 i 2014), radio er steget med 28% (fra 189 i 2008 til 242 i 2014), uafhængig fotovirksomhed er steget med 21% (fra 303 i 2008 til 367 i 2014). Stigning i både uafhængig journalistvirksomhed og uafhængig fotovirksomhed skal naturligvis ses som udtryk for mediernes strategi med færre fastansatte og flere freelancere. Også tv har flere ansatte i 2014 end i 2008, mere præcist 15% flere.