Den samlede musikomsætning steg med 10% fra 2015 til 2016. Især livemusikken er i vækst.
Dansk musiks samlede omsætning udgjorde i 2016 7,5 mia. kr. Omsætningen på livemusik udgjorde 4,5 mia. kr., og omsætningen for indspillet musik udgjorde 3,0 mia. kr. Ud af den samlede omsætning udgjorde eksporten 750 mio. kr. Det viser den årlige analyse af dansk musikomsætning fra brancheorganisationen IFPI Danmark. Analysen er udarbejdet af Rambøll.
I 2012 var den samlede omsætning 6,1 mia. kr. – der er således tale om en stigning fra 2012 til 2016 på hele 23%. Fra 2015 til 2016 udgjorde stigningen 10%.
Det er især omsætningen indenfor livemusikken, som trækker i den gode retning, her er stigningen fra 2012 til 2016 hele 29%. Den indspillede musik må “nøjes” med en stigning på 16% fra 2012 til 2016.
Fra 2015 til 2016 steg omsætningen for livemusikken med 17%, omsætningen for indspillet musik med 2%.
Eksporten er dog i endnu større vækst. Her er omsætningen steget fra 480 mio. kr. i 2012 til 750 mio. kr. i 2016, en stigning på hele 56%. Alene fra 2015 til 2016 steg eksporten med 33%.
Musikomsætning 2012-2016 | |||||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Vækst 2012-2016 | Vækst 2015-2016 | |
Livemusik | 3.515 | 4.111 | 4.091 | 3.885 | 4.527 | 29% | 17% |
Indspillet musik | 2.555 | 2.752 | 2.757 | 2.900 | 2.961 | 16% | 2% |
I alt | 6.071 | 6.862 | 6.848 | 6.784 | 7.488 | 23% | 10% |
Heraf eksport | 481 | 572 | 565 | 566 | 750 | 56% | 33% |
Kilde: IFP Danmark. Alle beløb i mio. kr. |
Livemusikken buldrer
Den vigtigste indtægtskilde for livemusikken er den såkaldte kategori “anden publikumsomsætning”, hvilket dækker publikums køb af fx drikkevarer og merchandise. Ud af livemusikkens samlede omsætning på 4,4 mia. kr. står anden publikumsomsætning for hele 2,0 mia. kr. Selve billetomsætningen svarer kun til 1,7 mia. kr.
Blandt øvrige liveindtægter skal nævnes: musikturisme 370 mio. kr., eksport af koncerter 230 mio. kr., reklame og sponsorater 170 mio. kr.
For spillestedernes vedkommende er indtægterne fra billet- og anden publikumsomsætning lige store, henholdsvis 1.170 mio. kr. og 1.140 mio. kr. For festivalernes vedkommende udgør billetomsætningen kun 320 mio. kr., hvorimod anden publikumsomsætning udgør 460 mio. kr. For gruppen af øvrige arrangementer udgør billetomsætningen 290 mio. kr., anden publikumsomsætning 470 mio. kr.
Fra 2012 til 2016 steg billetomsætningen med 33%, anden omsætning steg med 18%.
Indspillet musik streames
Ud af den samlede omsætning på 3,0 mia. kr. for indspillet musik stod streaming for 1,1 mia. kr. TV/Radio stod for 0,9 mia. kr., B2B-salg af indspillet musik stod for 0,5 mia. kr. Blandt øvrige indtægtskilder skal nævnes download (140 mio. kr.), og fysisk salg (115 mio. kr.), eksport af indspillet musik (70 mio. kr.) samt tv/radio eksport (60 mio. kr.).
Det er værd at bemærke, at mens streaming står for 38% af den samlede omsætning for indspillet musik, står fysisk salg kun for 4% af den samlede omsætning for indspillet musik.
Eksporten er levende
Det er især livemusikken som eksporteres. Ud af den samlede eksportomsætning på 750 mio. kr., står livemusikken for hele 81%. Det er også her væksten har været. Fra 2012 til 2016 er eksportomsætningen steget med 64%, omsætningen for indspillet musik er steget med 28%.
Fra 2015 til 2016 steg omsætningen af livemusik med voldsomme 42%, hvorimod omsætningen af indspillet musik kun steg med 3%.