Prolog til en teatermafia?
Med de mange konkrete teaterbevillinger overtager politikerne styringen af teaterområdet. Slots- og kulturstyrelsen er tilsidesat. Der åbnes en ladeport for politikere, som vil markere sig personligt på teaterområdet.
CulturCommentar:
Det stod ikke i regeringsprogrammet i 2015, men blev klart, da kulturminister Mette Bock i marts 2017 fremlagde sit reformprogram, som bl.a. skulle omfatte scenekunstområdet. Målene med den dengang annoncerede reform på scenekunstområdet blev dog ikke formuleret. Det eneste signal var “blandt andet ny tilskudsstruktur” – og det står nu klart, at det kom der ikke ud af det.
Reform blev der til sidst ikke meget af. Derimod en lille stemmeaftale blandt de partier, som indgik en teateraftale i 2011, og som nu sammen ryddede op i uafklarede sager som fx den mislykkede aftale om at lave en åben scene i København. I stedet blev det til konkrete merbevillinger til et dusin teatre. Festen betales af Det Kongelige Teater og formidlingsordningen (teaterrabatter til publikum).
Det nærmeste, man var en egentlig reform, var forslaget om nedlæggelse af Det storkøbenhavnske Teatersamarbejde. Dette kunne Socialdemokratiet ikke tilslutte sig, og derved faldt reformdelen i ministers udspil.
Egnsteatre
Foruden de tre større nærmest regionale teatre, oplister aftalen 15 andre egnsteatre som i en begrænset årrække får såkaldt udviklingsstøtte. Det fremgår på ingen måde af aftalen, hvordan disse teatre skal “udvikles” over disse op til fire år. Eksempelvis får Bellevue Teatret 106.463 kr. ekstra i hvert af årene 2019 og 2020. Naturligvis kan et teater altid bruge 100.000 kr. ekstra – skam for den som ikke kan finde ud af det. Men “udvikling” må i sagens natur forudsætte en ekstra indsats, som også peger fremad. Almindeligvis er det en god idé at knytte evalueringsinstrumenter til udviklingsinitiativer. Dette er der intet af i den politiske aftale.
Der er i dag 33 egnsteatre i Danmark, et lille flertal af disse er altså forbigået i den politiske aftale og har altså ikke et statsligt pålæg om “udvikling” i de næste fire år.
I 2008 ydede staten en refusion på 50% til egnsteatrene. Rammeloftet over statens bevilling til egnsteatre har siden medført, at refusionen er faldet til 37% i 2018. Den simple og ubureaukratiske løsning ville være at hæve refusionsprocenten.
Man kan sådan set undre sig over, at det er en liberal minister, som lægger navn til et øget konkret tilskudsbureaukrati.
Teatermafiaen
Tilbage står, at et bredt flertal i folketinget nu har tilsluttet sig en model for tilskud til teatre, som er uhyre detaljeret i konkrete tilskudsbeløb til de enkelte teatre.
Der er intet i de konkrete tildelinger af tilskud til de enkelte teatre, som tyder på, at politikerne har tilsidesat saglige hensyn og peget på personlige favoritter blandt teatrene. Dog giver betoningen af, at Frederica Teater, Randers Egnsteater og Vendsyssel Teater er “jyske”, et klart indtryk af, at det har været vigtigt for regeringen at styrke billedet af, at man arbejder for geografisk stærkere udligning af kulturudgifterne.
I år 2000 blandede folketinget sig gennem finansloven i tildeling af støtte til i alt seks teatre ud over Det Kongelige Teater. I 2019 har et politisk flertal besluttet at blande sig direkte i tildelingen af tilskud til hele 31 teatre.
Et godt råd til driftige teatre i hele Danmark: husk at invitere folketingspolitikere til jeres kommende premierer!Der er åbnet en ladeport til at driftige politikere under kommende finanslovsforhandlinger kan komme med særlige ønsker om teaterbevillinger. Det kan selvfølgelig både handle om personlige favoritter (måske afhængige af valgkredse) men også om personlige aversioner (måske foranlediget af politiske provokationer).
Samtidig må man i Slots- og kulturstyrelsen, som varetager tildeling af tilskud til egnsteatre, se sin indsigt og faglighed forbigået. Politikerne blander sig nu aktivt og bestemmer det hele.
På trafikområdet har det i årtier været tydeligt, at prioriteringen af forskellige projekter blev styret af personlige-politiske præferencer, deraf øgenavnet Trafikmafiaen. Med den politiske scenekunstaftale i 2019 er ballet åbnet for en kommende teatermafia.
Et godt råd til driftige teatre i hele Danmark: husk at invitere folketingspolitikere til jeres kommende premierer!
Tom Ahlberg
Ansv. redaktør