FM4: Samme indhold, ny adresse
Indholdet i Radio24syv har tilsyneladende været tilfredsstillende. Det eneste gale var adressen.
Det var allerede forudsætningen, da Radio24syv fik sendetilladelse i 2011, at sendetilladelsen var tidsbegrænset til ophør 31. oktober 2019. Herefter ville det være åbent, både om der ville blive en ny udbudsrunde og i givet fald, hvem som vil kunne byde sig til at drive FM4-kanalen.
I de mellemliggende år har Radio24syv bevist, at der kan laves kvalificeret og seriøs public service-taleradio udenfor DR’s regi. Derfor har der i medieforhandlingerne ikke været tvivl om, at radiokanalen skulle genudbydes.
Medieforhandlingerne foråret 2018 resulterede i et nyt udbud af radiokanalen FM4 med to væsentlige ændringer: radiokanalen skal være delvist reklamefinansieret, og at radiokanalens hovedsæde skal placeres vest for Storebælt.
Skal dække hele landet
Af den pressemeddelelse som kulturministeriet har udsendt med Regeringen og Dansk Folkeparti som afsendere, tydeliggøres:
“Aftaleparterne lægger med rammerne i udbudsbekendtgørelsen vægt på, at den kommende tilladelseshaver ”skal dække hele landet” i overensstemmelse med den politiske intention i Medieaftale for 2019-2023, der slår fast, at ”kanalen udbydes med krav om dækning af hele landet”. Radiokanalen vil med de nye rammer bidrage til en øget geografisk diversitet i det landsdækkende public service-indhold.”
Kravet om landsdækkende radio var også indholdt i Regeringens medieudspil (se Søndag Aften arkiv). Det landsdækkende indhold bliver altså fortalt som en nyhed, et krav gennemført af regeringens og Dansk Folkeparti. Men også i udbudsmaterialet i 2011, som Radio24syv søgte ud fra, stod, at radiokanalen skulle være landsdækkende. Hvori den juridiske forskel fra “landsdækkende” i 2011 til ”kanalen udbydes med krav om dækning af hele landet” til 2019 er nok lidt vanskeligt at godtgøre nærmere for.
Det er i øvrigt værd at erindre, at ansøgningen fra Berlingske People februar 2011 også indholdt en liste over andre medvirkende enheder. Disse var bl.a.: Lolland-Falsters Folketidende, Radio SydhavsØerne, Syddanske Medier, Skala FM (Sønderborg), Midtjyske Medier, Radio Favorit FM (Holstebro) samt Radio Viborg.
Også i 2011 var der altså åbenlyst også fokus på at sikre, at den nye radiokanal blev landsdækkende.
Samme indhold
Sammenligner man indholdskravene i udbudsbetingelserne i 2011 med de nye udbudsbetingelser, er de stort set enslydende.
De nye krav lyder:
- 90 minutters nyhedsudsendelser pr. døgn (5 minutter hver hele time fra 6-24). Udbuddet i 2011 krævede 120 minutter.
- 70 minutters sportsnyheder pr. uge (som i 2011).
- 30 timers aktualitetsprogrammer pr. uge (som i 2011).
- 24 aktualitetstemaer pr. år (som i 2011).
- 70 minutters kulturnyheder pr. uge (som i 2011).
- 20 timers øvrige kulturprogrammer pr. uge (som i 2011).
- 175 minutters satire pr. uge (som i 2011).
- 385 minutters debatprogrammer pr. uge (som i 2011).
- 270 minutters reportage- eller montage (som i 2011).
De politiske krav til selve indholdet er altså fuldstændigt det samme som i 2011 (på nær at man har sløjfet kravet om 5 minutters nyheder hele natten). Politisk må vurderingen således være, at indholdskravene i 2011 fortsat er fornuftige.
Samme musikprofil
I sagens natur er musikkravene ikke det mest centrale for en taleradio. Det er dog tilladt med en vis andel musik (20% mellem 6-18, 65% mellem 18-24 og 55% mellem 00-6). Dette er helt uændret fra udbuddet i 2011. I udbuddet i 2011 var det ligeledes et krav, at minimum 30% af musikken skulle være dansk. Dette krav er fastholdt, men værd at bemærke ikke forøget som for DR’s vedkommende.
Fordobling af genudsendelser
I udbuddet fra 2011 var kravet, at genudsendelser kun måtte udgøre 10% af den samlede flade – og at de kun måtte sendes fra 18-06. Det betød et maksimum på 16,8 timers genudsendelse pr. uge.
I udbuddet fra 2019 er kravet formuleret modsat, som et minimum af nyproduktion. Kravet er 126 timers nyproduktion. Det giver mulighed for 42 timers genudsendelser (inkl. maks 1 time og 24 minutters reklamer). Der er ikke længere tidsbegrænsninger for, hvornår genudsendelser må sendes. Fremover kan der således sendes 2½ gange så mange genudsendelser.
Reklamefinansiering
Regeringens medieudspil sagde, at FM4’s tilskud skulle begrænses med 33% begrundet i en samtidig åbning af muligheden for reklameindtægter. Forventningen til reklameindtægter blev dog neddroslet væsentligt i selve medieaftalen. Hvor det årlige statslige tilskud til den hidtidige drift af FM4 har udgjort 100 mio. kr., fastsættes den til 109 mio. kr. i 2020 faldende til 93 mio. kr. i 2027.
Udbuddet er baseret på 12 minutters reklame dagligt. De faktiske reklameindtægter vil afhænge af mange faktorer (primært naturligvis lyttertal). Går man ud fra landsdækkende kæder af reklamefinansierede lokalradioer, er en minutpris på 1.000 kr. muligvis anvendeligt som regneeksempel. Det vil svare til en årlig reklameindtægt på ca. 4 mio. kr.
Eksterne producenter
I lighed med udbuddet fra 2011 stilles i udbuddet fra 2019 krav om, at minimum 20% af produktionen (dog ikke nyheder) skal produceres af eksterne producenter. Der er vel at mærke ikke stilet krav om bopæl fra de eksterne producenter, hvorved den fremtidige driftsherre af FM4 delvis vil kunne omgå kravet om ansættelsessted for de redaktionelle medarbejdere.
24syv’s ((lille) selvmål
Da medieaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti blev indgået i 2018, var Radio24syv tydeligvis utilfredse med aftalens krav om, at:
Hovedsædet skal placeres vest for Storebælt. Der etableres studiefaciliteter vest for Storebælt. Udgangspunktet er, at mindst halvdelen af de redaktionelle medarbejdere, inkl. freelancemedarbejdere (omregnet til årsværk), samt alle administrative medarbejdere skal være ansat vest for Storebælt.
Kravet ville naturligvis føre til ændrede vilkår for den eksisterende radio, og radiostationen sendte gennem advokatfirmaet Bruun & Hjejle en klage til EU-Kommissionens generaldirektorat for konkurrence over, at kravet om lokalisering af de administrative medarbejdere ikke er i overensstemmelse med de EU-retlige rammer.
fik samtidig magtens sprog at føle: kan vi ikke tvinge jer på den ene måde, så gør vi det på en andenRadio24syv fik medhold i klagen, hvilket førte til, at aftalepartierne ændrede i udbudsreglerne til det nu kendte, at “mindst 70 pct. af de redaktionelle medarbejdere skal have ansættelsessted i en afstand af mindst 110 km fra centrum af København.”
Radio24syv vandt således den juridiske tvist. Men fik samtidig magtens sprog at føle: kan vi ikke tvinge jer på den ene måde, så gør vi det på en anden.
For Radio24syv må man ærgre sig over timingen i klagesagen. Havde man klaget over det geografiske krav på et senere tidspunkt i processen, er det ikke sikkert, at aftalepartierne havde kunnet nå at ændre kravet til det nu gældende.
Flere udbud på vej
Fristen for at ansøge om FM4 er 20. maj. Sendetilladelsen kommer til at gælde fra 1. november 2019 til 31. december 2027.
I løbet af efteråret vil såvel en ny tv-kanal som en ny radiokanal blive udbudt (se Søndag Aften arkiv).
TV-kanalen skal indholde kulturindhold og folkeoplysning. Kanalen får et offentligt tilskud på 50 mio. kr. årligt og mulighed for at få reklameindtægter. Ifølge den mediepolitiske aftale fra 2018 skal “hovedsædet placeres vest for Storebælt, og produktionen skal finde sted uden for hovedstadsområdet.”
Radiokanalen skal indholde formidling af kultur, herunder klassisk musik. Kanalen får et offentligt tilskud på 30 mio. kr. årligt og ligeledes med mulighed for at få reklameindtægter. Også her skal “hovedsædet placeres vest for Storebælt, og produktionen skal finde sted uden for hovedstadsområdet.”
Den mediepolitiske aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om disse to kanaler indholder ikke den problematiske passus om lokalisering af de administrative medarbejdere, som førte til ændringen for FM4-udbuddet. Derimod må man forvente, at bestemmelsen om, at “produktionen skal finde sted uden for hovedstadsområdet”, kan kræve nærmere politiske sonderinger og præciseringer.