Aktuelt · Clip · Medier og internet
Medier: digitale vinder fortsat frem
Kulturministeriets årlige rapport om mediernes udvikling viser først og fremmest en fortsættelse af den allerede velkendte og -beskrevne udvikling: vi bliver mere digitale, mindre analoge, vi bruger mere tid på de sociale medier og læser mindre avis, vi forbruger mindre flow-tv og streamer mere, og vi hører mindre radio, men flere podcasts. Værst af alt havner en større og større del af annonceomsætningen i udenlandske techgiganters lommer.
Ud fra et traditionelt mediesyn er det vanskeligt at finde optimistiske udviklingstræk. For dagbladene er det fx ikke rart at se nedenstående tabel, som viser, at dagbladslæsning snart ikke eksisterer blandt de yngre årgange. Forskellene mellem aldersgrupperne bliver tydeligere og tydeligere.
I 2010 læste 90 procent af de over 71-årige et dagblad mindst en gang ugentligt. Dengang var den tilsvarende andel blandt de 19-34 årige 79 procent. En beskeden forskel på 12 procent.
I 2020 var det 79 procent af de over 71-årige, som læste et dagblad ugentligt, men kun 29 procent blandt de 19-34 årige. En forskel på hele 50 procent. Du kan stadig gå ud fra at ældre borgere har læst avisen, men slet ikke at de yngre har.
Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me? https://accounts.binance.com/de-CH/register-person?ref=UM6SMJM3