Samlet scenekunstskole
Efter fusionsbølgen på de videregående uddannelser er det åbenbart tid til at fusionere de kunstneriske uddannelser. Udvalg vil starte med scenekunstskolerne.
- Slå scenekunstuddannelserne sammen til én samlet institution, Danmarks Scenekunstskole. Men bevar de nuværende decentrale institutioner i Århus, Odense, Fredericia og Odsherred som afdelinger i den nye skole.
- Lad scenekunstuddannelserne følge samme varighed som øvrige videregående uddannelser – med tre-års bacheloruddannelser og to-års kandidatuddannelser.
- Styrk såvel de reelle som de formelle rammer for videndeling og forskning på uddannelserne.
- Lad den kommende forsøgsuddannelse i nycirkus indgå i et fællesnordisk samarbejde.
- Etabler tilsvarende formelle ramme for uddannelse i performancekunst.
Dette er nogle af de markante forslag i Udredning om de videregående uddannelser på scenekunstområdet, som er en opfølgning på den teaterpolitiske aftale for 2011-2014.
Fra 5 til 1
Der er i dag 5 selvstændige scenekunstuddannelser under Kulturministeriet: Statens Scenekunstskole, Skuespilleruddannelsen og Dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater, Skuespilleruddannelsen ved Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole, Det Danske Musicalakademi Fredericia samt Odsherred Teaterskole.
Disse skoler foreslås samlet til én samlet uddannelsesinstitution ledet af en rektor. De nuværende geografiske enheder skal fortsætte, men som afdelinger. Disse afdelinger skal fortsat have de særlige profiler, de har, og skal ligeledes videreføre de samarbejder, man allerede i dag nyder godt af – fx med Aarhus Teater.
Institutionen skal samlet have samme budget til rådighed som i dag, i alt ca. 75 mio. kr., og skal styres gennem en rammeaftale med Kulturministeriet.
Fra Bologna til Danmark
Siden sidst i 1990’erne har der været en fælles europæisk bestræbelse på at skabe et konvertibelt uddannelsessystem, således at uddannelser anerkendes på tværs af landegrænser, og mobiliteten øges, dette kaldes almindeligvis for Bologna-processen. Nu skal dette tankesæt videreføres på de scenekunstneriske uddannelser. Det fører dels til forslaget om en 3-årig bacheloruddannelse og en efterfølgende 2-årig kandidatuddannelse, dels til en række videregående initiativer i form af master- og diplomuddannelse, efteruddannelse, forskning og videndeling.
Bologna-processen fører ligeledes til etablering af større, samlede institutioner. I høj grad for at sikre såvel faglig bredde som faglig dybde. Der sker en professionalisering og internationalisering, bl.a. i form af akkrediteringssystem for undervisere. Det er denne trend, etableringen af Danmarks Scenekunstskole er udtryk for.
Denne uddannelsesprofessionalisering, kan nogle frygte, fører til øget akademisering af uddannelserne. Blandt andet derfor fastholdes de særlig optagelsesprøver til Danmarks Scenekunstskole, hvor det fortsat vil være de kunstneriske færdigheder, der vurderes.
Udredningen om de videregående uddannelser på scenekunstområdet ligger nu på Kulturministerens bord. Hun vil drøfte den med de partier, der indgik teateraftalen for 2011-2014.