Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • De eksklusive streamingtjenester

        marts 6, 2023

      • Bibliotekernes billige e-bøger

        marts 6, 2023

    Aktuelt · Medier og internet

    Licensen består – desværre

    • marts 2, 2014
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Diskussionen om licensen tager udgangspunkt i at bevare. Det ville være sjovere, hvis vi skulle udvikle såvel DR som andre medier.

    CulturCommentar:

    Licensen består – i denne omgang. Allerede inden diskussionen for alvor kommer i omdrejninger, har kulturministeren meldt klart ud. Der er ikke nogen grund til at lave om på et system, der fungerer, er argumentet.

    Derved snævres diskussionen desværre ind til at handle om, hvordan vi kan bevare status quo i vores mediebillede og dermed i vores mediepolitik. Rapporten om alternativer til medielicensen går reelt ud fra, at befolkningens tv-vaner er statiske (Læs Licens til debat).

    Da nettet overtog tv

    2013 var året, hvor nye tv-vaner for alvor slog igennem. Ifølge DR Medieforskning udgør netsening nu 12% af den samlede tv-sening. Netflix er i høj grad symbolet på dette, men mange andre tilbyder tv-programmer på nettet. Især blandt unge er netsening brudt igennem, her står netsening for hele 24% af den totale tv-tid. Og dette er givetvis kun begyndelsen i en udvikling, som vil ændre vores tv-vaner for bestandigt.

    Et abonnement på Netflix  koster 79 kr. månedligt, svarende til 948 kr. årligt. Denne merudgift til tv har foreløbigt 450.000 danskere taget til sig uden at kny. Til sammenligning betaler vi 2.436 kr. årligt i licens, hvoraf DR’s andel udgør 84% svarende til 2.046 kr. eller 171 kr. månedligt. For godt og vel det dobbelte af Netflix får vi 6 tv-kanaler, utallige radiokanaler, en af Danmarks mest benyttede hjemmesider, en håndfuld ensembler, en håndfuld kor, et fremragende koncerthus og en virksomhed som varetager en række reelt set myndighedsopgaver, fx medieforskning.

    De såkaldte mellempakker hos udbydere af tv-pakker koster typisk omkring 4-5.000 kr. årligt. Som kunde er der ikke nogen tvivl: du får absolut mest for pengene hos DR.

    Set i forhold til forbrugernes priser, har DR absolut ikke noget at skamme sig for. Der leveres ganske meget og godt for pengene. Alligevel bærer såvel den offentlige som den politiske debat præg af, at DR er en til overflod alt for dyr virksomhed. Politisk set er DR i defensiven.

    Politisk uafhængighed

    Det klassiske argument for at bevare licensen er, at denne sikrer, at befolkningen oplever, at DR (og andre modtagere af licensmidler) er  politisk uafhængig. Dette uanset, at det er politikere som gennem medieaftale, public service kontrakt og udpegning af bestyrelse sætter rammerne for DR’s virksomhed. Foruden de hyppige eksempler på ledende politikere som har søgt at påvirke såvel konkrete programmer som ledelsesdispositioner. Formelt er DR ikke underlagt ministerens instruktionsbeføjelse. Alligevel bliver vigtige ledelsesdispositioner afklaret med ministeren “under hånden”.

    Armslængden ses som et absolut positivt grundlag for DR. Men armslængden er altså delvis en illusion og det naturligvis blot en påstand at armslængden kun kan “opleves” af befolkningen gennem licenssystemet.

    Men naturligvis kan der skabes organisatoriske løsninger, som skaber endnu større formel armslængde, end man har i dag. Både i Sverige og Norge kan Riksdagen/Stortinget hvert år træffe beslutning om bevillingerne til public service virksomheder – uden at dette i sig selv anfægter den politiske uafhængighed.

    Økonomisk tryghed

    Hvis man politisk valgte at finansiere DR gennem finansloven, ville mange frygte at DR blot blev en del af det årlige finanspolitiske slagsmål. Uagtet at intentionen ville være at gennemføre 4-årige medieaftaler.

    Licensen var senest til debat ved Kulturministeriets rapport i 2004 Dengang var DR’s licensindtægter 2.920 mio. kr. (2003). I 2014 er licensindtægterne 3.673 mio. kr. En stigning i løbende priser på 26%. I samme periode er kulturministeriets udgifter på finansloven steget fra 3.896 mio. kr. i 2003 til 6.352 mio. kr. i 2014 – en stigning på 63%. Denne store stigning skyldes ikke udelukkende ressortændringer mellem ministerierne. Fx er den budgetmæssigt stabile konto “Skabende og udøvende virksomhed” steget med 34%.

    Økonomisk set har DR således ikke anledning til at frygte finansloven som økonomisk styringsinstrument. Men først og fremmest er finansloven det samlende udtryk for økonomiske prioriteringsdiskussioner. 84% af licenspengene anvendes til DR, men dele af de resterende 16% kunne lige så godt være finansieret gennem finansloven. Det gælder fx public service puljen og tilskuddet til Det Danske Filminstitut. Det Danske Filminstitut finansieres i øvrigt primært gennem finansloven, ligesom dagbladstøtte og de nye mediestøttepuljer. Med den øgede mediekonvergens giver det ad åre ingen mening i at den statslige finansiering af medier sker ad vidt forskellige veje og puljer.

    Socialt skæv

    Det har i alle årene været erkendt, at licensen er socialt skæv. Dette har man blødt lidt op på ved eksempelvis en særlig pensionistrabat. Rapporten Mulige alternativer til den nuværende licensfinansiering af DR og de regionale TV 2-virksomheder mv. viser en række regneeksempler på konsekvenser ved omlægning til finanslovsbevilling. Uanset, hvordan man strikker en sådan model sammen, vil vinderne blive de enlige pensionister og enlige LO-arbejder uden børn, taberne vil blive privatansatte funktionærer med børn og direktører med børn. Licensen betales i sjælden høj grad af de økonomisk set svageste.

    Aktuelt har Socialdemokraterne spillet ud med et forslag om særlig rabat for unge studerende. Det skyldes, at det netop er i denne gruppe loyaliteten til licenssystemet er svagest, og samtidig at dette er en gruppe som rammes socialt skævt af licenssystemet. Der er tale om en gruppe med noget nær 100% adgang til et apparat med mulighed for at se tv og derfor licenspligtige. Med en svag SU-økonomi er licensbetaling naturligvis en udfordring.

    En særlig rabat til yderligere grupper kan betales ad to veje: lavere samlet licensindtægt til DR og de øvrige eller højere licensbetaling for de der betaler fuld licens. Og når man åbner for de studerende, kan man lige så godt åbne for en række andre værdigt trængende grupper. Derved flyttes den almindelige debat om økonomisk ulighed til et kulturpolitisk afgiftssystem. Opbakningen vil svækkes af sådanne diskussioner.

    licensen er jo god. Men er den god nok?

    Op på hesten, DR

    I DR udtrykker man tilfredshed med det nuværende system og glæde over den politiske uafhængighed. Samtidig er det tydeligt, at DR agerer professionelt og politisk i forberedelsen af de kommende medieforhandlinger. Det virker bestemt ikke tilfældigt med DR’s timing med såvel serien Arvingerne, som den omfattende brug af serien i faktabaserede programmer. Hele den politiske del af DR’s organisation er sat op til medieforhandlingerne.

    Tænk, hvis DR brugte anledningen til at være offensive:

    • vi vil gerne indgå i den samlede offentlige mediediskussion, ikke kun vores egen,
    • vi vil gerne indgå i den samlede kulturpolitiske prioriteringsdebat, også gerne i konkurrence med andre områder
    • vi er ikke bange for politikere, vi vil have tættere samspil med politikere på alle leder og kanter,
    • med de store ændringer i medievilkår og -vaner vil vi ikke nøjes med at lægge planer hvert fjerde år, vi vil diskutere public service kontrakten hvert år,
    • kun ved at ruske op i vores indbildte tryghed, kan vi fortsat udvikle en virksomhed som sætter nye standarder for den fælles samfundssamtale.

    Det er desværre mere realistisk, at man igen blot henlægger en rapport. For licensen er jo god. Men er den god nok?

    Tom Ahlberg
    Ansv. redaktør

     

     

     

     

    • Tilbage Og nu med arkitekturpolitik
    • Næste Licens til debat

      Læs også:

    • De eksklusive streamingtjenester marts 6, 2023
    • Facebook i marts: snyd med a-skat, moms og woke marts 6, 2023
    • Kulturens årshjul for 2023 januar 9, 2023
    • 3 års spørgsmål november 7, 2022
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Syngende ur i Birmingham
      • Græsk museumsprotest
      • Facebook i marts: snyd med a-skat, moms og woke
      • Vinyl vokser stadig
      • Arbejderklassen fylder for lidt på museer
    • Mest læste

      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Medieaftale til 2025
      • Gratis tirsdag til museer for pensionister
      • Det internationale engagement fader ud
      • Finansloven 2023: Småpenge kommer, småpenge går
    • Arkiv

      • marts 2023
      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Licensen består – desværre
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.