Hvor længe overlever søndagsaviserne?
Dagbladenes søndagsaviser falder i oplag langt mere end hverdagsaviserne. Kurven skal knækkes, ellers ophører søndagsaviserne om få år.
Billedet af den magelige søndag formiddag med riiiigelig tid til at læse søndagsavisen er under voldsom forandring. Siden 2007 er de mindsket 37% i oplag.
Værst ser det ud for Aarhus Stiftstidende, som har mindsket oplaget med hele 55% siden 2007. Men også Ekstra Bladet har mistet 47%, BT 43% og Jyllands-Posten 40%. Det viser Danmarks Statistiks årlige dagbladsstatistik.
Også fald i hverdagsoplag
De betalingsbaserede dagblades hverdagsoplag er gennemsnitligt faldet med 30% siden 2007. Frokostaviserne, BT og Ekstra Bladet, er faldet med henholdsvis 47% og 39%.
Men også øvrige dagblade oplever et voldsomt fald. Omnibusaviserne Jyllands-Posten, Berlingske og Politiken er faldet med henholdsvis 39%, 34% og 21%. Blandt provinsdagbladene er faldet dramatisk for Aarhus Stiftstidende (48% siden 2007). De tre nichedagblade Børsen, Information og Kristeligt Dagblad har klaret skærende bedst. Faldet i oplagstal er begrænset til henholdsvis 15%, 9% og 4%.
Oplagstal er naturligvis ikke direkte udtryk for dagbladenes økonomi, idet også såvel gratis- som tilbudsabonnementer indgår i oplagstallet.
Magasiner i fortsat fald
Også magasinerne fortætter rutsjeturen nedad. Der er årligt et fald i oplag på 7%. Siden 2007 er magasinerne faldet med i alt 30%. Værst er det gået ud over Kig Ind (fald på 60%), Anders And (fald på 52%) og I Form (Fald på 49%).
Blandt de magasiner, som er omfattet af Danmarks Statistik, er tilbagegangen stort set den samme, uagtet hvilken koncern der er udgiver. Egmont-magasinerne har tabt 32%, Aller 30% og Benjamin/Bonnier 26%.