Aktuelt · Politik · Tipsmidler
Kulturministerens hemmelige puljer
Kulturens tipspenge giver kulturministeren adgang til en række hemmelige puljer, som hverken andre politikere, potentielle ansøgere eller offentlighed har indsigt i.
Kulturministeriets tipspuljer er et vanskeligt bureaukratisk morads at trænge igennem. I ministeriets tipsaktstykke for 2013 indgik 32 forskellige puljer, uden at Folketingets Finansudvalg blev orienteret om, hvilke af disse puljer der var ansøgningspuljer, og hvilke der var interne puljer til brug for ministeriet. Det fremgik ikke i alle tilfælde hvilken myndighed, der havde ansvaret for de enkelte puljer. Og der forelå ikke regnskaber fra forudgående år for en eneste af disse puljer. Behandlingen af kulturministeriets tipsaktstykke foregår i Folketingets finansudvalg – uden nogen offentlig indsigt.
I beslutningsfasen har Folketingets Finansudvalg intet grundlag for at vurdere, hvilket behov der er for de enkelte puljer.
Ministerens frie pulje
Søndag Aften har gennem en årrække fulgt de årlige tipsbevillinger. For at komme tættere på de enkelte puljers uddeling anmodede vi 8. februar ministeriet om aktindsigt i en lang række af disse puljer for årene 2011-2013. 25. april afgav ministeriet svar indeholdende en omfattende mængde dokumenter (godt 2.000 sider).
En gennemgang af disse dokumenter viser, at kulturministeriet for en række puljers vedkommende har en praksis, som ikke lever op til de forvaltningsmæssige principper for tilskudsforvaltning.
Skiftende ministre kan uddele penge, som langt fra svarer til de enkelte puljers formål. Sagsbehandlingstiden kan være exceptionel kort, hvis ministeren ender med at give tilskud, hvorimod afslag ofte forsinkes i en grad, så ministeriet undskylder den sene besvarelse. En minister kan uddele 500.000 kr. til en institution med en ganske beskeden ansøgning – efter mindre end to døgns sagsbehandlingstid – men så ministeren når at sende pressemeddelelse ud inden valg udskrives. Det giver næring til at tro, at der er tænkt mere på ministerens valgkamp end den anvendte tipspuljes formål.
Der kan ansøges til puljer, som ikke offentliggøres eller annonceres. Der kan ansøges, uden at der eksisterer ansøgningsskemaer. Der er ingen krav om regnskab, endsige evaluering.
Dette er en praksis som udelukkende kommer institutioner, som i forvejen modtager driftsstøtte fra kulturministeriet, til gode.
Moderniseringsstyrelsens krav
Moderniseringsstyrelsen under Finansministeriet har udarbejdet en vejledning om effektiv tilskudsforvaltning. I denne gennemgår Moderniseringsstyrelsen de regler, der er gældende for tilskudsforvaltning og de rammer, der bør være ved god tilskudsforvaltning.
De forvaltningsmæssige principper for tilskud indebærer, at offentlige myndigheder har et selvstændigt ansvar for at overholde regler og principper. “Det indebærer blandt andet at tilskudsgiver sikrer, at tilskudsmodtagerne, herunder potentielle tilskudsmodtagere, behandles ens.”
Dette kan sikres ved:
- at alle potentielle tilskudsmodtagere har lige mulighed for at kende tilskudsmuligheden
- at kravene til ansøgningen er gennemskuelige, fx via et ansøgningsskema
- at administrationen er dækket af en sagsbehandlervejledning
- at tildelingskriterierne operationaliseres
- at afslag begrundes
- at habilitetsregler er overholdt
En række af disse forvaltningsmæssige krav har Kulturministeriets tilskudspraksis åbenlyst vanskeligt ved at leve op til. Som Søndag Aften kan afdække, har Kulturministeren en række puljer, som man uddeler penge fra – uden at der er annoncering af muligheden for at søge tilskud, uden at der er et ansøgningsskema, uden at der foregår nogen egentlig sagsbehandling, og uden at der eksisterer nogen overensstemmelse mellem disse puljers formål og den faktiske anvendelse.
God tilskudspraksis handler ikke blot om forarbejdet, men også om evaluering og rapportering. Også her er det tydeligt, at arbejdet i kulturministeriet er lemfældigt. Fx, når man i et tilskudstilsagn kræver, at tilskuddet fremgår af modtagers regnskab – men dette alligevel ikke sker.
Tys-tys
Tipspengene er fra først til sidst tys-tys. Kulturministerens fremlægger forslag for Folketingets Finansudvalg, som ikke fortæller, hvilke puljer der kan søges tilskud til, og hvilke der er ministerens egne. Der eksisterer ingen regnskaber for puljerne. Kulturministeren kan bevillige penge fra puljer uden at muligheden for at ansøge er offentliggjort. Kulturministeren kan fremskynde sagsbehandling til egne prioriterede formål. Tilskudsmodtagere behøver ikke opfylde regnskabsforpligtelser.