Dansk film klarer sig uden provinsstøtte. Kan resten af kulturen lære af dette?
CulturCommentar:
Skal man måle befolkningens kulturelle interesse, er film og biografer måske et meget godt redskab. Dansk film som sådan er stærkt afhængig af statslig støtte. Biografer er dog noget nær den mest frie distributionsform. Godt nok bliver biograferne hjulpet af DFI, fx med digitaliseringen eller støtte til artcinemas, og af enkelte kommuner (samlet kommunalt tilskud til biografdrift var i 2016 blot 16 mio. kr.).
Men biograferne er totalt set især afhængige af markedet: efterspørgslen.
Befolkningens interesse for danske film er næsten fuldstændigt ens over hele landet. Når det gælder udenlandske film er der større geografisk variation i interessen.
Man kan således hævde, at den finansieringsmodel for dansk film, man har udviklet, demokratisk set er ideel. Produktionen støttes af DFI – distributionen sikrer ens efterspørgsel over hele landet.
København versus provinsen
I de hyppigt gentagne diskussioner om kulturstøtte i København versus provinsen hævdes ofte, at den kulturelle interesse er mindre udenfor København. Almindeligvis har diskussionen en tendens til at handle om hønen eller ægget: Er der færre teatre – og dermed teatertilskuere – i provinsen, fordi den folkelige interesse simpelthen er mindre end i København, eller er teaterinteressen styret af placeringen af teaterbygninger?
Dette gælder i hvert fald ikke for film.
Om det så er et særligt vilkår for film, eller kan ekstrapoleres til andre områder, skal være usagt ud fra disse tal.
Folketinget har gang på gang afsat særlige puljer til at støtte kulturelle aktiviteter udenfor København/Frederiksberg. Effekten af disse initiativer er aldrig blevet målt. Den eneste synlige effekt har været, at endnu en kulturminister kunne hævde at gøre noget for provinsen.
Spørgsmålet er, om man demokratisk set ville opnå større effekt ved at ændre den statslige indsats til i højere grad handle om produktion af kunst og i mindre grad om distributionen?
Teatrene? Musikken? Billedkunsten? Museerne?
Tom Ahlberg
Ansv. redaktør