Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • Ansvar for kulturen

        januar 9, 2023

      • Velkommen til SVM

        januar 9, 2023

    Aktuelt · Medier og internet

    Public service uden public sans

    • august 7, 2017
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Det kan godt være at DR er gode til public service, men virksomhedens ledelse er elendig til at sanse omverdens forventninger og ønsker.

    CulturCommentar:
    “95 procent af befolkningen bruger et af DR’s mange tilbud hver uge”. Dette plejer at være DR’s ledelses faste omkvæd, når hele eller dele af virksomheden kritiseres. Og det er sikkert en dejlig følelse, som ledelse, at have så bredt fat i danskerne.

    I løbet af denne medieforligsperiode er det sandsynligvis også lykkedes DR at samle 95% af befolkningen i en fuldstændig uforståenhed om ledelsens dispositioner. Spørgsmålet er om man overhovedet kan finde 4% af befolkningen, som har tillid til de ting, som slipper ud om ledelsens beslutninger.

    Ledelsen for DR har haft ansvaret for:

    • et fatalt samarbejde om Eurovision Song Contest i København,
    • ombudsmandskritik af censur mod medarbejder,
    • lukning af DR Underholdningsorkestret,
    • flytning af afdelinger fra København,
    • besynderlige former for løntillæg,
    • besynderlige ledelsesstillinger (som ingen kan forklare).

    Sagerne er såvel store som små, væsentlige som uvæsentlige. Man kan være enig i kritikken eller ej. Men kendetegnende er det, at det hver gang lykkedes for DR at fremstå som lukket og arrogant i offentligheden.

    Hver gang DR havner i en sådan shitstorm, tegner der sig et billede af en ledelse, som ikke har forudset, at nogen kan være uenig i dispositionerne. Tvivlens nådegave er ikke et begreb, der gør sig i DR’s vokabularium.

    Og når virksomheden bliver beskyldt for at være lukket, er teflonsvaret altid, at DR skam har rigtig mange debatter på de mange kanaler. Oplevelsen er, at der ikke er nogen egentlig offentlig samtale med DR’s ledelse om virksomheden.

    Angrebet på den demokratiske model

    Dette blev glimrende illustreret ved DR’s bestyrelsesformands reaktion på Dansk Folkepartis forslag om at skære 25% i DR’s budget: “Et angreb på den danske demokratiske model”.

    I et stilfærdigt moment kan nogle af os tendere at mene, at den danske demokratiske model består af mange andre elementer end DR, fx folketinget, domstolene og øvrige medier.

    En voldsom nedskæring på DR’s budget kan selvfølgelig ramme virksomheden hårdt – men den demokratiske effekt afhænger ganske af, hvad et folketingsflertal i øvrigt måtte beslutte. Da Folketinget besluttede at flytte penge fra DR for at etablere det, der siden blev Radio24syv, var frygten stor. Men ingen – andre end de mest forstenede indenfor DR-Byens mure – kan mene andet end, at Radio24syv faktisk har tilført demokratiet nye nuancer og udtryksformer.

    DR’s mumbo-jumbo

    Det sørgelige er, at det faktisk er ved at lykkes for DR’s ledelse, bestyrelse og direktion i et uigennemtrængeligt fællesskab, at lave så mange selvmål, at virksomheden ikke længere kan nyde vores tillid. Samtalen med DR er ophørt. Tiden frem til næste mediepolitiske aftale bliver ond for virksomheden.

    Vi gider ikke høre mere ledelses-mumbo-jumbo. Det duer ikke med en ledelse for en offentlig virksomhed, som kryber i skjul, hver gang der er offentlig kritik. Og når der endelig svares, er det med en stålfasthed, som man skal tilbage til de hedengangne kommunistpartiers forsvar af Sovjetunionen, for at finde.

    Licensen er en tillidssag

    Ganske store dele af befolkningen har mistet tillid til ledelsens skalten og valten med licenspengene. Store dele af medarbejderstaben tror ikke længere, at ledelsen kan redde virksomheden. Kulturlivet har mistet respekten for ledelsen. Politikerne – i alle lejre – har opgivet.

    Ledelsen virker politisk tonedøv. Det kan man godt leve med – hvis man forstår hvad ledelsen så vil. Nogle af os ser fortsat store og væsentlige kvaliteter i DR’s faktiske programvirksomhed,  nyder medarbejderes store faglige og formmæssige indsigt. Vi er nogle, som faktisk gerne vil styrke dansk public service.

    Men båndene er kappet over, samtalerne er ophørt. Uanset hvad et sort folketingsflertal vælger at gøre i den næste mediepolitiske aftale, vil DR ikke være i stand til at mobilisere sympati endsige modstand.

    Eftertidens dom over den nuværende ledelses dispositioner vil blive hård. DR’s ledelse er aktivt ved at køre virksomheden i sænk.

     

    Tom Ahlberg
    Ansv. redaktør

     

    • Tilbage Move fast and break things
    • Næste Musikskoler for A-holdet

      Læs også:

    • 5 love på vej november 7, 2022
    • Søndag Aftens valgprogram oktober 3, 2022
    • Større frihed for DR oktober 3, 2022
    • Kulturvalgkamp? Den er endnu ikke startet på Facebook. oktober 3, 2022
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Brasilien får igen et kulturministerium
      • Arkitekter samles i København
      • Bastebro
      • Inflation? Ikke på kulturprodukter
      • Store teatre klarer sig bedst
    • Mest læste

      • Færrest biblioteksbøger i København
      • Yderligere fald i biblioteksudlån
      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Medieaftale til 2025
      • Det internationale engagement fader ud
    • Arkiv

      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Public service uden public sans
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.