Aktuelt · Medier og internet · Politik
Medieudspil: en vindersag
Med VLAK-regeringens medieudspil har regeringen endelig fået en kultupolitisk vindersag. Flere sejre venter forude.
CulturCommentar:
En regering skal gerne sætte dagsordenen og pege på nye udviklingsmuligheder. Og samtidig have befolkningen med sig. Det er i overordentligt høj grad lykkedes med medieudspillet Nye medier, nye vaner, nye tider.
Man kan lide regeringsudspillet eller ej, men man kommer ikke udenom, at medieudspillet i imponerende grad følger op på regeringsprogrammet fra 2015. Heri stod bl.a.:
- Der er behov for i højere grad at målrette DR’s produktion til mere grundlæggende public service for at fokusere stærkere på produkter, der ikke udbydes af kommercielle udbydere samt for at reducere antallet af kanaler.
- Regeringen vil fremlægge et konkret forslag til fokusering af DR og en nedsættelse af licensen.
- Regeringen ønsker at privatisere TV2.
Licensen afskaffer man, og samlet set skal befolkningen betale et mindre beløb i skat end det, man betalte i licens. Privatiseringen af TV2 sætter man i gang. Og man fjerner såvel penge som kanaler fra DR. De mere konkrete anvisninger på, hvordan DR skal fokusere stærkere, har vi dog til gode at se.
Den fortløbende kampagne mod DR har givet bonus; der er ikke væsentlig modstand mod besparelsen på 20% på DR. I hvert fald ikke i egne vælgergrupper. Modstanden mod besparelserne på DR er kun at finde blandt oppositionens vælgere – og selv her vil mange sige, at DR ligger, som man selv har redt.
Oven i købet er medieudspillet strikket sammen, så man kan hævde, at regeringen ikke blot går efter DR. Forslaget om at spare 33% på Radio24syv og 10% på TV2-regionerne viser, at regeringen sparer bredere end blot på DR. At regeringen sandsynligvis vil blive tvunget til at reducere disse besparelser kan blive en “nødvendig” indrømmelse, men alligevel taktisk klogt fremsatte forslag. Næsten al opmærksomhed tildeles TV2-regionerne og Radio24syv.
Samtidig sætter regeringen sig på en række vigtige begreber i mediepolitikken: balance, mangfoldighed, danskhed.
Nye værdier
Regeringens medieudspil har fået titlen Nye medier, nye vaner, nye tider. Måske skulle man have tilføjet Nye værdier. For en slet skjult ny værdi er, at kommerciel tænkning går glimrende hånd i hånd med public service.
Forslaget om at spare på Radio24syv begrundes med, at man vil tillade, at radiostationen får reklameindtægter. Udbuddet af såvel en ny tv-kanal som en ny DAB-radiokanal baseres på, at disse både skal finansieres gennem offentligt tilskud og gennem reklamer. Endelig skal ansøgere til Public service-puljen også selv komme med 50% af produktionsomkostningerne.
Regeringen har altså konkluderet, at den almindelige forestilling, om at indholdet i et medie påvirkes, hvis mediet også skal tage kommercielle hensyn, ikke længere er gyldig. Reelt gør man klar til, at et kommende slag kan komme til at handle om kommercialisering af dele af DR’s virksomhed.
Nye initiativer
Regeringen kan – under besværgelse af armslængden – i høj grad tillade sig at lade DR sejle i sin egen sø. Til gengæld sætter man processer i gang med salg af TV2 og udbud af ny tv- og ny radiokanal, som vil give masser af spekulationer og presseomtale. Det bliver spændende og nyt – og langt mere iøjnefaldende end fx længere tidsinterval mellem DR’s store dramaserier, færre korrespondenter for TV Avisen eller en bonderøv mindre på DR1.
Seksdoblingen af pengene i Public service-puljen vil også give afkast. Måske mindre synligt. Og måske mere problematisk for en liberalt tænkende regering, som risikerer, at puljen kan komme til at fremstå som en ny statslig censurkomite. Nye smagsdommere er der i hvert fald tale om.
Hvor er de konservative?
Man kan undre sig over, om de konservative overhovedet har deltaget i forberedelserne til medieudspillet. Det eneste de konservative har sagt forud for udspillet er, at der ikke skal skæres så meget i DR, som de øvrige partier har ønsket. Det lykkedes ikke. De konservative fodaftryk, endsige lillefingeraftryk er ikke til at se i udspilet. Tilskudsreduktionen til Radio24syv ligner noget, som gør ondt i det konservative bagland. Og hvis radioen reddes, bliver det Dansk Folkeparti, som får æren for dette. Næppe drømmescenariet for de konservative.
Regeringsudspillet hviler tydeligvis på Venstres og Liberal Alliances tilgang til mediepolitik, kombineret med velforberedte lunser til Dansk Folkeparti. Kun hvis DF får held til at bremse salget af TV2, kan man sige, at regeringen lider et tab. Øvrige mulige og sandsynlige indrømmelser til Dansk Folkeparti vil være nemme at leve med for regeringen.
Og så diskuterer vi mediepolitik på den nuværende regerings præmisser i de næste fire-fem år.
Tom Ahlberg
Ansv. redaktør