Stop for besparelser i DR. Omrokering af midlertidige puljer.
Regeringens finanslovsforslag for 2021 indeholder to elementer, som vedrører kulturministeriet. Dels skal den forrige regerings femårsplan med besparelser på DR ophøre fra 2022. Dels etableres en forhandlingspulje på 50 mio. kr. for hvert af årene 2021 og 2022, som især skal bruges til at styrke musik- og kulturskoler.
Stop for DR-besparelser
Fra 2022 skal det være slut med de besparelser på DR, som følger af den mediepolitiske aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti, gældende for 2019-2023.
Ifølge VLAK-regeringens medieaftale skal DR spare 136 mio. kr. årligt. Regeringen lægger op til, at den planlagte besparelse i 2022 og 2023 skal sløjfes. Dette er ikke skrevet ind i selve finanslovsforslaget, men fremgår af en ny konto “Reserve til finansloven for 2021”, hvori der er afsat 1.500 mio. kr. Regeringen lægger op til, at denne konto skal aftales med de partier, som indgår i den kommende finanslovsaftale. Regeringen foreslår her, at der “prioriteres midler til en kommende medieaftale, der omfatter annullering af de forudsatte besparelser på DR’s bevilling i 2022 og frem.”
September 2019 enedes regeringen med støttepartierne om at bevare P6 og P8 på DR i 2020. Denne merbevilling (mindrebesparelse) på 15 mio. kr. finansierede man allerede i 2020 ved at helt droppe den planlagte nye public service tv-kanal og ved at begrænse udgiften til et Søgbart Arkiv i DR.
Denne aftale forlænges skrives nu ind i finansloven for 2021 med samme finansieringskilder.
Ud over disse 15 mio. kr. sætter finanslovsforslaget ikke konkrete tal på merudgiften til DR. I finanslovsforslaget for 2021 sparer regeringen fortsat 121 mio. kr. på DR i 2021.
Styrkelse af musikskoler
Teknisk set er finanslovsforslaget konstrueret anderledes end sædvanligt. Regeringer plejer at fremlægge finanslovsforslag, hvor man konto for konto kan se ændringerne. Denne gang har man puljet alle ændringer i nogle såkaldte reservekonti.
Samlet indeholder finanslovsforslaget for 2021 godt 50 af denne slags puljer – for alle ministerområder. Dette medfører både fordele og ulemper. En fordel er, at de politiske partier ved, hvad regeringen ønsker at ændre og lægger op til. En ulempe er, at man så at sige fjerner fokus fra alle øvrige områder. Regeringen fortæller, hvad man ønsker at diskutere, det kræver særlige initiativer fra de politiske partier, hvis man skal diskutere andre områder. Samtidig signalerer regeringen, at dette er forhandlingsrammen, hverken mere eller mindre.
En ulempe er også, at beløbene ikke er angivet i selve finanslovsforslaget.
For eksempel er der etableret en ny konto med “Reserve til højt prioriterede regeringsinitiativer”. Denne konto er på 568 mio. kr. i 2021, som skal anvendes “til en styrket indsats over for udsatte og anbragte børn, styrkede kompetencer i ældreplejen, natur og biodiversitet samt kulturområdet.”
Af fremlæggelsen af finanslovsforslaget – men altså ikke af selve finanslovsforslaget – fremgår, at 50 mio. kr. af dette skal anvendes på kulturområdet.
Pengene skal blandt andet bruges til at styrke musik- og kulturskolerne, men også sikre videreførelse af et antal midlertidige puljer, som udløber efter 2020.
Midlertidige puljer
Disse puljer angives som Arbejdermuseet, Det Jødiske Museum, Regan Vest, Den Gamle By og Fregatten Jylland. De aktuelle bevillinger til disse institutioner er Arbejdermuseet 0,8 mio. kr., Dansk Jødisk Museum 2,0 mio. kr., Den Gamle By 3,0 mio. kr., Regan Vest 2,6 mio. kr. samt Fregatten Jylland 3,1 mio. kr.
Ifølge en pressemeddelelse fra Kulturministeriet ønsker regeringen at “afsætte midler til, at udvide antallet sangkraftcentre under Sangens Hus”. Også den hidtidige bevilling til Sangens Hus udløber efter 2020. Opretholdelse af den hidtidige bevilling koster 1,0 mio. kr. Hertil kommer ønsket om at udvide virksomheden. Dette er der endnu ikke sat beløb på.
Ifølge Kulturministeriet afsættes ca. 25 mio. kr. ud af den samlede pulje på 50 mio. kr. til forlængelse af eksisterende puljer.
Til styrkelse af musik- og kulturskoler har regeringen således afsat ca. 25 mio. kr. i hvert af årene 2021 og 2022. Dette er en væsentlig forhøjelse i forhold til den nuværende finanslovsbevilling på ca. 90 mio. kr. til musikskolerne.
Den nuværende bevilling til musikskolerne udmøntes som en refusion på 25% af lærerudgifterne. Såfremt regeringen ønsker en effekt af finanslovsforslaget for 2021, skal den statslige støtte udformes på anden vis. Dels giver det næppe nogen virkning på kommunernes udbud af musikundervisning, hvis man blot har en to-årig forhøjet refusion, dels opnår man næppe at nå bredere elevsammensætning, hvis man ikke målretter indsatsen.
A lot of blog writers nowadays yet just a few have blog posts worth spending time on reviewing.Really thank you! Cool.