Klimaaktivister på kunstmuseer
2022 blev det år, hvor museer i hele Europa begyndte at komme sig over 2 års nedlukninger under corona. Og så kom klimaaktivisterne og gav nye udfordringer for museerne.
Tyskland, England, Frankrig, Italien, Spanien, Holland, Norge, Østrig: klimaaktivister spreder sig og bruger især museer som scene for aktioner.
Det startede vist som en enlig aktion. 29. maj angreb en mand Leonardo da Vincis Mona Lisa på Louvre i Paris. Han var kommet ind forklædt som kvinde i rullestol. Men rejste sig pludseligt og forsøgte at smadre panserglasset foran maleriet. Da det mislykkedes, tværede han en flødeskumskage ud over panserglasset. Selve maleriet var ubeskadiget.
I løbet af sommeren tog det til med spredte aktioner ved europæiske museer, men siden august er antallet aktioner mod kunstmuseer nærmest eksploderet.
Letzte Generation
I Tyskland og Østrig er det især organisationen Letzte Generation, som står for aktionerne. Ifølge Wikipedia.org har gruppen, indtil nu gennemført over 370 forskellige aktioner alene i 2022 (!). Langt de fleste aktioner har været rettet mod trafik, fx lufthavne og veje, og således meget direkte peget på fossilindustrien. Men også overmaling af regeringspartiernes partikontorer har været blandt aktionerne.
Fra august begyndte gruppen med en ny aktionsform, rettet mod museer. Den 23. august klistrede to aktivister sig fast til renæssancemaleren Rafaels værk Den Sixtinske Madonna i Gemäldegalerie Alte Meister i Dresden. Værket blev ikke beskadiget.
24. august klistrede aktivister sig fast til Nicolas Poussins Landskab med Pyramus og Tisbe i Städelsches Kunstinstitut i Frankfurt am Main.
25. august fik Gemäldegalerie i Berlin besøg af aktivister, som klistrede sig fast til Hvile på Flugten af Lucas Cranach den ældre.
23. oktober var det Museum Barberini i Potsdam, som fik besøg af aktivisterne. De smed kartofffelmos på et af Claude Monets Høstakke fra Meule. Maleriet havde glas for, så også det forblev ubeskadiget.
30. oktober var scenen Berlins Naturhistoriske Museum, hvor to aktivister låste sig fast til stativet ved en dinosauer.
23. november limede aktivister sig fast til dirigentpulten i Hamburgs Elbphilarmonie.
14. november gennemførte gruppen Letzte Generation Österreich en aktion på Leopold Museum i Wien, hvor man sprøjtede sort maling over Gustav Klimts maleri Tod und Leben og fastgjorde sig til maleriet. Selve malerier var beskyttet af glas, så skaderne var overskuelige. Aktionen blev forklaret med, at den østrigske olie- og gaskoncern OMV er blandt museets sponsorer.
Senest gennemførte en anden gruppe “End Fossil: Occupy” i november besættelse af to skoler i den tyske by Göttingen i Niedersachsen. Gruppen har erklaret at man i løbet af vinteren vil gennemføre i alt 20 skolebesættelser.
Just Stop Oil
I England er det Just Stop Oil, som står for aktionerne. Den første var 13. marts i år, hvor det lykkedes nogle aktivister at trænge frem til den røde løber ved British Academy Film Awards, hvor de blot sad og råbte Just Stop Oil. Senere samme måned forsøgte aktivisterne fra gruppen at afbryde fire forskellige fodboldkampe, dels som såkaldte baneløbere – men med budskaber – dels ved at snøre sig fast ved målstolper. Kampene blev kortvarigt afbrudt.
3. juli valgte gruppens aktivister at træde ind på selve racerbanen ved en kortvarig afbrydelse af British Grand Prix på Silverstone.
Men i løbet af sommer rettede gruppen sit fokus på kunstmuseer.
30. juni klæbede aktivister sig fast til van Goghs Blomstrende ferskentræer på Courthald Institute of Art. Rammen blev beskadiget og er i sig selv vurderet til 20.000 £.
4. juli klæbede aktivister sig til rammen til John Constables The Hay Win på National Gallery. De klistrede plakater over maleriet, som viste en dystopisk fremtid. Der skete små skader ved rammen og selve maleriets overflade, skader som museets konservatorer kunne udbedre.
5. juli klæbede aktivister sig fast til Leonardo da Vincis Den sidste nadver på Royal Academy of Art. Der blev sprøjtemalet under billedet.
Herefter var der tilsyneladende en pause i angrebene på museerne. Men 14. oktober kastede aktivister tomatsuppe på et af van Goghs Solsikke-malerier på National Gallery og klæbede hænderne fast til væggen under maleriet. Maleriet var beskyttet og forblev uskadt. Derimod blev rammen beskadiget. Rammen i sig selv er måske ikke kulturværdi, men dog vurderet til en anseelig værdi.
24. oktober kastede aktivister kager på en voksfigur af Kong Charles på Madam Toussods voksmuseum.
Ultima Generazione
I Italien er det aktivistgruppen Ultima Generazione, som står for aktionerne. 22. juli klæbede to aktivister sig fast til Botticellis Primavera i Uffizierne i Firenze.
Den 22. november gik Ultima Generazione til angreb på en BMW M1, malet af Andy Warhol. Aktivisterne hældte 8 kg mel ud over bilen, som var udstillet på galleriet Fabbrica del Vapore.
Futuro Vegetal
I Spanien er det organisationen Futuro Vegetal, som står for aktionerne.
5. november limede to aktivister sig fast til rammerne til to Goya-malerier på Prado-museet i Madrid. Inden nåede de at skrive 1,5º på væggen mellem de to malerier.
En uge senere, 13. november, hældte de rødt og brunt slim (blod og olie) ud over glasset over en mumie på det egyptiske museum, Museu Egipci i Barcelona.
Det øvrige Europa
I det øvrige Europa har aktionerne været mere spredte.
Den 27. oktober i Holland klæbede aktivister sig fast til Johannes Vermeers Pige med perleørering i kunstmuseet Mauritshuis i Haag.
11. november forsøgte to aktivister at klæbe sig fast til Edvard Munchs berømte værk Skriget på Munkmuseet i Oslo, mens en tredje skulle filme. Aktionen blev dog forhindret inden den kunne gennemføres. Ifølge politiet var de tre anholdte aktivister fra Tyskland, Norge og Danmark.
Den 18. november angreb aktivister fra Dernière Rénovation den amerikanske billedhugger Charles Rays skulptur Horse with Rider i det centrale Paris. De satte en T-shirt på rytteren med teksten “vi har kun 858 dage endnu”, overmalede skulpturen med orange maling og låste sig fast til hestens ben.
Redaktionen af denne artikel sluttet 2. december 2022!