Er attraktionen grøn?
Bæredygtighed diskuteres overalt. Men hvad kan kulturinstitutionerne gøre? Initiativet Green Attractions giver med 248 konkrete krav og forslag ny inspiration.
Bæredygtighed er også på den kulturpolitiske dagsorden. Alle skal hjælpe i omstillingen, også kulturinstitutionerne. Men hvad kan den enkelte institution gøre? Hvilke greb kan man gøre for at bidrage til CO2-reduktionen.
Brancheorganisationen for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, HORESTA har i samarbejde med Danske Zoologiske Haver & Akvarier (DAZA), Organisationen Danske Museer (ODM), Foreningen af Forlystelser i Danmark (FFD) samt Videnspædagogiske Aktivitetscentre (VPAC) udviklet modellen Green Attraction.
Green Attraction er et certificeringssted for turistattraktioner, som lever op til en række krav om miljø- og klimaindsats. Initiativet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmestyrelse. Arbejdet skal dog først og fremmest gennemføres af de enkelte institutioner og virksomheder.
Certificering
Green Attraction inddrager mange parametre i vurderingen. Ledelse, bygningsdrift, udearealer, affaldssortering, fødevarer, gæsteadfærd og transport til attraktionen indgår.
For at attraktioner kan blive certificeret, skal de udfylde et omfattende skema med i alt 248 kriterier (!). En del kriterier er obligatoriske, andre indgår i et pointsystem. Nogle af punkterne i skemaet gælder kun bestemte brancher (fx vandlande).
Som et første – lille – skridt, kan man også håbe at klimaaktivister holder sig fra de certificerede virksomheder!
Uanset om man som kulturinstitution ønsker at blive certificeret eller ej, er der i skemaet mange relevante spørgsmål, som kan give udgangspunkt for spændende overvejelser.
Blandt de mange kriterier finder man fx:
- Virksomheden sætter mål for at nedbringe sit CO2-aftryk (obligatorisk).
- Eksisterende og nye medarbejdere informeres om virksomhedens procedure for sortering af affald (obligatorisk).
- Gæsterne skal kunne få information om offentlig transport (obligatorisk).
- Alle nye toiletter skal have dobbeltskyl med maksimum 3 og 6 l pr skyl (obligatorisk).
- Virksomheden bruger primært fiberklude til rengøring (obligatorisk).
- Det er synligt muligt at tappe koldt postevand i gæsteområder (obligatorisk).
- Tv og skærme i udstilling slukkes efter lukketid (point).
- Virksomheden gør en indsat for at minimere kødforbruget og reducere især brug af kød med høj CO2-udleding (point).
- Virksomheden reparerer og genbruger materialer og inventar fx ved udstillinger og udsmykning (point).
- Kunstvanding med vand fra vandværk må kun ske i tidsrummet fra kl. 18.00 til 07.00 eller med vandingsposer. Søvand/råvand bruges når det er muligt (obligatorisk).
- Virksomhederne informerer om nærmest sted, som udlejer cykler (point).
- Butik prioriterer i høj grad souvenirs og varer af genbrugsprodukter (point).
- Materiale, møbler og genstande, der ikke længere anvendes, indsamles og doneres til velgørende organisationer (point).
- Museer: Virksomheden undgår fly til transport af udstillingsgenstande (point).
- Zoologiske haver: Virksomheden aftager kød, som har haft tidligere funktion fx som malkekvæg (point).
- Forlystelsesparker: Virksomheden planlægger åbningstid og sæson, så forlystelser ikke er unødigt åbne ved færre gæster (point).
- Vandlande: Der er trykknap på bruser eller tidsstyring på bruser (point).
Museer med
Certificeringen giver mulighed for at bruge Green Attraktions logo og reklamere med den bæredygtige indsats. Det er især forlystelsesparker som fx Tivoli og Legoland, som hurtigt har sikret sig stemplet Grøn Attraktion. Mange museer er efterhånden også kommet med:
- ARoS
- Danmarks Jernbanemuseum
- Den Fynske Landsby
- Designmuseum Danmark
- Det Grønne Museum
- H.C. Andersens Hus
- Kongernes Jelling
- Kunsten i Aalborg
- Københavns Museum
- KØN
- Langelands Museum
- Limfjordsmuseet
- Louisiana
- Moesgaard Museum
- Nikolaj Kunsthal
- Nivaagaard
- SMK
- Svendborg Museum
- Thorvaldsens Museum
- Trapholt
Der er selvfølgelig plads til mange flere museer på listen.
Green Attraction må ses som et af mange initiativer til at styrke den bæredygtige indsats, også blandt kulturinstitutioner. Her er det også tænkt sammen med, at flere og flere turister efterspørger grønne løsninger – og god samvittighed.
Modellen kan givetvis inspirere andre steder. Og en skønne dag vil det også afspejles i kulturpolitikken. Det kan fx blive yderligere et krav til museer, næste gang området skal igennem en lovmølle. Som et første – lille – skridt, kan man også håbe at klimaaktivister holder sig fra de certificerede virksomheder!