Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • Ansvar for kulturen

        januar 9, 2023

      • Velkommen til SVM

        januar 9, 2023

    Politik

    Kulturløftets virkninger

    • september 1, 2013
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Kulturløftet, som har dannet grundlag for den nuværende norske regerings kulturpolitik siden 2005, har medført et væsentligt forøget kulturbudget. Virkningen varierer dog stærkt mellem de forskellige kulturområder.

    Efter opdrag fra det norske kulturministerium, har forskeren Georg Arnestad gennemregnet de mere detaljerede konsekvenser af den store kultursatsning. Hans beregninger danner grundlag for de konklusioner, der refereres nedenfor. Beregningerne er gennemgående ud fra løbende priser.

    Den helt klare vinder er frivillighedsområdet, som er øget med 491% (!) siden 2005.

    Museumsområdet er forøget med 95%, musik med 93% og scenekunst med 92%.

     

    Kulturområde; Samlet ændring 2005-2013 Realændring 2005-2013
    Almene formål 75,3% 41,7%
    Kunstnerformål 41,8% 9,3%
    Billedkunst, kunsthåndværk 56,8% 28,1%
    Musik 92,8% 63,6
    Scenekunst 92,0% 56,7%
    Sprog, litteratur, bibliotek 74,2% 36,1%
    Museer, kulturarv 95,2% 71,7%
    Arkiver 81,8% 49,1%
    Kulturformål totalt 77,3% 45,9%


    Kilde: Georg Arnestad: Tala i Kulturløftet, Del 1, Kulturløftet i det statlege kulturbudsjettet 2005-2013 (2012).

    Kunstnerformål er kun steget med 42%, hvilket i faste priser svarer til 9%.

     

    Nationale institutioner

    En væsentlig del af de norske kulturbevillinger går fortsat til centrale, nationale institutioner. Den forøgelse af budgetterne, der er sket siden 2005, har dog i høj grad styrket de mindre og friere institutioner.

    På musikområdet udgjorde fx de tre største institutioner, Rikskonsertene, Oslo-filharmonien og Bergen Filharmoniske Orkester samlet 45% af musikbevillingerne i 2005. I 2013 udgør disse tre institutioner kun 36% af musikbevillingerne. Styrkelse af bredden er således en af konsekvenserne af Kulturløftet.

    Øget decentralisering

    Norsk kulturpolitik har altid været kendt for en stærk decentralisering. I kulturløftet indgår decentralisering dog ikke som et udtalt mål. Det viser sig dog, at Kulturløftet især har styrket kulturlivet udenfor Oslo.

    Analysen viser, at kulturudgifterne udenfor Oslo er steget med 81%, men kun med 33% i Oslo. Denne del af analysen er dog behæftet med en vis usikkerhed, idet institutioner kan have bredere geografiske formål end den aktuelle postadresse viser (i Danmark vil folketeatret.dk kunne tjene som et eksempel, teatret er bosiddende i København, men har som primær opgave at turnere med forestillinger udenfor København).

    Pudsigt nok var decentralisering altså ikke nogen udtalt ambition med kulturløftet – men decentraliseringen er alligevel en reel konsekvens af de øgede bevillinger.

    Idrætten som vinder

    Idrætspolitik anses i Norge som udenfor kulturfeltet. Idræt tælles således ikke med i opgørelsen af løftet om 1% af statens udgifter til kultur. Dog har idrætten indirekte været den store vinder. Dels fordi den store stigning til frivillighedsområdet først og fremmest er gået til idrætsorganisationerne, dels fordi idrætten indenfor den samme periode har fået en væsentligt øget andel af de norske tipsmidler.

    Den officielle evaluering af Kulturløftet forsøger at definere den del af kulturen, som ønskes støttet, som ”ytringskultur” (for netop at afsondre idrætten). Ifølge evalueringen er forøgelsen til frivillighed primært gået forbi ”ytringskulturen”.

    Floridaisme i kommunerne

    Evalueringen taler ligefrem om ”Floridaismen” i kommunernes kulturpolitik (efter den amerikanske professor Richard Florida, ophavsmand til begrebet den kreative klasse). Man vurderer, at kommuneren har bevæget sig fra at være kulturproducent til at være tilrettelægger for ”et kulturliv, som udspiller sig i grænsefladen mellem frivillighed, marked og det offentlige”. Begivenhedskulturen er vokset – mens det ”kulturelle fundament” – folkebiblioteker og kulturskoler – er stagneret.

    Læs også:Det norske kulturløfte
    Et Kulturløft på dansk?
    Det norske kulturvalg

    • Tilbage Det norske kulturvalg
    • Næste Det norske kulturløfte

      Læs også:

    • 3 års spørgsmål november 7, 2022
    • Norge: Salgsforpligtelse af lydbøger september 5, 2022
    • Idræt: mere til stadions, mindre til børn og unge juni 7, 2022
    • Facebook i april: Medieaftale på vej maj 2, 2022
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Brasilien får igen et kulturministerium
      • Arkitekter samles i København
      • Bastebro
      • Store teatre klarer sig bedst
      • Kulturøkonomi for interesserede
    • Mest læste

      • Færrest biblioteksbøger i København
      • Yderligere fald i biblioteksudlån
      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Medieaftale til 2025
      • Det internationale engagement fader ud
    • Arkiv

      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Politik
    • Kulturløftets virkninger
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.