Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • De eksklusive streamingtjenester

        marts 6, 2023

      • Bibliotekernes billige e-bøger

        marts 6, 2023

    Aktuelt · Film · Litteratur

    Kvotekultur

    • december 1, 2013
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Genuskvoter på film. Arbejderkvoter i DR-drama. Kunsten skal afspejle den virkelige virkelighed og derfor styres ved brug af kvoter.

    CulturCommentar:

    En række svenske biografer har med støtte fra Svenska Filminstitutet indført en A-mærkning af film, som består den såkaldte Bechdel-test. Testen, som skal vise om en film lever op til ligestillingsforventninger, består i en vurdering af, om den enkelte film har mindst to navngivne kvindelige personer (1), som har en dialog (2) om noget, der ikke handler om mænd (3).

    For de fleste er det overraskende mange film, som ikke består denne test. Blandt film, som ellers almindeligvis vurderes til at have et fremtrædende feministisk perspektiv, men som ikke består testen, kan nævnes den tyske “Lola rennt” eller den svenske “Männ som hatar kvinnor”.

    Det er oplagt, at en test som Bechdel-testen ikke er et kvalitetsstempel. Det er lige så oplagt, at en sådan automatiseret tilgang til vurdering af en film vil have en væsentlig andel “fejl” – i den forstand, at der er tale om film, som lever fuldt ud op til et ligestillingsperspektiv, men som ikke klarer den formaliserede test. Eller modsat: nedværdigende pornofilm, som trods alt har en dialog om andet end mænd. Uanset dette opnår man med testen en øget opmærksomhed om den kønsmæssige skævvridning, der er i film.

    Vi vil have kvoter

    fri os for at blive underlagt en ny tids kvotekultur

    Bechdel-testen gennemføres også i forhold til andre kunstneriske udtryksformer, fx litteratur og teater. Litteraturen har dog den ulempe, at der ofte er tale om en jeg-fortæller, og at dialogerne fylder mindre end i film.

    I forhold til mange andre ligestillingspolitiske kvoter er Bechdale-testen pudsigt ensidig: det er kun de kvindelige elementer, der tæller med. Så hvis de film, som ikke består Bechdale-testen, opfattes som kønsdiskriminerende, må en film som Sex and the City ligeledes blive opfattet som diskriminerende, bare af det modsatte køn. Hvordan man så redegør for Pedro Almodóvar’s mange film med transseksuelle, må henstå i det uvisse.

    Tidligere i år var der en diskussion om DR’s dramaserier, som har en tendens til at fokusere på fx akademikere og kunstnere (og politifolk!) – men kun sjælden bevæger sig ud blandt det arbejdende folk (dem der starter dagen med at smøre leverpostejmadder fx).

    Andelen af skuespillere med anden etnisk baggrund end dansk er også til diskussion med mellemrum. Ligesom en række andre demografiske elementer kan komme til diskussion: antallet pensionister, handicappede, geografisk (har dansk ø-kultur været repræsenteret siden Strisser på Samsø?), seksuel orientering osv.

    Politisk korrekthed

    Særlig hæftig er diskussionen om rygning i film, fordi undersøgelser hævder, at børn bliver rygere af at se film, hvor der ryges. – Hvor man mærkeligt nok ikke kærer sig om effekten af de mange mord, børn får lov til at se.

    Der er nok en tendens til at undervurdere biografgængernes intelligens, hvis de p.g.a. mange elvere, talende træer og andre sjældne væsner i Ringenes Herre begynder at tro på disse skabninger. Ligesom de mange julefilm med julemanden ikke får massevis af børn til at tro på julemanden – uanset hvor gerne de vil.

    Diskussioner om indhold i film og anden kunst er vigtig. Krav om en bestemt repræsentativitet i kunst, kan kun føre til at kunsten bliver ufri. Krav om politisk korrekthed i kunsten er et reelt indgreb i den kunstneriske frihed. I og for sig groteskt, al den stund den politiske korrekte holdning til kunst er, at den netop skal udfordre vores vanetænkning. Kunsten reduceres dermed til en ren instrumentel formel. Kunst er måske netop kunst, fordi den ikke kan placeres på en bestemt formel.

    Diskutér på livet løs. Kritiser enhver form for ensidighed. Men fri os for at blive underlagt en ny tids kvotekultur.

     Tom Ahlberg
    Ansv. redaktør
    • Tilbage Robotsocial
    • Næste EU kulturprogram vedtaget

      Læs også:

    • Da ligestillingen kom til Statens Kunstfond maj 3, 2021
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Syngende ur i Birmingham
      • Græsk museumsprotest
      • Facebook i marts: snyd med a-skat, moms og woke
      • Fyret for at vise Muhammed-maleri
      • Vinyl vokser stadig
    • Mest læste

      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Medieaftale til 2025
      • Gratis tirsdag til museer for pensionister
      • Det internationale engagement fader ud
      • Finansloven 2023: Småpenge kommer, småpenge går
    • Arkiv

      • marts 2023
      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Kvotekultur
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.