Mere kunststøtte til de ældre, mindre til de yngre. Det var vist ikke meningen.
CulturCommentar:
For mange vil det forekomme overraskende, at en større og større del af den direkte kunstnerstøtte fra Kulturministeriet går til ældre kunstnere. Det er stik imod det sidste tiårs politiske udmeldinger om øget støtte til yngre kunstnere, styrkelse af talentudvikling og sikring af vækstlaget. Det er gået den modsatte vej, færre unge kunstnere får direkte støtte fra Kulturministeriet.Det skyldes ikke politiske beslutninger. Tværtimod, det er nærmest sket af sig selv. De politiske ønsker om styrket talentarbejde er måske ikke synlige i statistikken, men har snarere sikret, at skævvridningen mellem unge og gamle ikke er blevet stærkere, end tilfældet er.
En mulig forklaring på stigningen af antallet ældre kunstnere, der modtager kunststøtte, kan være, at der simpelthen er tale om en stærk kunstnergeneration. Muligvis endda hjulpet på vej af 1960’ernes og 1970’ernes ekspansive offentlige kulturpolitik.
Aldersdiskrimination?
måske er det værd at søge nogle spadestik dybere – om ikke for andet så for at sikre, at også kommende generationers unge kunstnere tilgodeses af den offentlige kunststøtte.Men det må vække bekymring, at såvel antallet yngre kunstnere, der modtager direkte støtte, som de beløb, de modtager, direkte er faldende. Hvor man gennem medierne kan få indtryk af, at det vrimler med yngre kunstnere, må man konstatere, at sådan ser det ikke ud med den offentlige kunstnerstøtte.
Gennemgående er kunststøtteordninger etableret aldersneutralt. Der gives det samme i støtte uanset alder. Men måske er de støtteordninger, der er etableret, alligevel i deres form og funktion aldersdiskriminerende? Måske er støttesystemerne tænkt i forhold til tidligere generationers udtryksformer, arbejdsmetoder og produktionsvilkår.
Det er givetvis konfliktfyldt at åbne en diskussion, om kunststøttesystemet virker aldersdiskriminerende. Men måske er det værd at søge nogle spadestik dybere – om ikke for andet så for at sikre, at også kommende generationers unge kunstnere tilgodeses af den offentlige kunststøtte.
Tom Ahlberg
Ansv. redaktør