Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • Kommunerne: pæn stigning på kulturbudgetter

        februar 6, 2023

      • 2023: kommunernes top-ti

        februar 6, 2023

    Aktuelt · Medier og internet

    DR vores alles

    • november 2, 2014
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Problemerne ser ud til at tårne sig op for DR: Melodi Grand Prix, sparerunde, DR Underholdningsorkestret, 1864. Vores alles DR er på alles læber – og i den grad udtryk for fællesskabet.

    CulturCommentar:
    Det blev godt nok et stormfuldt efterår i offentligheden for DR’s ledelse og bestyrelse: afsløring af økonomisk styringskaos ved det internationale Melodi Grand Prix, massive protester mod lukning af DR Underholdningsorkestret, stærk sympatibølge for afskediget journalist samt årtiets DR-satsning, DR-Dramas 1864, midt i tidens værdikampe.

    Hver især er disse debatter ømme for DR’s ledelse – for ledelsen ser sandt at sige ikke ud som vindere i kampene.

    Lad gå, at DR juridisk var bedst til at sikre sin egen økonomi i forbindelse med Melodi Grand Prix. Men man har godt nok brændt nogle broer i forhold til fremtidige samarbejder med offentlige og private parter.

    Umådeholden sangdyst

    Afholdelsen af det internationale Melodi Grand Prix var prissat til 247 mio. kr. før festlighederne, men er tilsyneladende endt med en samlet udgift på 334 mio. kr.

    DR’s ledelse har ikke evnet at forklare, hvorfor ambitionerne i forbindelse med sangdysten skulle være så store, hvorfor DR skal markere sig internationalt ved at være større eller bedre end alle hidtidige. Det kan godt være, at det giver roser, når ledende DR-medarbejdere møder andre i EBU-samarbejdet. Men helt ærligt: who cares?

    Erindrer man samtidig den exceptionelle begejstring DR’s ledelse udtrykte ved beslutningen om København som værtsby og den pinligt barnagtige glæde holdet omkring Grand Prix viste i DR’s egen dokumentar om forberedelserne, så er der ingen tvivl om, at det moralske ansvar for, at projektet i den grad kuldsejlede økonomisk ligger hos DR. DR tør næppe genudsende denne dokumentar de næste mange år.

    At DR’s ledelse desuden vælger at begrunde afslag på aktindsigt med “DR’s konkurrencesituation” medvirker til indtryk af en ledelse, som har svært ved at håndtere den politiske kommunikation – for hvem skulle ønske at konkurrere med afholdelse af internationalt Melodi Grand Prix?

    En dyr sparerunde

    Til gengæld er det lykkedes for DR at få budskabet ud, om at sommerens mediepolitiske aftale medfører behov for en kraftig sparerunde i virksomhedens driftsbudget.

    I offentligheden bliver dog to enkeltbesparelser stående som problematiske: nedlæggelsen af DR Underholdningsorkestret (se Søndag Aften arkiv) og afskedigelsen af en mangeårig medarbejder på P1.  I begge tilfælde har det vakt forundring, at besparelserne udmøntes, så DR får ganske beskedne besparelser i henholdsvis det første og det andet år. Kulturministeren har i et svar til folketinget sagt, at DR udviser “rettidig omhu” ved at iværksætte nedlæggelsen af DR Underholdningsorkestret inden forhandlingerne om public service-kontrakten påbegyndes.

    I den offentlige sfære er kritikken af DR’s ledelse derfor kun et anliggende for oppositionen. Trods det er der ingen tvivl om, at DR tærer på sin politiske kapital.

    På DR’s vegne må man dog glæde sig over, at efteråret 2014 med al ønskelig tydelighed viser, at ingen er ligeglade med DR.

    Regeringspartierne er de, som mest ihærdigt forsvarer DR’s ubetingede ret til selvstændige dispositioner og er dermed samtidig de partier, som mest ihærdigt forsvarer licenssystemet.  Det pudsige er, at det især er blandt regeringspartiernes vælgergrupper, kritikken af besparelserne har vist sig: “P1-segmentet”, som ellers er de mest trofaste licensbetalere. De mange trusler på de sociale medier, om at man vil nægte at betale licens, fordi DR afskediger en enkelt medarbejder, har naturligvis ingen konsekvens. Bortset fra, at DR mister opbakning , også fra disse mennesker.

    1864

    De sociale medier er i sandelighed også blevet omdrejningspunkt for alskens kommentarer til DR’s store satsning på serien 1864. Mange føler det åbenlyst som en pligt, at tage offentligt stilling til serien. Ligesom mange føler behov for at sætte egen vurdering af serien i sammenhæng med egne holdninger til DR’s og instruktøren Ole Bornedals øvrige virke. For DR må det være stærkt bekræftende, foruden høje seertal, at serien i den grad er kommet i centrum for den fælles samtale. På den led er kommunikationen særdeles vellykket. 1864 går ikke sporløst forbi.

    De politiske overtoner til serien er dog ganske stærke. Man kan til dels affeje dette med, at det blot er fordi Dansk Folkeparti ser sit snit til at markere sig. Det er dog værd at være opmærksom på, at Dansk Folkepartis markeringer i forhold til 1864 ikke er “populistisk”, hvilket ellers er den almindelige kritik af partiet. Med 1864 høje seertal, er der ikke i sig selv nemme point at hente i at kritisere detaljer, som forekommer den almindelige seer/vælger ligegyldig.  Tværtimod kan partiets kritik blive unødvendig støj i forhold til potentielle vælgere.

    download (4)

    Det var medieaftalen for 2011-2014 som gav DR særbevilling på 100 mio. kr. til “produktion af en historisk dramaserie af høj kvalitet, der kan give danskerne kendskab til vigtige begivenheder i Danmarks historie”. Medieaftalen blev indgået mellem den daværende VK-regering og Dansk Folkeparti og Liberal Alliance. Det var politisk set en usædvanligt smal medieaftale, uden de senere regeringspartier S,R og SF. Det kan fint være, at DR’s forhandlingsposition dengang ikke gav andre alternativer end at sige tak for de penge, man kunne få.  Men de partier, som indgik i medieaftalen, har en selvfølgelig ret til også at evaluere, hvad man fik for pengene. Aftalen brød i sig selv med armslængden, hvorfor ingen bør være overrasket over, at indholdet er til politisk diskussion.

    DR vores alles

    DR’s vanskelige konkurrencevilkår fremhæves ofte i mediedebatten. Og alternativer til licensfinansiering nævnes hyppigere og hyppigere. På DR’s vegne må man dog glæde sig over, at efteråret 2014 med al ønskelig tydelighed viser, at ingen er ligeglade med DR. DR er vores alles.

     

    Tom Ahlberg
    Ansv. redaktør

     

    • Tilbage Dansehaller opsagt
    • Næste Tyndt lovprogram

      Læs også:

    • 5 love på vej november 7, 2022
    • Søndag Aftens valgprogram oktober 3, 2022
    • Større frihed for DR oktober 3, 2022
    • Kulturvalgkamp? Den er endnu ikke startet på Facebook. oktober 3, 2022
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Fyret for at vise Muhammed-maleri
      • Manchesters kunstfabrik
      • Strejke på British Museum
      • Færre ansatte i kulturbranchen
      • Arbejdsplan for København
    • Mest læste

      • Færrest biblioteksbøger i København
      • Yderligere fald i biblioteksudlån
      • Lige mange kulturpenge til vest som øst
      • Medieaftale til 2025
      • Det internationale engagement fader ud
    • Arkiv

      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Joy Mogensen kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • DR vores alles
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.