Aktuelt · Medier og internet · Musik · Politik
DR politik
DR begrunder lukningen af DR UnderholdningsOrkestret med driftsmæssige forhold. Men da orkestrets virksomhed er en del af public service-kontrakten mellem DR og kulturministeren, bliver beslutningen politisk. Rammerne for DR er nemlig politiske.
SR-regeringen er tit og ofte blevet beskyldt for løftebrud. Denne anklage kan man dog ikke rette mod regeringen i forbindelse med DR’s nedlæggelse af DR UnderholdningsOrkestret.
Før folketingsvalget i 2011 var det et element i senere kulturminister Uffe Elbæks såkaldte Marshall-plan, at der skulle nedlægges et symfoniorkester. Nu bliver det så en anden radikal minister, der han ansvaret og et underholdningsorkester, der falder.
Så måske var det ikke lige sådan, de radikale havde forestillet sig forløbet. Ved sin tiltræden som kulturminister var Uffe Elbæk ganske opsat på, at et symfoniorkester skulle nedlægges. Hans problem blev, at tanken hverken vandt opbakning i musikmiljøerne eller blandt andre politikere. Dette element fra Marshall-planen faldt med et brag.
Kontrakten
Nu har DR – uden Uffe Elbæks eller efterfølgers medvirken – besluttet at nedlægge DR UnderholdningsOrkestret fra 1. januar 2015.
DR’s ledelse har oplyst, at beslutningen sker med baggrund i medieaftalen fra juni i år. Det er værd at bemærke, at medieaftalen
intet siger om ændringer for DR’s ensembler. Beslutningen om lukning af DR UnderholdningsOrkestret kan derfor kun indirekte henvise til den mediepolitiske aftale – den besparelse DR pålægges.
I forbindelse med lukningen af DR UnderholdningsOrkestret har kulturminister Marianne Jelved udtalt, at DR selv må bestemme, hvor der skal spares – under henvisning til armslængdeprincippet. Spørgsmålet er dog, om ministeren således kan fraskrive sig ansvaret for beslutningen.
der skal to parter til en kontrakt og kulturministeren slipper ikke udenom at tage stillingDen konkrete politiske ramme for DR er den såkaldte public service-kontrakt. Den seneste gældende 2013-2014 blev indgået mellem den nuværende kulturminister og DR. I kontrakten navngives 6 ensembler DR skal drive, heriblandt DR UnderholdningsOrkestret. Og da det allerede er indskrevet i kontrakten, må det siges at være ganske vanskeligt at fastholde synspunktet om, at politikerne ikke skal blande sig i orkestrets videre skæbne, begrundet i armslængdeprincippet. Hvis man da ikke mener, at politikere bare skriver under på de kontrakter de får forelagt.
Der skal indgås en ny kontrakt med virkning fra 1. januar 2015. I denne vil DR selvfølgelig foreslå nedlæggelse af DR UnderholdningsOrkestret. Men der skal to parter til en kontrakt og kulturministeren slipper ikke udenom at tage stilling til DR UnderholdningsOrkestrets fremtid.
Tidsplanen
Allerede inden DR’s beslutning om nedlæggelse af DR UnderholdningsOrkestret fremsendte Kulturministeriet et forslag til tidsplan for arbejdet med public service-kontrakten for 2015-2018.
Blandt elementerne i tidsplanen finder man:
- medio september: mandat fra kulturministeren til overordnede rammer for kontrakt og forhandlingsforløb,
- september-oktober: udarbejdelse af udkast til kontrakt med input fra DR,
- oktober: foreløbig indarbejdelse af filmaftalen for 2015-2018,
- slut oktober eller medio november: forelæggelse for kulturministeren og folketingets ordførere af udkast til kontrakt med henblik på forhandlingsmandat,
- november-december: forhandlinger med DR,
- 11. december kl. 10.15-11.30: forelæggelse for ordførerne på ordførermøde af endeligt forhandlingsresultat,
- 1. januar 2015: underskrivelse af kontrakt.
Som det fremgår af tidsplanen, er der tale om et velstruktureret og -planlagt forhandlingsforløb. Det er ikke på forhånd givet, at kulturministeren er enig med DR. Det er ligeledes heller ikke givet, at folketingspartiernes ordførere er enige med kulturministeren. Først skal ministeren indhente et forhandlingsmandat fra de politiske ordførere, og senere skal disse tage stilling til et endeligt forhandlingsresultat. Og da ensemblerne ikke var en del af diskussionen i forbindelse med medieaftalen, har de politiske partier ikke på forhånd taget stilling til disses videre fremtid.
I forhold til dette på forhånd velkendte forhandlingsforløb, må man sige, at DR spiller ganske stærkt med musklerne ved at nedlægge DR UnderholdningsOrkestret allerede fra 1. januar 2015 og aflyse alle allerede planlagte koncerter. I den samlede driftsøkonomi for DR ville det fx ikke betyde væsentligt, hvis man havde ventet med beslutningen om lukning af orkestret til december 2014 og derefter givet de samme 3 måneders varsel, som man nu har givet til lukningen. Man ville kun have mistet 1/16 af den forventede besparelse i 4-årsperioden.
DR’s bestyrelse har valgt at spille ganske stærkt med musklerne ved at iværksætte beslutningen uagtet den politiske behandling af sagen.
Bestyrelsen
Det er i øvrigt værd at bemærke, at den bestyrelse for DR, som har besluttet at nedlægge DR UnderholdningsOrkestret pr. 1. januar 2015, selv fratræder 31. december 2014. Kulturministeren og folketingets partier (og medarbejdergrupperne) vil efter sædvane udpege nye medlemmer til bestyrelsen i løbet af oktober/november 2014.
Midt i dette vadested mellem to bestyrelsers funktionsperiode, skal den kommende public service-kontrakt altså forhandles.