Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Most Popular

        This month

      • 482 spørgsmål til ministeren

        1 kommentar

      • Seneste

        Helt aktuelt

      • Ændringer i finansloven for 2026

        november 3, 2025

      • Kommunernes kulturbudgetter 2021-2025

        november 3, 2025

    Aktuelt · Medier og internet · Politik

    Armslængde for begyndere – og kulturministre

    • december 7, 2014
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Begrebet armslængde anvendes hyppigt i den kulturpolitiske debat – ofte som et plus-ord uden nærmere overvejelse om betydningen. Vi vover et øje – og forklarer længden af armen.

    Kunststøtten, som den i dag kendes i det vestlige Europa, blev etableret i årene efter 2. verdenskrig. Definerende for mange landes modeller var det britiske Arts Council of Great Britain, som blev etableret i 1946. Den første formand for Arts Council var den kendte og ideologisk centrale økonom, John Meynard Keynes. 

    Keynes blev den første til at definere behovet for en “arms length” mellem Arts Council og kulturministeriet. Arts Council refererede direkte til finansministeriet. Siden er der etableret lignende kunststøtteorganisationer i alle europæiske lande, fx Statens Kunstfond i Danmark i 1964. Og altid med et vist mål af armslængde.

    Men armslængde er ikke et præcist defineret begreb. Det er genstand for kampe og fortolkninger. Og udvikles ligeledes. Ej heller i Danmark findes nogen autoriseret definition. Begrebet bruges i kulturpolitiske diskussioner i 1980’erne og bliver brugt i centrale kulturpolitiske erklæringer fra begyndelsen af 1990’erne.

    Det nærmeste, man kommer en autoriseret definition, er Kunststøtteudvalgets rapport fra 2011, hvori  armslængdeprincippet defineres:

    Armslængdeprincippet indebærer, at kunststøtten, indenfor overordnede politisk fastlagte rammer, fordeles af uafhængige organer, der arbejder på afstand af og uden indflydelse fra, det politiske system.

    Princippet er altså, at politikere beslutter rammer, hvorimod organer som fx Statens Kunstfond beslutter, hvilke kunstnere der skal tildeles støtte. Men princippet er blot et princip, som så netop kan brydes. Indtil kunststøttereformen i 2012 var det fx folketinget, som besluttede, hvilke kunstnere der skulle tildeles livsvarige ydelser, nu kaldet hædersydelser.

    Rammer som kampfelt

    Samtidig er “rammerne” naturligvis et kampfelt. Hvor frie rammer skal armslængdeorganer have, og hvor specifikke politiske krav skal opfyldes?

    Der er almindelig enighed om, at politikere ikke skal tage stilling til navngivne kunstnere eller disses værker. Og det danske system er bygget op om, at sådanne beslutninger træffes af mennesker med kunstfaglige kundskaber. Men hvem er bedst til at træffe beslutning om typer af støtte fra fx Statens Kunstfond? Det præcise antal kunstnere, som modtager hædersydelse, er politisk fastsat for hvert enkelt kunstnerisk område.

    Statens Kunstfonds musikudvalg kan således ikke omfordele mellem arbejdslegater og hædersydelser. Dette kan forklares ud fra mindst to forhold: (1) netop hædersydelserne har en særlig bevågenhed i offentligheden, hvorved antallet ydelser faktisk har politisk betydning og (2) det er en politisk opgave at sikre en rimelig fordeling mellem kunstarterne, mindre kunstarter kunne frygte at blive skubbet til side af stærkere – eller man kunne frygte ubehagelige kampe mellem områderne. Så er det en politisk opgave at være overdommere.

    Der sker også forandringer i det kunstneriske landskab, som det er en politisk opgave at tage stilling til. Den rytmiske musik fik fodfæste – skulle der så ekstra penge til et nyt område, eller skulle det integreres i eksisterende musikstøtte? Computerspil opstår som ny genre – skal dette felt få egne støttepuljer og -organer, eller skal det integreres i fx Filminstituttet? Der kommer nye former for musikdramatik, som traditionelle teatre mest synes bør støttes fra musikpuljer, og musikkyndige rubricerer som teater. Oversættere af litteratur kræver støtte – det er en politisk opgave at tage stilling til, om bibliotekspengene skal omfordeles eller forøges for at tilgodese nye modtagere. Man finder løsninger på sådanne vanskeligheder – men det kræver politisk beslutning, både fordi nogen skal være overdommer, og fordi det politiske niveau skal acceptere, at også computerspil kan støttes med offentlige midler.

    Disse diskussioner har dog intet med armslængde at gøre. Derimod har det selvfølgelig med økonomi at gøre. Og også i hvilket omfang de kunstfagligt udpegede mener, at deres faglighed bliver tilgodeset. Hvis der stilles for specifikke politiske krav, vil man kunstfagligt reagere og ønske større råderum. Hvis man politisk lægger en ny stor opgave ind i et udvalgs arbejde uden at tilføre ekstra midler, vil udvalget opfatte, at fagligheden bliver vanskelig at opfylde.

     

    Selvforvaltning

    Videre står i Kunststøtteudvalgets rapport:

    Udvalget lægger vægt på at sondre mellem armslængdeprincippet og det selvforvaltningsprincip, der gælder for en stor del af kunststøtten i Danmark. Armslængdeprincippet vedrører alene den støtte, der forvaltes af de egentlige uafhængige armslængdeorganer, nemlig Statens Kunstfond, Statens Kunstråd, Det Danske Filminstitut og Danish Crafts.

    Selvforvaltningsprincippet dækker de mange tilfælde, hvor staten efter politisk beslutning støtter kulturinstitutioner, der ledes af en bestyrelse, der ansætter den kunstneriske ledelse og som har et ret stort frirum til ledelse af egne faglige aktiviteter. Man kan sige, at der i disse tilfælde er en armslængde mellem den ledelse, der træffer de kunstneriske dispositioner og det politiske system, og selvforvaltningsprincippet kan lige som armslængdeprincippet bidrage til at sikre kunstens uafhængighed og kvalitet.

    Der sondres altså mellem armslængdeorganer (som giver støtte til kunstnere) og selvforvaltende institutioner, som typisk har en bestyrelse, hvis væsentlige opgaver er at sikre budgetter og ansættelse af ledelse.

    Blandt Kulturministeriets mange selvforvaltende institutioner kan nævnes Det Kongelige Teater, landsdelsscenerne og DR.

    Også her opstår diskussioner om rammerne og graden af selvbestemmelse. Da Kulturministeriet i 2011 skulle indgå en ny 4-årsaftale med Det Kongelige Teater, var et af teatrets forslag at lukke Gammel Scene (se Søndag Aften arkiv). Det var der ikke politisk tilslutning til, og man fandt andre løsninger på de økonomiske problemer.

    Styringsprincippet er ofte en kontrakt eller aftale mellem ministeriet og den pågældende institution – det kan være resultatkontrakter eller 4-årsaftaler. Forskellen er typisk, at resultatkontrakter indgås alene mellem ministerium og institution, hvorimod 4-årsaftaler omfatter en bred politisk kreds, som regel næsten alle folketingets partier.

    Indholdet i de enkelte aftaler er individuelt, der er ikke nogen formler – bortset fra at der er en skematisk tendens i resultatkontrakterne. Men der er intet til hinder for, at nye opgaver præciseres, eller gamle opgaver forsvinder.

    Men selvforvaltning har intet med armslængde at gøre. Begrebsmæssigt er det en fornyelse, at ordet armslængde er blevet brugt omkring DR’s public service-kontrakt for 2015-18. Det er ikke sket før.

    Frihedsbrev

    I den offentlige debat bliver armslængdeprincippet hyppigt set som en slags frihedsbrev for kunsten. Det er armslængdeprincippet, som sikrer at kunsten udvikler sig efter kunstens eget behov og ikke skal leve op til bestemte politiske krav.

    Tilsvarende kan man sige om anvendelsen af armslængdebegrebet i forbindelse med diskussionen om DR’s public service-kontrakt: institutionen skal have så frie rammer som muligt og mest muligt friholdes for politisk indblanding.

    Begrebsmæssigt er det en fornyelse, at ordet armslængde er blevet brugt omkring DR’s public service-kontrakt for 2015-18. Det er ikke sket før.

    Den almindelige sympati er med kunstnerne og institutionerne og imod politikerne.

    Balance

    Problemet i dette er, at man fundamentalt underkender, at såvel armslængdeprincippet som rammeaftalerne med de selvforvaltende institutioner er udtryk for en fintunet balance.

    Politikerne er resultatet af det repræsentative demokrati. De står på mål for såvel skatteinddrivelse som licensmidler. De skal forsvare anvendelsen af offentlige midler både i bred forstand og i helt konkrete sager. På et politikområde som dagpenge, skal de både sikre at systemet som sådan nyder bred opbakning – men også sikre at der ikke er for mange Dovne-Robert-sager. Det samme gælder kulturpolitisk: de skal sikre, at Det Kongelige Teater også har forestillinger udenfor København (ellers er der bøvl med vælgere), og de skal føle sig trygge ved, at der ikke kommer for mange negative arbejdsmiljørapporter.

    Politikerne skal kunne forsvare anvendelsen af licensmidlerne. Fx at DR tilgodeser alle aldersgrupper, alle socialgrupper og alle dele af landet.

    For institutionerne er det en væsentlig fordel, at en 4-årsaftale sikrer politisk opbakning. De partier, som er med i en kulturpolitisk 4-årsaftale, garanterer dermed, at de i hovedsagen vil forsvare institutionens virke. De store kulturinstitutioner vil altid være genstand for politisk debat. Aftalen med partierne sikrer dog, at der ikke i tide og utide opstår strukturelt tunge diskussioner. Disse diskussioner må man nøjes med hvert fjerde år.

    4-årsaftalerne har hyppigt det særlige element, at hvert politisk parti kan fremhæve et enkelt felt, man fik gennemført. For den enkelte institution er fordelen væsentlig: dermed blev der købt fred og ro i de enkelte politiske lejre i 4 år. Institutionerne etablerer derfor et styrket beredskab til at både forstå og formulere de politiske krav. Der foregår et ganske sofistikeret arbejde for at sikre balancen og dermed opbakningen.

    Samtidig med at der i offentligheden foregår en kamp for øget armslængde eller øget selvstyre, foregår reelt den modsatte bevægelse på ledelsesgangene. Der bruges ressourcer på at forstå og tolke de politiske signaler – og samtidig på i fællesskab med de politiske aktører at definere fælles mål og midler.

    Et vigtigt element i professionel kulturledelse består i at sikre politisk opbakning, såvel til eksisterende virksomhed som til nye udviklingsmuligheder. Ligesom ledelsen i øvrigt skal sikre nære samarbejder med såvel offentlige som private partnere.

    Hvad så, når politikere truer DR med sanktioner, hvis konkrete programmer ikke retter ind efter det politiske ønske? Så er vi i en helt anden skala og taler om magtmisbrug. Det er magtmisbrug, hvis en politiker bruger sin politiske position til at få sine børn i en bestemt skole, at springe en venteliste til hospital over eller få ændret servitutter for sin ejendom.  Til at sikre mod dette har vi straffelovens bestemmelser. Det er langt mere trygt end de blødt formulerede definitioner af armslængde.

    Armslængde vedrører armslængdeorganer. Selvstyre er til forhandling. Enhver fornuftig forhandling giver til begge sider. Derved opnås win-win-situationer. Det ville en velanskrevet økonom som John Meynard Keynes absolut kunne se perspektivet i.

     

     

     

    • Tilbage At styre DR politisk
    • Næste Russisk digitalt bibliotek

      Læs også:

    • 482 spørgsmål til ministeren oktober 6, 2025
    • ”Skal der indkøbes lort for skattepenge” og andre spørgsmål til kulturministeren. oktober 6, 2025
    • Facebook i september: Kulturkampen handler om Gaza oktober 6, 2025
    • Fra det blå program oktober 6, 2025
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Kulturen er på borgernes dagsorden
      • Kulturerhvervene bidrager til øget vækst
      • Ændringer i finansloven for 2026
      • Facebook i oktober: Finanslov og angreb på DR
      • Konservative kommuner prioriterer kulturen
    • Mest læste

      • 2025: Kommunernes top-10
      • Færdigt arbejde
      • Svensk sortsyn
      • Biblioteksbudgetter 2025
      • Museer i farezonen
    • Arkiv

      • november 2025
      • oktober 2025
      • september 2025
      • juni 2025
      • maj 2025
      • april 2025
      • marts 2025
      • februar 2025
      • januar 2025
      • december 2024
      • november 2024
      • oktober 2024
      • september 2024
      • juni 2024
      • maj 2024
      • april 2024
      • marts 2024
      • februar 2024
      • januar 2024
      • december 2023
      • november 2023
      • oktober 2023
      • september 2023
      • juni 2023
      • maj 2023
      • april 2023
      • marts 2023
      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      biblioteker biografer Birgitte Bergman censur Charlotte Broman Mølbæk corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov folkebiblioteker idræt Katrine Daugaard kommuner Konservative kulturarv Kulturministeriet København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Museer museumsreform Musik musikskoler Nationalmuseet Norge Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Armslængde for begyndere – og kulturministre
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.