DR: ind og ud med orkestre
DR har gang på gang ønsket orkestrene ud af public service-kontrakter, men er hver gang blevet afvist af kulturministre. Også af Marianne Jelved.
Efterårets diskussion om DR UnderholdningsOrkestret og public service-kontrakten for DR var ikke enestående. Næsten hver gang DR og Kulturministeriet har diskuteret public service-kontrakter, har der vist sig at være uenighed om netop DRs ensembler. Det viser en omfattende aktindsigt i den aktuelle public service-kontrakt og tidligere kontrakter, begæret af Søndag Aften.
Grundlaget
Som tidligere beskrevet i Søndag Aften (se Søndag Aften arkiv) står i bemærkningerne til radio- og fjernsynsloven fra 2002, at “Public service-kontrakten vil eksempelvis indeholde bestemmelser om bidrag til dansk filmproduktion, og om DR’s orkestre og kor.”
I public service-kontrakten for 2007 står:
DR driver som led i sine programaktiviteter på musikområdet og i rollen som initiativtager til og formidler af dansk kunst og kultur følgende ensembler: DR Radiosymfoniorkestret, DR Radiokoret, DR Kammerkoret, DR Pigekoret, DR Radiounderholdningsorkestret, DR Big Band, DR Ungdomsensemble, DR Spirekoret og DR Børnekoret.
Antallet af ensembler kan ændres efter godkendelse af kulturministeren.
Denne kontrakt blev indgået i Brian Mikkelsens ministertid. Siden er meget ændret.
Forhandlinger i 2011
I DRs 1. udkast til public service-kontrakt for 2011-2014 omtales ensemblerne overhovedet ikke. Til dagbladet Politiken har daværende Kulturminister Per Stig Møller udtalt: “ Jeg lagde selv underholdningsorkesteret ind under public service-kontrakten som kulturminister, og det var præcis for at forhindre, at de skulle finde på at nedlægge det.”
Den endelige kontrakt indeholder forpligtelser i forhold til ensemblerne:
Som led i sine aktiviteter på musikområdet skal DR drive følgende kor og ensembler: DR SymfoniOrkestret, DR UnderholdningsOrkestret, DR Big Bandet, DR Koncertkoret, DR VokalEnsemblet og DR PigeKoret. Herudover tilbyder DR en række aktiviteter på musikområdet, der henvender sig særligt til børn og unge.
Ensemblernes navne er nu justeret, så de ikke længere er knyttet til radioen. Og muligheden for at ændre i antallet af orkestre med accept af kulturministeren er fjernet.
I 2013 indgås en justeret public service-kontrakt for 2013-2014. Heri ændres ikke i formuleringerne vedrørende orkestrene. Denne aftale indgås med Marianne Jelved som minister.
Forhandlinger om 2015-2018
8. september 2014 offentliggør DR en omfattende spareplan for 2015-2018, som bl.a. indeholder nedlæggelsen af DR UnderholdningsOrkestret. På dette tidspunkt nævnes intet til offentligheden om de forestående public service-kontraktforhandlinger.
13. oktober 2014 sender DR et udkast til Kulturministeriet med forslag til formulering vedrørende ensemblerne. Udkastet lyder:
Som led i sine aktiviteter på musikområdet skal DR drive et varieret udbud af kor og ensembler. De enkelte kor og ensembler skal fortsat udvikle deres høje kunstneriske niveau, så befolkningen har mulighed for at opleve levende musik af høj kvalitet i og uden for DRs koncertsal. Udbuddet af den samlede levende musik skal være fleksibelt og åbent for øget samarbejde med kulturlivet i hele landet. DR skal tilbyde en række aktiviteter på musikområdet, der særligt henvender sig til børn og unge. DR skal tilstræbe, at så mange koncerter med DRs ensembler i Koncerthuset som muligt gøres tilgængelig på minimum ét af DRs medier.
DR ønsker således at fjerne angivelsen af de enkelte orkestre i public service-kontrakten. Dette er Kulturminister Marianne Jelved ikke enig i. Kulturministerens efterfølgende udkast er således:
Som led i sine aktiviteter på musikområdet skal DR drive følgende kor og ensembler: DR SymfoniOrkestret, DR Big Bandet, DR Koncertkoret, DR VokalEnsemblet og DR PigeKoret. De enkelte kor og ensembler skal fortsat udvikle deres høje kunstneriske niveau, så befolkningen har mulighed for at opleve levende musik af høj kvalitet i DRs koncertsal og i øget grad også uden for DRs koncertsal. Udbuddet af den samlede levende musik skal være fleksibelt og åbent for samarbejde med musik- og kulturlivet i hele landet. Herudover skal DR tilbyde en række aktiviteter på musikområdet, der henvender sig særligt til børn og unge. Dette skal bl.a. ske gennem DRs Medier og via DR Musikariet, som på tværs af genrer og musikpræferencer tilbyder børn og unge at møde musikken, lære om den og selv tage livtag med den. DR Musikariet, der er forankret i DR Koncerthuset, skal nå børn og unge i hele landet.
DR skal tilstræbe, at så mange koncerter med DRs ensembler i Koncerthuset som muligt gøres tilgængelig på minimum ét af DRs medier.
Kulturministeren skriver således de enkelte ensembler tilbage ind i public service-kontrakten.
Endelig aftale 2015-2018
Den endelige public service-aftale vedrørende ensemblerne er udformet således:
Som led i sine aktiviteter på musikområdet skal DR drive følgende kor og ensembler: DR SymfoniOrkestret, DR Big Bandet, DR Koncertkoret, DR VokalEnsemblet og DR PigeKoret. De enkelte kor og ensembler skal fortsat udvikle deres høje kunstneriske niveau og styrke indsatsen for at give befolkningen mulighed for at opleve levende musik af høj kvalitet i DRs koncertsal og også uden for DRs koncertsal. DR skal med sine kor og ensembler – herunder evt. i mindre konstellationer heraf – eller i samarbejde med det øvrige musikliv – dække den kunstneriske profil og de musikalske områder, som DR UnderholdningsOrkesteret har været kendt for. DR skal indgå i øget samarbejde med musik- og kulturlivet i hele landet. Herudover skal DR tilbyde en række aktiviteter på musikområdet, der henvender sig særligt til børn og unge. Dette skal bl.a. ske gennem DR Musikariet, som på tværs af genrer og musikpræferencer tilbyder børn og unge at møde musikken, lære om den og selv tage livtag med den. DR Musikariet, der er forankret i DR Koncerthuset, skal nå børn og unge i hele landet.
DR skal tilstræbe, at så mange koncerter med DRs ensembler i Koncerthuset som muligt gøres tilgængelige på minimum ét af DRs medier.
Public service-kontrakten for 2015-2018 fastholder således angivelsen af de konkrete ensembler, hvori DR UnderholdningsOrkestret dog ikke længere indgår.
Herudover er der sket enkelte mindre justeringer fra Kulturministerens tidligere udkast. Ministerens forslag om, at ensemblerne i øget grad skal kunne opleves udenfor DRs koncertsal er bortfaldet. Der er indføjet en forpligtelse til, at DRs ensembler og kor skal dække den kunstneriske profil og de musikalske områder, som DR UnderholdningsOrkesteret var kendt for. Og de musikaktiviteter rettet mod børn og unge, som DR iværksætter, skal alligevel ikke ske gennem DRs medier.
Reelle ændringer
det forekommer usandsynligt, at man vil kunne fjerne denne detaljeringsgrad fra en public service-kontrakt i de næste mange årDe ændringer, der er sket under forhandlingerne om public service-kontrakten for 2015-2018, viser tydeligt, at den almindelige kritiske påstand om kulturministeren, at hun blot følger DR i et og alt, ikke holder vand. DR fik ikke sin vilje – fremført siden 2011 – at få fjernet angivelsen af de enkelte orkestre i public service-kontrakten. Man kan måske endda sige tværtimod: nu kom der så megen fokus politisk på netop dette, at det forekommer usandsynligt, at man vil kunne fjerne denne detaljeringsgrad fra en public service-kontrakt i de næste mange år.
Det er dog værd at bemærke, at mange af de ændringer, som indgår undervejs i forhandlingerne om public service-kontrakten, har økonomiske konsekvenser. Derved har ministeren reelt brudt med sin egen forudsætning om ikke at blande sig i DR’s budgetlægning.