Aktuelt · Biblioteker · Litteratur · Medier og internet
Ereolen.dk på en anden planet
Kan det danske biblioteksvæsen overhovedet være bekendt at levere de digitale produkter, man udsætter borgerne for?
Den 15. januar blev den nye ereolen.dk lanceret. I de enslydende pressemeddelelser, som snart sagt samtlige landets biblioteker udsendte – og en stor del af kulturudvalgsformænd også lagde navn til – lagde man vægt på to ting: udvalget af e-bøger fordobles, og den hidtidige netlydbog.dk slås sammen med elreolen.dk.
Fordoblingen af antallet bogtitler var resultatet af den lange diskussion, der har været mellem en række større forlag og bibliotekerne for at opnå en fælles løsning.
I pressemeddelelserne begrundes sammenlægningen af ereolen.dk og netlydbog.dk ikke. Men det er nok underforstået, at det må være nemmere for brugerne kun at have en indgang til det digitale bibliotek.
Hertil kommer, at bibliotekstjenesterne hele tiden må tilpasse sig de kommercielle udbyderes krav, primært for at forhindre piratkopiering.
Brugerne brøler
Især omlægningen af netlydbog.dk har vakt voldsomme frustrationer blandt de hidtidige brugere. Siden omlægningen 15. januar indkom omkring 75 stærkt negative brugerkommentarer på ereolen.dk’s Facebookside.
Her finder man sådanne udsagn:
ØV, ØV, ØV! at man ikke længere kan downloade en lydbog, men er tvunget til at streame – i dyre domme og med irriterende afbrydelser. Hvad i alverden er dog begrundelsen for det? Man kan stadig downloade en e-bog til læsning, hvorfor denne forskel??
Orientering: Apps til diverse banker kan bruges på Apple, Android og Windows phone uanset version af styresystemet
Sådan noget bras… En total fiasko og en kæmpe forringelse. Værdiløst, værdiløst, værdiløst
Piv ringe skift fra netlydbog! Og jeg har heller ikke særlig pæne gloser om jeres android app. Der står man kan downloade i appen, men det kan jeg i hvert fald ikke få den til. Meget utilfredsstillende!
En offentlig institution, som kræver at man enten køber et bestemt mærke eller en ret ny udgave af et produkt for at det virker. Har en tablet der er eet år gammel, og det er åbenbart FOR gammel.
Man udelukker en offentlig service, for personer uden store pengepunge og ældre der ikke er til smartphones. Hvem har fundet på det her ??? .. kunne lyde som teenagere, hvor aps er det eneste der hitter. Hvorfor slette en funktion, som har fungeret godt. …. Gad vide om man egentlig får svar på den her side… eller de bare lukker øjnene, fordi der ikke er brugerbetaling ????Det er under alt kritik at ereol vælger at lukke ned for download til PC. Det her såkaldte folkelige bibliotek vælger at udelukke alle brugere der ikke har en smartphone.
Og de udelukker oven i købet alle android brugere i en ikke nærmere bestemt periode, fordi de lukker den gamle app inden den nye er klar.ja de er åbenbart fuldstændig ligeglade med alle os der brugte netlydbog, fordi de ikke skal leve af hvor meget de låner ud, de får jo deres penge uanset. gad vide om de får penge fra apple for at lave sådan noget som det her.
Kære e-reolen. Jeg har i sidste uge kontaktet jeres support afdelingen uden held, med en fejlemeddelelse, da jeg ikke kan få lydbøgerne til at virke. I afspilningsvinduet sker ingenting, det virker ikke engang som om at den ‘tænker’, billedet går bare i stå. Er det en generel fejl, eller gør jeg noget forkert?
Er der nogle udsigter i forhold til at få Download funktionen til at virke på Android?? – jeg har været bruger af netlydbogen siden det opstod og det er virkeligt ærgeligt at Ereolen er totalt ubrugelig for os android-brugere. Vi er derfor nærmest afskårede fra at høre lydbøger nu
Jeg har opdateret app’en til android, men den kan stadig ikke bruges. Få det fixet!!!
Den nye version til Android er en katastrofe virker ikke på Samsung som er mere end et år gammel det kan ikke være rigtigt at brugerne skal investere i ny tablet fordi I ikke er Jeres opgave voksen
Er I gået i flyverskjul? Jeg synes det mangler en reaktion fra jeres side på den massive kritik af den nye app til Android.
Ereolen.dk er, trods alt, ganske flittige til at svare de mange indlæg. Den overvejende del af svarene er dog blot en henvisning til ereolen.dk’s support, idet man ikke giver support via Facebook. Derved er det reelle svar til den enkelte bruger – uagtet at det er pænt formuleret – det er dit problem, enten fordi du ikke kan finde ud af dine apparater, eller fordi dine apparater er for gamle eller ikke følger de standarder, vi bruger. Det har ikke gjort det lettere, at Android-versionen først kom et par uger efter lanceringen – og stadig ikke fungerer efter hensigten.
For de involverede bibliotekarer må det dog være en aldeles ubehagelig oplevelse at møde brugernes reaktioner. Hvor bibliotekarer er vant til at kunne svare borgere imødekommende og levere løsninger, får de nu samme rolle som supporten hos mobiltelefonselskaber og andre leverandører af teknisk vanskelige produkter.
Det duer ikke
De strategiske problemer kan kort summeres til:
- man kan ikke længere downloade til mp3-afspiller,
- Windows understøttes ikke længere,
- Såvel IOS (Apple) som Android tablets/smartphones kræver nyeste opdaterede styresystem.
Dette udelukker i sig selv en række hidtidige brugere.
I princippet kan den enkelte bruger vælge to indgange til ereolen.dk, enten via en app eller via en browser. Fordelen ved app-løsningen er, at brugeren kan downloade lydbogen og dermed ikke er afhængig af at have internetforbindelse konstant.
Men selv om dette så skulle opfylde ereolen.dk’s formål, fungerer det åbenlyst ikke. De problemer brugerne oplever, både i app og i browser, er fx:
- at man skal logge på og navigere gennem 5 sider, hver gang man skal begynde en afspilning,
- at dette også gælder, blot man holder en kort pause i lytningen,
- at play/pause-knappen som regel først reagerer efter 15-20 sekunder,
- at play/pause-knappen ikke altid virker. Man skal således genstarte sit apparat for at stoppe afspilningen.
- at uret ikke følger med
- at afspilningen ofte stopper, når apparatet går i dvaletilstand (hvilket naturligvis hyppigt sker, når man lytter til en lydbog).
En typisk lydbog har måske en varighed på 15-20 timer. Det kan være vanskeligt for brugerne at vide, hvor langt oplæsningen er nået, når uret ikke følger med, og oplæsningen ikke stopper, når man klikker pause.
Det er næppe tilfældigt, at ereolen.dk’s app kun får 2 ud af 5 mulige stjerner fra 670 brugere i Google Play (over halvdelen giver kun en stjerne) og ligeledes 2 ud af 5 mulige i iTunes AppStore. Til sammenligning får den kommercielle lydbogsapp fra Storytel.dk 4 ud af 5 stjerner fra godt 6.000 brugere i Google Play og 4½ ud af 5 stjerner i iTunes AppStore.
Forskellige planeter
Kan det offentlige Danmark, og kan bibliotekerne være denne slags brugeroplevelser bekendt?
Politikerne er bogstaveligt talt på en anden planet end de reelt eksisterende brugere af bibliotekstjenesterne.Tager man biblioteksverdenens organisationsrepræsentanter og de kommunale kulturpolitikere på ordet, er de åbenbart stærkt tilfredse. Det er tydeligt, at det kan de udelukkende være, fordi de har fokus på den biblioteksstrategiske diskussion, at bibliotekerne indtager en væsentlig rolle i det offentliges digitale strategi. Politikerne er bogstaveligt talt på en anden planet end de reelt eksisterende brugere af bibliotekstjenesterne.
Det bliver ofte sagt, at beslutningstagere bør smage sin egen medicin. Det bruges populistisk, at kræve at uddannelsespolitikere selv prøver at undervise, at sundhedspolitikere selv prøver at smage “ældremaden”. Tilsvarende kunne landets kulturpolitkere prøve at høre en lydbog fra ereolen.dk.