Aktuelt · Biblioteker · Litteratur
Ebogssalg stagnerer
Omfattende global rapport viser, at ebogssalget stagnerer. Efter den eksplosive vækst fra 2008 til 2013 har markedet tilsyneladende fundet et leje.
Der florerer mange enkelttal om udviklingen af ebogsmarkedet i forskellige lande. Det mest omfattende forsøg på at strukturere disse data foreligger nu i rapporten “Global eBook, a report on market trends and developments” udgivet af Rüdiger Wischenbart Content and Consulting.
Rapporten tager alle tænkelige forbehold. Opgørelser over ebogsdata er ofte fortrolige forretningsoplsyninger, foruden at metoder varierer fra land til land. Men et seriøst forsøg er der i det mindste tale om.
USA viser vejen
Ebøgerne brød igennem i USA, og siden har det amerikanske ebogsmarked været 1-2 år forud for udviklingen i mange andre lande. Ifølge Publisher Weekly var væksten 356% i 2009, 199% i 2010, 44% i 2012 og -1% i 2013. Det er altså som om, at markedet har fundet et niveau i USA.
Bag denne stabilisering gemmer sig dog væsentlige udviklingstræk. De store forlag mister omsætning, hvorimod uafhængige mindre forlag og især selvudgivere oplever markant vækst.
Denne tendens bekræftes af efterfølgende offentliggjorte elementer fra den kommende “Year in Books Review, 2015”. Heraf fremgår det, at salget af trykte bøger i 2015 i USA steg med 3%, hvorimod salget af e-bøger faldt med 13%.
Det skal understreges, at disse tal angår antallet solgte eksemplarer – ikke omsætningen. E-bøger er gennemgående langt billigere, ofte til foræringspriser, end trykte bøger. Men målt ud fra solgte eksemplarer faldt e-bøgernes markedsandel fra 27% i 2014 til 24% i 2015.
Europa står stille
Det gennemgående mønster er, at ebøgerne er stagneret, hvorimod de trykte bøger genvinder tidligere tabt terræn.
Overalt i Europa er stigningen i omsætning på ebøger bremset voldsomt op fra 2014, i enkelte markeder står det helt stille. Især Spanien og Italien har oplevet tilbagegang. Også i England oplever de største forlag nedgang i omsætningen fra ebøger – typisk fra -1% til -7%.
I Tyskland og Holland oplever man fortsat vækst, det er noget nær de eneste lande, hvor ebøgerne gør sig gældende på det almindelige marked. I det øvrige Europa er det – som i USA – genrer som fantasy, erotik og romance, der er væsentlige – foruden selvudgiverne.
Et særkende ved de skandinaviske lande er, at det har været bibliotekerne, som har kickstartet ebogsudviklingen, hvilket har ført til stærk skepsis hos store forlagshuse.
I ikke-engelsksprogede områder udgør ebøgernes markedsandel mellem 1% og 5%. Dette udtrykker dog ikke et fuldstændigt billede, idet ebøgerne egentlig kun spiller en rolle på enkelte felter såsom bestsellere, fantasy, erotik og romance foruden selvudgivelser.
I Tyskland udgør ebøgerne 12-16% af omsætningen for en række større forlagshuse.
Selvudgiverne vokser
Amazon.com har indtaget en væsentlig position som primær platform for selvudgivere. Dette er naturligvis medvirkende til, at netop Amazon.com sælger mange selvudgivelser. Det er dog signifikant, at bestsellerlisten hos Amazon.com i januar 2016 indholdt hele 10 selvudgivelser på top 20-listen. Halvdelen på top-100 listen var også selvudgivne.
Ebogspriserne har åbenlyst en betydning for omsætningen af ebøgerne. De uafhængige forlag sælger typisk ebøger til 3-6 USD, hvorimod de store forlag typisk prissætter indenfor intervallet 10-12 USD. Autor Earnings nyeste rapport fra juni 2016 peger dog på, at de store forlag har sænket priserne for bagkataloget med 1-2 USD.
Det varierer fra land til land, hvilke redskaber man foretrækker at læse ebøger på. I USA og de skandinaviske lande er det tablets, som er dominerenede. I Tyskland er dedikerede ebogslæsere det foretrukne. I Asien er smartphones helt dominerende.
Det vi ser nu er “afslutningen af begyndelsen for den digitale bog”. Rapporten forudser, at næste fase vil medføre mere flydende grænser mellem at skrive, udgive og læse. Hvor bøger i ethvert format vil være tilgængelig for enhver læser. Men hvor stabiliteten er væk, vil distributionen ske ad mange kanaler.
Den traditionelle gatekeeper-rolle er under opløsning. De store forlag og gode gamle netværk må navigere i et farvand, som er lige så nyt for dem som for alle teknologivirksomheder, start-ups og selvudgivere. Teknologisk bliver det smartphonen, som sætter standarden.