Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • Lydbøger boomer

        december 2, 2019

      • Rammerne for streamingafgift

        december 2, 2019

    Aktuelt · Finanslov · Politik · Tipsmidler

    Nedlæg tipsmidlerne

    • august 8, 2016
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Mon gentagelse fremmer forståelsen: nedlæggelse af tipsmidlerne vil give langt bedre strategisk økonomistyring i Kulturministeriet.


    CulturCommentar:

    Det er ikke sikkert, at gentagelse fremmer standpunktet, men undertegnede signatur skrev i 2000
    Fjern kulturens tipspenge og gentog i 2011 Nedlæg tipsmidlerne. Det er således ikke et nyt standpunkt, gemt i overskriften.

    Selv om bevillingen er afhængig af Danske Spils omsætning og overskud, er de årlige beløb så faste, at de lige så vel kunne indgå i finansloven.

    Fordelen ved dette ville være, at kulturområdet blev prioriteret samlet en gang om året. At bevillingerne indgik i den åbne demokratiske proces, som finansloven er. At det helt uigennemskuelige miskmask, der er i tipsaktstykket om finansiering gennem både finanslov og tipsbevilling, kunne ophøre.

    Drift eller projekter

    Strukturelt set består langt hovedparten af Kulturministeriets virksomhed af driftsmidler. Og når der ikke er tale om drift, fx projektstøtteudvalgene under Statens Kunstfond, så er det budgetmæssigt drift i den forstand, at tilskudsrammerne for Statens Kunstfond ligger i faste rammer.  Økonomien kan ændres, fx 2% besparelse hvert år, men grundrammerne er stabile, udvalgene har mulighed for at støtte med flerårige bevillinger.

    Mange af de institutioner, som støttes fast gennem tipsmidlerne, har hyppigt udtrykt ønske om at “komme på finansloven”. Der er en følelse af, at dette er tryggere for en virksomhed – selv om det også er set, at man gennem finanslove har ophørt med tilskud med mindre end 2 måneders varsel. Almindeligvis giver finansloven dog bedre mulighed for at langtidsplanlægge, især hvis der også er indgået en rammeaftale mellem ministeriet og institutionen.

    Eksempelvis har KVINFO i mange år modtaget et årligt tipstilskud på 7 mio. kr. Dette blev ændret fra finansloven for 2016, hvor KVINFO er “rykket op” på finansloven.

    Mange væsentlige faste tilskud fra finansloven “burde” stå på finansloven: Huskunstnerordningen (11 mio. kr.), Det Danske Kulturinstitut (15 mio. kr.), International kulturudveksling (8 mio. kr.), Det Danske Institut i Rom (4 mio. kr.), Biennalebygningen i Venedig (1 mio. kr.), Kultur til hele landet (24 mio. kr.), Kulturministeriets Forskningspulje (11 mio. kr.), Tilskud til scenekunst (16 mio. kr.), Folketeatret (4 mio. kr.), Diverse teaterinitiativer (3 mio. kr.), Styrkelse af den moderne dans (Dansehallerne) (8 mio. kr.), Dansk Danseteater (8 mio. kr.), Teatercentrum (2 mio. kr.), Arbejderbevægelsens Bibliotek og Arkiv (3 mio. kr.), Udviklingspulje for folkebiblioteker (10 mio. kr.), Kulturtidsskrifter (2 mio. kr.), Tilskud til litteratur (4 mio. kr.), Hald Hovedgaard (1 mio. kr.), Nationalmuseet (1 mio. kr.), Skibsbevaringsfonden (4 mio. kr.), Refusion visningsvederlag (3 mio. kr.), Udvikling og erhvervelser (museer) (11 mio. kr.), Dansk Arkitektur Center (4 mio. kr.), Tilskud til billedkunst (4 mio. kr.), Den Frie Udstillingsbygning (1 mio. kr.), Dansk Amatør Teater Samvirke (4 mio. kr.), Dele af musikhandlingsplanen (dele af 31 mio. kr.), Honorarstøtte (2 mio. kr.), Folkeoplysning udvikling (4 mio. kr.).

    For hvert enkelt af disse mange formål forestår reelt en diskussion om de skal finansieres gennem finanslov eller tipsmidler. Så længe man fastholder den særlige tipsbevilling, vil alt for mange af disse formål være finansieret af tipsmidlerne.

    Der er simpelthen ikke tilstrækkeligt med “løse” projekter/puljer/initiativer/formål på Kulturministeriets område til at bruge hele tipsbevillingen.

    Mistillidskultur

    Når det samme tipsaktstykke kan indeholde bevillinger på 31 mio. kr. og på 15.000 kr. er der noget helt galt i prioriteringskulturen.

    Det er nok sandsynligt, at Kulturministeriet er særligt i forhold til andre ministerier ved, at selv ganske små bevillinger (15.000 kr.) anses som politiske. Der er for så vidt ikke andre end ministeren til at tage stilling til nogle af disse småbevillinger. Til forskel fra de fleste ministerområder fylder bevillingerne på kulturministeriets område langt mere politisk end selve lovgivningen på området.

    Med lov skal land bygges – men med bevillinger bygges kulturen.

    Det må ses som udtryk for en urimelig mistillidskultur, at ministeren ikke kan tage stilling til dette uden at det skal forelægges for Folketingets finansudvalg (som uformelt har for vane at videresende til kulturordførerne, bare for at sikre at de 15.000 kr. er i orden).

    Det ville klæde Folketinget at acceptere, at den til enhver tid siddende Kulturminister skal kunne disponere over småbeløb indenfor en given ramme.

    Det er påfaldende, at der aldrig udtrykkes ønsker om åbenhed og gennemsigtighed i dansk kulturpolitik.

    Indirekte har såvel Kulturministeriet som Rigsrevisionen denne opfattelse, idet begge parter accepterer en fremtidig ordning, hvor alle bevillinger over 1 mio. kr. skal forelægges finansudvalget særskilt. Modsætningsvis kan man så slutte, at beløb under 1 mio. kr. ikke behøver at fremlægges for finansudvalget.

    Det må så handle om at opnå politisk konsensus om nogle ministerpuljer med friere dispositionsret. Som bekendt har vi alle nemmere ved at diskutere 15.000 kr. end 31 mio. kr. Folketinget bør hjælpe sig selv med at sikre, at de væsentlige prioriteringer finder plads til diskussion.

    Politisk lederskab

    Bortset fra, at VK-regeringen i 2005 udtrykte en ambition om at gøre tipsmidlerne gennemsigtige og strategiske, har ingen politikere formuleret ønsker eller krav til anvendelsen af tipsmidlerne.

    Måske er systemet for uigennemskueligt for deltagerne selv?

    Ordførere fra 4 af folketingets partier skrev i en kronik i Politik i juni, at Bedre socialpolitik kræver opgør med satspuljen. “Der er brug for en ny og mere gennemsigtig model, som gør det lettere at føre visionær socialpolitik”.

    Man kunne ønske, at der var politikere, som ville erstatte “social” med “kultur”. Det er påfaldende, at der aldrig udtrykkes ønsker om åbenhed og gennemsigtighed i dansk kulturpolitik. Det koster ikke penge – men kan give langt bedre dialog med befolkningen.

    Tom Ahlberg
    Ansv. redaktør

    • Tilbage Tipspenge 2016: Oprydningen er begyndt
    • Næste Tipspengene – hvad er galt?

      Læs også:

    • Finansloven for 2020 oktober 7, 2019
    • Rigsrevisionens milde kritik af Statens Kunstfond oktober 7, 2019
    • Museumsdefinition ændres ikke oktober 7, 2019
    • VLAK’s skudsmålsbog juni 3, 2019
    • AAA
      • Tidligere udgaver
    • Nyhedsbrev

    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Tyskland øger kulturbudgettet
      • Besparelser på teatres formidlingsordning
      • Fotografiska New York City
      • Flere bøger på islandsk
      • Aarhus bevilliger 142 mio. kr. til sports- og kulturcampus
    • Mest læste

      • Kommunernes top 10 i 2019
      • Biblioteksbudgetter 2019
      • Rød eller blå?
      • En strid om forsider til bibliotekerne
      • Indvandrere minder mere om danskere
    • Arkiv

      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      Berlin biblioteker Biblioteksafgift biografer Copenhagen Phil DAB Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger England Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov Jacob Mark kommuner Konservative Kulturministeriet licens Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik Naser Khader Nationalmuseet Netflix Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard tipsmidler TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Home
    • Aktuelt
    • Nedlæg tipsmidlerne
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2019 Søndag Aften. All rights reserved.