Museumsreform: Kulturhistoriske museer vinder, Københavns Omegn og Nordsjælland taber
Forslaget til museumsreform øger tilskuddene til de kulturhistoriske museer og særligt til museerne på Bornholm og Fyn.
Da Arbejdsgruppen om en kommende museumsreform, afleverede sin rapport, blev der naturligt fokuseret på de mulige økonomiske konsekvenser for de enkelte museer og på de incitamenter, der lå til grund for de forskellige mulige styringsmodeller.
Der kan dog også være grund til at se på de overordnede tendenser, arbejdsgruppens forslag lægger op til.
Det var ikke indskrevet i arbejdsgruppens kommissorium, at der skulle tænkes i forskelle mellem kunstmuseer og kulturhistoriske museer. Dog har det hyppigt, især fra Dansk Folkepartis side, været udtrykt et ønske om at styrke de kulturhistoriske museer på bekostning af kunstmuseerne.
Dette ønske opfyldes, uanset, hvilken af de tre tilskudsmodeller man måtte vælge.
De kulturhistoriske museer vil samlet set opnå en tilskudsforøgelse på mellem 18 og 28 procent. Kunstmuseerne vil samlet set få en tilskudsreduktion på mellem 27 og 41 procent. Disse tal er ud fra samlede betragtninger. Der er store forskelle mellem museerne, der er også kulturhistoriske museer som kan få reduceret deres nuværende tilskud voldsomt, fx M/S Museet for Søfart og Museum Sønderjylland, som begge står til en reduktion på 50-80 procent af de nuværende tilskud. Der er også kunstmuseer, som står til en væsentlig forøgelse i tilskuddet, fx Nivaagaards Malerisamling og Museum Jorn, som begge står til en forøgelse af det nuværende tilskud på 230-540 procent.
For de naturhistoriske museer er konsekvenserne mere brogede. Modellerne giver alt fra en reduktion på 2 procent til en forøgelse på 33 procent. De naturhistoriske museer vil sandsynligvis kun have begrænset indflydelse i den kommende proces, da de samlet set kun udgør omkring to procent af tilskuddet til de statsanerkendte museer.
Museumstype | Ændring ved Trappe A | Ændring ved Trappe B | Ændring ved Byggeklods |
---|---|---|---|
Kunstmuseum | -28% | -41% | -27% |
Kulturhistorisk museum | 18% | 28% | 18% |
Naturhistorisk museum | 33% | 5% | -2% |
Kilde: Danmarks Statistik og Arbejdsgruppen om Museumsreform. Beregninger: Søndag Aften. |
Bornholm og Fyn vinder
Uanset model, står både de bornholmske og de fynske museer som vindere. Samlet set kan de (to) bornholmske museer se frem til en fordobling eller tredobling af deres nuværende statstilskud, hvorimod de fynske museer må nøjes med omtrent en fordobling. Mellem 90 og 130 procent kan de fynske museer samlet set se frem til, hvis arbejdsgruppens forslag følges.
Også museerne i Nordjylland og i Østjylland vil opnå et større tilskud, henholdsvis mellem 28 og 46 procent og mellem 17 og 43 procent. De vestjyske museer kan samlet set også se frem til øgede tilskud, mellem to og 23 procent.
Taberne bliver museerne i Københavns Omegn og i Nordsjælland. Samlet vil de (to) omegnsmuseer se frem til at få tilskuddet reduceret med mellem 65 og 77 procent og museerne i Nordsjælland mellem 28 og 47 procent. Også Vest- og Sydsjælland står til at miste tilskud, mellem to og 39 procent.
Anderledes usikkert ser det ud for de øvrige landsdele. Afhængigt af hvilken model, man måtte ende med at vælge, kan Østsjælland få reduceret tilskuddet med op til 13 procent eller øget tilskuddet med 37 procent. I Sydjylland har man samme usikkerhed, men med væsentligt mindre spring, fra en reduktion på seks procent til en forøgelse på fire procent. Uanset model står Museum Sønderjylland til at miste mellem 56 og 78 procent af sit tilskud. I landsdelen udlignes dette af at især Sydvestjyske Museer og Vardemuseerne står til øget tilskud, henholdsvis mellem 124 og 270 procent og mellem 244 og 555 procent.
Byen København står til alt fra en reduktion på 38 procent til en forøgelse på fem procent. De fleste havde forventet – og mange har udtrykt ønsket om – mindre statsligt tilskud til de københavnske museer. At en enkelt model ligefrem kan give øget statslig støtte til de københavnske museer skyldes, at modellen lægger op til væsentlig omfordeling i Hovedstaden, hvor Designmuseum Danmark står til at miste mellem 56 og 77 procent og Ny Carlsberg Glyptotek mellem 23 og 61 procent af det nuværende tilskud. Til gengæld står en lang række mindre københavnske museer til en væsentlig forøgelse. Bedst kan det blive for Historie & Kunst (Københavns Museum og Thorvaldsens Museum), som står til en forøgelse på hele 615 procent, men også mindre museer som Kastrupgårdsamlingen, Dansk Jødisk Museum, Amagermuseet og Frederiksberg Museerne står til forøget tilskud, uanset model.
Landsdel | Ændring ved Trappe A | Ændring ved Trappe B | Ændring ved Byggeklods |
---|---|---|---|
Byen København | -14% | -38% | 5% |
Københavns Omegn | -77% | -67% | -65% |
Nordsjælland | -30% | -47% | -28% |
Bornholm | 359% | 274% | 187% |
Østsjælland | -7% | 37% | -13% |
Vest- og Sydsjælland | -2% | -21% | -39% |
Fyn | 93% | 130% | 91% |
Sydjylland | 3% | -6% | 4% |
Østjylland | 17% | 43% | 23% |
Vestjylland | 23% | 6% | 2% |
Nordjylland | 46% | 37% | 28% |
Kilder: Danmarks Statistik, Kulturministeriet og Arbejdsgruppen om Museumsreform. Beregninger: Søndag Aften. |
Søndag Aftens beregninger er baseret på Danmarks Statistiks rapportering af besøgstal i 2022, Danmarks Statistiks opdeling af museer i forhold til landsdele og museumskategori, Kulturministeriets oplyste tilskud for 2023 samt modelberegninger fra Arbejdsgruppen om Museumsreform.
Beregningerne er således baseret på museernes nuværende virksomhed. Arbejdsgruppens forslag baseres på en række incitamenter, som naturligvis vil påvirke museernes virksomhed, hvorfor der ikke kan tegnes et færdigt billede af konsekvenserne.