Det Danske Filminstitut har offentliggjort en rapport om såkaldte Arthousefilm i Danmark, film med begrænset publikumspotentiale.
Analysen viser, at antallet arthouse-biografer er stabilt (8), dog er der kommet to nye i 2018 (i Esbjerg og Frederikssund). Antallet arthouse-premierefilm er steget med 38% fra 2010 til 2017, mens billetsalget er faldet med 8%. Stigningen i antallet film forklares i høj grad med digitaliseringen af biograferne.
Mange af arthouse-filmene har et væsentligt større publikum i skolebio og filmklubber end ved de almindelige biografforestillinger.
Almindeligvis siges, at anmeldelser spiller en begrænset kommerciel rolle. Dette gælder åbenlyst ikke for arthousefilmene. Her er anmeldelserne den vigtigste faktor for at finde et publikum.
Kært barn kan som bekendt have mange navne. Det rapporten benævner “arthousefilm” kalder Det Danske Filminstitut for “kunstfilm”. I andre sammenhænge omtales disse film som “smalle”. I rapporten defineres begrebet ved at være film med et publikumspotentiale med under 30.000 billetter og ved samtidig at være lavbudgetfilm. Undervejs i rapporten bruges også en statistisk model ud fra film, som er produceret i enten Europa udenfor Danmark eller Verden udenfor Europa og USA. Endnu mere bøvlet bliver definitionen, når lavbudgetfilm opnår for stort publikumstal (over 30.000), for så vælger man i rapporten at trække disse ud af statistikken!