Public service: 585 kr. for hver seer
Cartoon Networks fik over 2 mio. kr. fra Public Service Puljen. Kun 4.000 mennesker så tegnefilmsserien da den havde premiere.
Public Service Puljen blev etableret i 2007 som en særlig tilskudsmodel til ikke-licensfinansierede medier til produktion af dansk tv-drama, tv-dokumentarprogrammer og børne- og ungdomsprogrammer produceret af uafhængige produktionsselskaber. Puljen bliver administreret af Det Danske Filminstitut.
Der har hele tiden foregået en principiel diskussion om relevansen af Public Service Puljen. De fleste definerer public service som et programfladekoncept, ikke som enkeltstående udsendelser. Reelt er Public Service Puljen blevet til støtte til i øvrigt reklamefinansierede tv-kanaler.
En traditionel begrundelse for bredden af udsendelser på public service tv-kanaler som DR1 er, at bredden sikrer, at mange bliver på kanalen og derved også får det øvrige indhold. I det omfang de programmer, som sendes med støtte fra Public Service Puljen, trækker nye tv-seere til tv-kanalerne, kan man tilsvarende hævde, at den enkeltstående public service-betalte udsendelse sikrer, at flere ser tv-reklamerne.
Statsstøtte til TV2
Det er primært TV2-familien, som nyder godt af bevillinger fra Public Service Puljen. I perioden 2014-2017 blev der i alt givet støtte til 94 produktioner, heraf var hele 72 (svarende til 77%) TV2-produktioner. Ud af samlede tildelinger på 223 mio. kr. fra 2014-2017 gik 184 mio. kr. til TV2, svarende til 82,5%. Blandt de mest sete TV2-produktioner med støtte fra Public Service Puljen finder man serierne Dicte og Nordskov.
Hvor hensigten med Public Service Puljen var at støtte det private område, er pengene altså hovedsageligt kanaliseret til det statsejede TV2.
585 kr. for hver seer
Der kan dog være gode grunde til at særligt støtte TV2-projekter, fx kvalitet. Men også seertal. En del af formålet med public service er at skabe fællesskab, ved at vi ser de samme udsendelser. Og her udmærker nogle af de private tv-kanaler sig med usædvanligt lave seertal.
Her bruger det offentlige altså over 2 mio. kr. på en tegnefilm, som kun 4.000 mennesker gider se.I 2016 bevilligede Det Danske Filminstitut 2.341.915 kr. til Cartoon Networks til serien om Den tapre prins Ivandoes heroiske færd. Serien blev set af 4.000 seere første gang den blev sendt (*). Det giver en “kontaktpris” på 585 kr. for hver eneste seer, der så serien. Almindeligvis udskammes Det Kongelige Teater, når der anvendes tilsvarende beløb pr. publikummer. Her bruger det offentlige altså over 2 mio. kr. på en tegnefilm, som kun 4.000 mennesker gider se.
Tilsvarende lave seertal kan dk4 præsentere for serien Kvindestemmer, som dog kun fik 1.460.000 kr. fra Public Service Puljen.
Medieaftalen for 2019-2023 indeholder en passus om, at “det skal sikres, at det støttede indhold anvendes af borgerne”. Dette kan være udtryk for, at aftalepartierne ikke er tilfredse med nogle af de helt små seertal fra hidtidige tildelinger. Tilbage står så spørgsmålet om, hvordan man sikrer større seertal.
De 14 TV2-produktioner, som har fået støtte i 2015-2017 og er blevet vist, havde et gennemsnitligt seertal på 450.000 seere, hvorimod de tre produktioner fra andre selskaber havde henholdsvis 146.000, 4.000 og 4.000 seere. Umiddelbart må man altså gå ud fra, at strammere krav til flere seere vil føre til større statsstøtte til statsejede TV2.
Offentlige smagsdommere
Public Service Puljen oplevede både op- og nedture i løbet af forårets medieforhandlinger. Venstre lagde ud med et ønske om, at puljen skulle øges til 400 mio. kr. Venstres forslag blev mødt med stærk kritik fra mediekredse, som så forslaget som en yderligere statslig censurkomité med mediers indhold.
Regeringens udspil satte puljen til 220 mio. kr. årligt og medieaftalen med Dansk Folkeparti landede på 100 mio. kr. Medieaftalen indebærer også at administrationen skal flyttes fra Det Danske Filminstitut til et sted i Vestdanmark.
(*) artikel korrigeret 9. august 2018.