Søndag Aften

    Kulturpolitik - med andre ord

    • Arkitektur og design
    • Biblioteker
    • Film
    • Kunst og museer
    • Litteratur
    • Medier og internet
    • Musik
    • Politik
      • EU
      • Finanslov
      • Kommunerne
    • Teater og dans
      • Seneste

        Helt aktuelt

      • 20 millioner kr. mere til kulturen

        december 4, 2023

      • Filmaftalen for 2024-2027

        december 4, 2023

    Aktuelt · Litteratur · Politik

    Inhabilitet i rygmarven

    • januar 22, 2014
    Share
    Print Friendly, PDF & Email

    Hvorfor er litteraturen et særligt følsomt område, når vi taler om habilitetsproblemer i kunstverden?

    CulturCommentar:

    Kan man både være litteraturredaktør på et dagblad og sidde i Statens Kunstfonds Legatudvalg for Litteratur?

    Nej, blev konklusionen efter en kort, ophedet debat.

    Politikens litteraturredaktør er ikke i sig selv inhabil. Påstanden var derimod, at han utvivlsomt ville blive det. To kasketter er én for mange, mente kritikerne. Han burde slet ikke have accepteret opfordringen til at træde ind i Statens Kunstfonds litterære legatudvalg. Ja, kulturministeren og hendes rådgivere burde have set det indlysende problem i, at en så magtfuld person fik denne kasketsammenblanding.

    Eller også skulle han tage orlov fra Politiken. Dansk Forfatterforening mente, at han skulle tildele sig selv karens fra at anmelde danske bøger i Politiken. Foreningen glemte åbenbart i skyndingen, at også oversættere nyder godt af legater fra samme udvalg. Men man kan åbenbart ikke være inhabil, hvad angår oversættelser?

    Reglerne fulgt

    Ingen har hævdet, at reglerne ikke blev fulgt. Formelt set er der intet til hinder for dobbeltposterne.

    Til diskussion er derimod jugementet om graden af magtkoncentration og muligheden for sammenblanding af interesser. Fint illustreret gennem debattens udsagn “kan redaktøren give 6 hjerter til en forfatters bog og så afvise at give samme forfatter et arbejdslegat”.

    I debatten gav man sig ikke tid til at overveje, om der har været tilsvarende eksempler på sammenblanding af interesser tidligere.

    Fx sad Berlingske Tidendes teater- og litteraturanmelder Jens Kistrup fra 1984 til 1986 i det litterære tremandsudvalg i Statens Kunstfond. Og kunne stadig anmelde. Og Politikens teaterredaktør og -anmelder, Monna Dithmer, fortsatte med at anmelde teater og dans, mens hun sad i Statens Kunstfonds film- og teaterudvalg fra 1994 til 1998.

    Litteraturen er særlig

    Der er altså præcedens for, at man både kan være en magtfuld anmelder og en magtfuld legatuddeler. Spørgsmålet er, hvorfor kan Politikens litteraturredaktør så ikke?

    Èn forklaring kunne være, at dagbladet Politiken har en helt særlig magtposition som hyppigt citeret og anerkendt medie.  Politikens position indenfor litteratur er nok sammenlignelig med bladets position indenfor teater. Og en teateranmelder kunne man altså godt levere til Statens Kunstfond.

    En anden forklaring kunne være, at der er en særskilt sårbarhed på litteraturområdet, som ikke gælder andre kunstneriske områder. De habilitetsdiskussioner, som med mellemrum dukker op omkring Statens Kunstfond, har en tendens til at handle om litteraturen. Ind i mellem også billedkunsten. Altså kunstneriske områder, som præges af enkeltkunstnere. Og områder, hvor legater fra Statens Kunstfond har en voldsom økonomisk betydning for kunstens samlede økosystem.

    Èn tredje forklaring kunne være, at vi bare er blevet mere opmærksomme på risikoen for habilitetsproblemer i det statslige kunststøttesystem.

    Ytringsfrihed for udvalgsmedlemmer

    Det er tankevækkende, at Dansk Forfatterforening “opfordrer Jes Stein Pedersen til at ophøre med at anmelde dansk litteratur, så længe hvervet som udvalgsmedlem varer”. Altså: en forening, hvis medlemmer lever af ytringsfriheden, mener, at ytringsfriheden skal være begrænset – ud over den gældende lovgivning – for mennesker, som har ansvaret for kunststøtten!

    Hvis dette foregik i Rusland, og præsidenten pålagde bestemte grupper af skribenter en begrænsning af deres ytringsfrihed, ville International PEN og mange andre protestere. Nok er Dansk Forfatterforening ikke præsident, men man opfordrer samtidig til at Staten “udarbejder klare kriterier for, hvilke hverv der ikke kan forenes med en post i Statens Kunstfonds fagudvalg”, altså en decideret sortlistning af grupper af åndsarbejdere.

    Især i litterære miljøer er der en rygmarvsreaktion, hvor man nærmest forventer inhabilitet

    Det tenderer en anelse naivt at antage, at det mulige magtproblem i sammenblandingen af job og udvalgspost, skulle kunne begrænses til anmeldelser. Så meget betyder anmeldelserne faktisk ikke. Litteraturredaktøren bestemmer jo også, hvad der anmeldes (og af hvem), hvem der interviewes, hvem der laves reportager om. Foruden perspektivet i at fratage en skribent muligheden for at udøve vedkommendes (måske) foretrukne skribentvirksomhed i fire år, selvfølgelig både vil kunne påvirke hans evner for denne skribentvirksomhed og kommende arbejdsgiveres lyst til at hyre ham. Forlang, at en digter ikke må skrive et digt i fire år – det kan kun lade sig gøre i diktaturer.

     Tillid er godt

    Hele det danske kunststøttesystemet bygger på tillid. En række armslængdeorganer er etableret i tiltro til, at kunstfagligt kyndige er de bedste til at fordele den statslige støtte. I forhold til den mængde mennesker, der har siddet i udvalgene under Statens Kunstfonds siden etablering i 1964, er mængden af habilitetsskandaler forbavsende få. Forestillingerne og frygten for habilitetsproblemer er langt større. Mange medlemmer af udvalgene opfører sig næsten paranoidt i frygt for at blive set sammen med en mulig ansøger.

    I store dele af det dansk kunstmiljø mødes det statslige kunststøttesystem med mistillid. Især i litterære miljøer er der en rygmarvsreaktion, hvor man nærmest forventer inhabilitet. Dette er også en af forklaringerne på, at Dansk Forfatterforening er den eneste kunstnerorganisation, som helst ser sig fri for at udpege medlemmer til kunststøtteudvalg.

    Når røgen lægger sig efter den aktuelle udskiftning blandt udvalgsmedlemmer, burde Statens Kunstfond igangsætte en diskussion om, hvordan man igen får et frirum til at forske, være, synes om, udtrykke sig – uden at det bliver fortolket, som om det er Nobelkomiteens medlemmer, der bærer på statshemmeligheder.

     

    PS: Det burde være unødvendigt, men for god ordens skyld: undertegnede har aldrig mødt, endsige talt med, Politikens nuværende litteraturredaktør.

     

    Tom Ahlberg
    Ansv. redaktør

     

     

     

    • Tilbage Ministeriet for korte frister
    • Næste .dittendatten

      Læs også:

    • Mere magt til ministeren september 4, 2023
    • Den lange dosmerseddel juni 5, 2023
    • Store teatre klarer sig bedst januar 9, 2023
    • Klimaberegner for kunsten januar 9, 2023
    • AAA
    • NYHEDSBREV

      Vil du have det månedlige nyhedsbrev?

      • Tidligere udgaver
    • Artikler der fortjener flere læsere

      • Centre Pompidou i Saudi Arabien og Sydkorea
      • Klimaforandringer - hvad gør man?
      • Facebook i november: filmaftale og finanslov
      • Kiev Biennale 2023
      • Blankmedieordning var i strid med EU
    • Mest læste

      • ChatGPT's Kulturpolitiske redegørelse 2023
      • De mange Kulturpolitiske redegørelser
      • 2023-redegørelsen
      • Den lange dosmerseddel
      • Den forskønnede finanslov
    • Arkiv

      • december 2023
      • november 2023
      • oktober 2023
      • september 2023
      • juni 2023
      • maj 2023
      • april 2023
      • marts 2023
      • februar 2023
      • januar 2023
      • december 2022
      • november 2022
      • oktober 2022
      • september 2022
      • juni 2022
      • maj 2022
      • april 2022
      • marts 2022
      • februar 2022
      • januar 2022
      • december 2021
      • november 2021
      • oktober 2021
      • september 2021
      • august 2021
      • juni 2021
      • maj 2021
      • april 2021
      • marts 2021
      • februar 2021
      • januar 2021
      • december 2020
      • november 2020
      • oktober 2020
      • september 2020
      • august 2020
      • juni 2020
      • maj 2020
      • april 2020
      • marts 2020
      • februar 2020
      • januar 2020
      • december 2019
      • november 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
      • august 2019
      • juni 2019
      • maj 2019
      • april 2019
      • marts 2019
      • februar 2019
      • januar 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
      • august 2018
      • juni 2018
      • maj 2018
      • april 2018
      • marts 2018
      • februar 2018
      • januar 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
      • august 2017
      • juni 2017
      • maj 2017
      • april 2017
      • marts 2017
      • februar 2017
      • januar 2017
      • december 2016
      • november 2016
      • oktober 2016
      • september 2016
      • august 2016
      • juni 2016
      • maj 2016
      • april 2016
      • marts 2016
      • februar 2016
      • januar 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
      • juli 2015
      • juni 2015
      • maj 2015
      • april 2015
      • marts 2015
      • februar 2015
      • januar 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
      • august 2014
      • juni 2014
      • maj 2014
      • april 2014
      • marts 2014
      • februar 2014
      • januar 2014
      • december 2013
      • november 2013
      • oktober 2013
      • september 2013
    • Tags

      Alternativet biblioteker biografer Birgitte Bergman Charlotte Broman Mølbæk Copenhagen Phil corona Dansk Folkeparti Det Kongelige Teater DR e-bøger ebøger Enhedslisten ereolen.dk EU Facebook film Finanslov idræt kommuner Konservative kulturarv København licens medieaftale Mette Bock Mogens Jensen Morten Marinus Museer Musik musikskoler Nationalmuseet Norge public service Radio24syv scenekunst SF Socialdemokratiet Statens Kunstfond streaming Sverige Søren Søndergaard TV2 Venstre Zenia Stampe
    • Støttet af Statens Kunstfonds Tidsskriftstøtteudvalg
    • Home
    • Aktuelt
    • Inhabilitet i rygmarven
        • Arkitektur og design
        • Biblioteker
        • Film
        • Kunst og museer
        • Litteratur
        • Medier og internet
        • Musik
        • Politik
        • Teater og dans
        • Kontakt
        • Nyhedsbrev
        • Om Søndag Aften
        • Privatlivspolitik

        © 1997-2021 Søndag Aften. All rights reserved.