50% af kulturministeriets lovforslag overholder ikke den almindelige høringsfrist på 4 uger.
Kulturministeriet har store problemer med at overholde den minimumsgrænse på fire uger, som Udvalget for Forretningsordenen i Folketinget anbefaler for høringsfrister i forbindelse med lovforslag. Hvert andet lovforslag (50%) sendes i høring med en kortere frist. 22% af lovforslagene sendes i høring med en frist på 3 uger eller derunder.
Det fremgår af en gennemgang Søndag Aften har foretaget af de 18 lovforslag, Kulturministeriet har sendt i høring siden SRSF-regeringen tiltrådte.
Før et ministerium fremsætter et lovforslag skal dette sendes i såkaldt høring blandt relevante foreninger og organisationer, hvor disse indenfor en given frist skriftligt kan kommentere udkastet til lovforslag. Det sker for at sikre det bedste udgangspunkt for folketingets lovgivning. Samtidig med fremlæggelse af lovforslaget skal ministeriet udarbejde et høringsnotat, som gennemgår de forskellige indvendinger og tvivlsspørgsmål, lovforslaget rejser. De berørte organisationers høringssvar er ofte væsentlige for folketingsudvalgenes behandling af sagerne.
7 dages frist
Kulturministeriets gennemsnitlige høringsfrist er 31 dage, altså længere tid end de fire uger. Dette skyldes, at Kulturministeriet i 5 tilfælde har givet høringsfrister på mellem 42 og 60 dage. Disse 5 høringer har alle været afholdt i skolernes sommerferier, svarfristerne har været indenfor perioden 16. til 23. august. For de fleste organisationer har der således reelt været mindre end to uger til at arbejde med høringssvarene.
Kulturministeriet placerer nærmest systematisk sine høringer i forbindelser med almindelige ferier og fridage.Det er ganske påfaldende, at ministeriet vælger at sende forslag i høring, mens ministeriet selv fungerer på nødblus med minimal personaletilstedeværelse. Såfremt berørte organisationer vil stille spørgsmål til ministeriet under høringsperioden, kan det være vanskeligt at opnå relevant kontakt.
Det lovforslag med den korteste frist – 7 dage – fik blandt andet denne kommentar fra SAML (Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet):
Indledningsvis vil vi anke over den helt usædvanligt korte høringsfrist på 7 dage, hvori indgår en weekend, så reelt er høringsfristen på 5 arbejdsdage. For en landsdækkende interesseorganisation som SAML, hvor bestyrelsesmedlemmerne arbejder ulønnet og frivilligt er det nærmest en umulighed at udarbejde et kvalificeret høringssvar, hvor alle bestyrelsesmedlemmer har mulighed for at deltage i udarbejdelsen. Vi finder disse korte høringsfrister problematiske ifht. inddragelse af folkelige foreninger, hvilket bringer den demokratiske proces i fare.
Organisationen undlod at gøre opmærksom på, at høringsperioden lige netop var i den store vinterferieuge 7.
Da Kulturministeriet i 2012 sendte forlaget til ny museumslov i høring, skete dette også over sommerferien. Ud af 22 fremsendte høringssvar, var der beklagelser over høringsfristen i hele 7 svar. Blandt de kritiske var Organisationen Danske Museer (ODM):
“ODM … finder høringsfasen fra d. 28.6. 2012 til 20.8 2012 svarende til 6 af 7 uger i skolernes sommerferie uacceptabel. Placeringen af høringsfristen giver ikke mulighed for at sikre mødeafholdelser og anden inddragelse af de netværk og interessenter, som en brancheorganisation er er afhængig af i denne fase for at sikre en saglig og gennemarbejdet respons.”
I skal arbejde, når vi har fri
Kulturministeriet placerer nærmest systematisk sine høringer i forbindelser med almindelige ferier og fridage. 12 af de 18 høringer ministeriet har udsendt siden SRSF-regeringens tiltrædelse er sket i og omkring de almindelige skoleferier. Når ministeriets gennemsnitlige høringstid er 31 dage, er dette rent faktisk kun 13 dage, hvis man fratrækker ferier og fridage.
Statistisk set burde den almindelige høringsfrist på 4 uger give 20 hørings-“arbejds”-dage (altså 4 uger fraregnet 4 weekends), men når ministeriet fx vælger at fremsende et lovforslag i høring 19. december med frist 18. januar, er der i de fleste organisationer reelt kun 15 dage at arbejde med udarbejdelse af svaret.
I regeringsprogrammets kapitel “God regeringsførelse” står bl.a.:
Regeringen vil i tæt samarbejde med Folketinget sikre høj lovkvalitet gennem rimelige høringsfrister, der sikrer, at organisationer og andre høringsparter har ordentlig tid til at gennemgå lovforslag og udarbejde kommentarer.
Der er åbenlyst plads til forbedring.