Musikindustriens omsætning vokser. Det skyldes hovedsageligt streamingtjenesterne – men vi er stadig bagud i forhold til Sverige og Norge.
Efter mange års økonomisk tilbagegang ser musikindustrien endelig et lys for enden af tunnellen. For første gang i mange år er musikindustriens samlede omsætning steget. Det skyldes vores øgede brug af streamingtjenester som Spotify, WIMP og Play. Det viser den årlige statistik fra brancheorganisationen ifpi.
I 2013 steg den samlede musikomsætning i Danmark fra 408 mio. kr. i 2012 til 429 mio. kr. i 2013. Det svarer til en stigning på 5,2%.
I 2012 udgjorde omsætningen fra digitale tjenester 221 mio. kr., i 2013 278 mio. kr. Streaming steg fra 105 mio. kr. til 170 mio. kr. Streaming står altså nu for 40% af den samlede omsætning. Digitale downloads udgør 25%. De digitale distributionsveje for musik udgør nu i alt 65% af den samlede omsætning.
Mangfoldighed
Brugere af streamingtjenester har som bekendt umiddelbar adgang til kataloger med mange millioner sange. Valgmulighederne er altså langt større i den nye digitale verden end ved den analoge musikdistribution. Dette giver sig også markant til udtryk i ifpi’s statistik. Den helt aktuelle hitlistemusik fylder væsentligt mindre i det samlede forbrug.
Top-50 blandt streamede sange udgjorde kun 16% af det samlede antal streamede sange. Top-50 blandt downloadede sange udgjorde 29% af det samlede antal downloadede sange. Og Top-50 blandt solgte cd’er udgjorde hele 46% af det samlede salg af cd’er.
Med streaming får musikken endelig en lang hale.Den langsomme overgang til streaming har således begrænset den musikalske mangfoldighed. Musikforbrugerne benytter sig af den langt større valgfrihed, selv om der i øvrigt er mange tendenser til, at vi lader os ensrette i kulturforbrug. Med streaming får musikken endelig en lang hale.
Dette fører til øget interesse for ældre musik. Ifpi nævner som eksempler, at Dizzy Mizz Lizzys sang Silverflame fra 1994 blev streamet 322.000 gange i 2013 og Sort Sols Let Your Fingers Do The Walking blev streamet 332.000 gange. Der eksisterer ikke tal til at sammenligne omsætningen for disse sange, men det kunne tyde på, at kunstnere opnår indtægter gennem længere tid fra deres udgivelser.
Danmark er bagud
I forhold til vore nordiske nabolande er anvendelsen af streamingtjenester stadig bagud i Danmark. I Sverige udgør streaming 71% af den totale musikomsætning, i Norge 65%. Når den danske andel blot udgør 40%, må der siges at være et væsentligt vækstpotentiale.
Den totale musikomsætning udgjorde i Sverige i 2013 991 mio. sek. (svarende til 830 mio. dkr). I Norge var totalomsætningen i 2013 603 mio. nok. (svarende til 543 mio. dkr.).
Målt i forhold til indbyggertal, er omsætningen relativt lav i Danmark. I Danmark var omsætningen 78 dkr. pr. indbygger, tilsvarende var den i Sverige 86 dkr. og i Norge hele 106 dkr. Danmark er således bagud i forhold til Sverige og Norge både i streamingtjenesternes andel af det samlede marked og i det samlede markeds størrelse.
Cd’erne stod for 44% af omsætningen i 2012, hvilket faldt til 33% i 2013. Salget af vinylplader steg fra 1,1% af den samlede omsætning i 2012 til 1,4% i 2013.