DR: mere til radio
Mere til radio. Stik imod de offentliggjorte spareplaner for DR viser public service-kontrakten for 2015-2018, at DR vil øge udgifterne til radio væsentligt. P1 og P4 er vinderne.
Ifølge DRs public service-kontrakt for 2015-2018 øges radioens andel af DRs budget til 19,6% fra 18,0% i public service kontrakten for 2013-2014. Web (inklusive digital radio) øges fra 6,3 til 7,0 %. TVs andel af det samlede budget falder fra 75,7% til 73,3%. Det er derfor vanskeligt at forstå, at øgede udgifter til radio kan være en del af satsningen på nye medier
Dette står i modsætning til DRs pressemeddelelse fra 8. september 2014, hvori der stod, at “derudover afsætter planen 55 millioner kroner årligt til at sikre DR’s fortsatte drift og udvikling i en medievirkelighed i hastig forandring.” Radiomediet er den ældste af de teknologiplatforme, DR benytter. Det er derfor vanskeligt at forstå, at øgede udgifter til radio kan være en del af satsningen på nye medier.
Ifølge public service-kontrakterne for henholdsvis 2013-2014 og 2015-2018 er fordelingen mellem de forskellige medietyper således:
De anførte beløb fremgår af henholdsvis DRs public service-kontrakt for 2013-2014 (2013) og DRs public service-kontrakt for 2015-2018 (2015). Beløbene er årlige, ikke pristalsregulerede og bør være direkte sammenlignelige, idet bemærkningerne i kontrakterne er enslydende. Fra 2013 til 2015 øger DR altså udgifterne til radio med 65 mio. kr., til web med 29 mio. kr. og sparer 57 mio. kr. på tv.
P1 vinder
Blandt DRs radiokanaler er P1 den store vinder. P1’s budget er øget fra 167 mio. kr. i 2013 til 199 mio. kr. i 2015, altså en relativ forøgelse med hele 19,2%. Også radioens P4 øges i budgettet, fra 331 mio. kr. til 361 mio. kr., svarende til en forøgelse på 9,1%. Blandt TV-kanalerne er det kun DR3, som forøges, fra 230 mio. kr. i 2013 til 265 mio. kr. i 2015. Dette svarer til en forøgelse med 15,2%. Dr.dk øges med 15,8%. Budgetforøgelsen til P1 gør det vanskeligt at forstå, at P1 skulle reducere personale så drastisk, som offentligheden fik indtryk af i september 2014.
Som det ses er taberne især DR1 og DR2, som reduceres med henholdsvis 2,4% og 7,2%.
Mere Aktualitet og debat og Nyheder
Public service-kontrakterne opgør også DRs budget på tværs af kanaler ud fra overordnede formål. Her er vinderne henholdsvis Aktualitet og debat og Nyheder. Budgettet til Aktualitet og debat øges med 18,3%, budgettet til Nyheder øges med 8,0%. Udgifterne begrænses til Dramatik og fiktion (9,5%), sport (11,0%) præsentation og services (33,9%) samt undervisning (56,8%). Man må formode, at de mindskede udgifter til dramatik og fiktion skyldes særbevillingen på 100 mio. kr. i public service-kontrakten for 2011-2014 til 1864-serien. Kulturministeriet har dog ikke kunnet bekræfte eller afkræfte denne formodning.